مدیران خودروعصر اعتبار

چرا سال گذشته خبری از قبض‌های نجومی برق نبود؟

عصر ساختمان- امسال با کم شدن سایه خاموشی‌ها در کشور، سر و کله قبض های نجومی پیدا شد، موضوعی که اعتراضات زیادی را دربر داشت و این سوال را به وجود آورد که اگر افزایش قیمت جدیدی امسال رخ نداده پس چرا قبض‌ها گران‌تر شده‌اند؟

چرا سال گذشته خبری از قبض‌های نجومی برق نبود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، آن طور که مسوولان برقی اعلام کردند تغییر نرخ یا محاسبه قیمت برق تنها با تصویب مجس شورای اسلامی و هیات دولت صورت می‌گیرد که از سال 1396 به بعد  مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری در این خصوص را به هیات دولت واگذار کرد. بر اساس مصوبه دولت، که از سال 1396 به بعد اجرایی شده است، سالانه تنها 7 درصد به قیمت برق مصرفی همه مشترکان اضافه می شود. بر اساس همین مصوبه، مشترکانی که مصرف برق آنها تا دو برابر بیش از الگوهای تعیین شده باشد، (که این الگوها متناسب با  ویژگی‌های جغرافیایی و دمایی هر منطقه تعیین شده است) 16 درصد نسبت بیش از سایر مشترکان مشمول افزایش قیمت برق می شوند.

    البته در صورتی که این گروه از مشترکان نیز مصرف برق خود را کاهش دهند، تنها مشمول پرداخت همان 7 درصد مندرج در بند 2 خواهند شد. همچنین با تصمیم هیات دولت، مقرر شده است مشترکانی که بیش از دوبرابر الگوی تعیین شده برق مصرف کنند، میزان برق مصرف شده مازاد بر دو برابر با میانگین نرخ تولید برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

    موضوعی که ابهام در قبوض برق را ایجاد کرده در واقع همین مساله است، مصطفی رجبی مشهدی- سخنگوی صنعت برق - در این رابطه ایسنا گفت:  82.5 درصد مشترکان زیر الگو برق مصرف می‌کنند، یعنی 25 میلیون مشترک خانگی از 30 میلیون زیر الگو مصرف هستند. پنج ملیون مشترک بیش از الگو مصرف دارند،  از این تعداد فقط مصرف 850 هزار مشترک بیش از دو برابر الگو است که برای آن‌ها نیز صرفا میزان مازاد بر دو برابر الگو با تعرفه متوسط خرید برق از تجدید پذیرها محاسبه می شود.

    وی افزود: در واقع تنها برای 2.6 درصد مشترکان که بسیار پرمصرف هستند قبوض نجومی صادر شده است.

    سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که چرا در سال‌های گذشته خبری از قبض‌های نجومی در صنعت برق نبود و این موضوع که گفته می‌شود آیا صنعت برق از این طریق به دنبال رفع کمبودهای خود است، درست است یا خیر؟ گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، این افزایش تعرفه تنها برای 850 هزار مشترک رقم خورده و رقم و اعداد برای سایر مشترکان خیلی سنگین نیست.

    رجبی مشهدی ادامه داد: تنها تفاوتی که نسبت به سال پیش اتفاق افتاده این است که برای 2.6 درصد مشترکان میزان مازاد مصرف بر اساس متوسط خرید برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر محاسبه می‌شود و علت تفاوت قبض‌های امسال با سال گذشته نیز تنها همین موضوع است.

    به گفته وی 14 درصد مشترک پر مصرف در کشور وجود دارد که از این تعداد 2.6 درصد مازاد تعرفه‌شان بر اساس خرید برق از نیروگاه تجدید پذیر محاسبه می‌شود، در واقع  هزینه برق مصرفی مشترکان تا دو برابر الگو با تعرفه عادی مذکور محاسبه شده، اما مازاد بر آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر مشترکی 700 کیلووات ساعت مصرف داشته باشد، تا سقف 600 کیلووات ساعت آن با تعرفه عادی محاسبه و 100 کیلووات ساعت آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

    سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: مشترکان پرمصرف می‌توانند برای تامین برق مورد نیاز خود اقدام به احداث مولدهای خورشیدی کوچک کنند یا آنکه هزینه برق مصرفی خود را بر اساس میانگین قیمت تمام شده انرژی‌های تجدیدپذیر بپردازند.

    گفتنی است، موضوعی که اخیرا به نقل از سخنگوی صنعت برق مبنی براینکه 85 درصد مشترکان خانگی بیش از 2 برابر الگوی مصرف، برق مصرف کرده‌اند و این دست از مشترکان باید مبلغ زیادی را بابت قبوض پرداخت کنند، تکذیب شده که البته خبر مربوطه همچنان روی سایت این وزارتخانه قرار دارد و همین موضوع نیز ابهامات زیادی را به وجود آورد، البته  گفت‌وگو با رجبی مشهدی این مساله را شفاف کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار