مدیران خودروعصر اعتبار

هشدار به مالکان املاک؛ تنها ۱۲ روز برای ثبت نام در سامانه املاک و اسکان مهلت دارید

عصر ساختمان- به گفته مسئولان مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تا پایان مهر ماه است و بنابراین تنها ۱۲ روز فرصت برای ثبت نام مالکان باقی مانده است.

هشدار به مالکان املاک؛ تنها ۱۲ روز برای ثبت نام در سامانه املاک و اسکان مهلت دارید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه املاک و اسکان کشور از ابتدای سال به منظور جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بخش مسکن راه‌اندازی شده که باید تمامی مالکان و مستاجران نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در این سامانه اقدام کنند.

    براساس این گزارش با توجه به آنکه هشدار‌های بسیار زیادی در رابطه با ثبت اطلاعات ملکی به متقاضیان داده شده است، آخرین مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان پایان مهر ماه است، بنابراین متقاضیان تنها 12 روز برای ثبت اطلاعات ملکی خود فرصت دارند.

    بخش های جدید به سامانه املاک و اسکان اضافه شده است
    در دو سه ماه گذشته سامانه املاک و اسکان با اختلالاتی روبه رو بود که ظرف مدت یک تا یک ماه و نیم این مشکل برطرف شد، اما بعد از گذشت مدتی دوباره سایت با مشکل رو به رو شد که این بار محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد ما در نسخه جدید سعی کرده ایم بخش هایی را اضافه کنیم تا ثبت نام برای مالکان راحت‌تر شود.

    محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی بعد از ایجاد اختلال در این سامانه گفت: گزینه‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که خانوار‌ها می‌توانند موارد را تایید یا اصلاح کنند، در نتیجه زمان کمتری  را صرف ثبت نام خواهند کرد.

    گفتنی است تا اوایل تیرماه فقط 3 میلیون خانوار معادل 13 درصد خانواده‌های ایرانی اطلاعات سکونتی خود را در سامانه ثبت کرده بودند که البته بخشی از اطلاعات به دلیل قطعی‌های سامانه پاک شد و افراد مجددا مجبور به ثبت نام شدند.

    وزارت راه و شهرسازی از طریق تقاطع اطلاعاتی در سامانه املاک و اسکان بنا داشت واحد‌های خالی از سکنه را شناسایی کند که ظاهرا به طور تمام و کمال به هدف خود نرسید. در نهایت از 19 فروردین ماه 1400 به خانوار‌ها اعم از مالک و مستاجر دو ماه مهلت داده شد تا نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام کنند.

    اما بسیاری افراد برای ثبت نام  باید  به کافی‌نت مراجعه می‌کردند که با توجه به محدودیت‌های کرونایی بخش قابل توجهی از جامعه اقدامی در این خصوص انجام ندادند. در نتیجه وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت ثبت نام را تا پایان مهرماه 1400 تمدید کند، اما پس تمدید مهلت ثبت نام سامانه در مقاطعی دچار اختلال شد.

    با توجه به آنکه وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته یک میلیون و 300 هزار خانه خالی از سکنه را از طریق سامانه املاک و اسکان شناسایی کرده، ظاهرا در حال حاضر خبری از مالیات واحد‌های خالی از سکنه نیست؛ چراکه سازمان امور مالیاتی اعلام کرده اطلاعاتی که از طریق کارتابل سامانه املاک و اسکان ارسال شده یک بار هم باید از طریق سامانه‌ای که وزارت اطلاعات بین دستگاه‌ها به صورت رسمی برقرار می‌کند، ارسال شود.

    دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی به استان ها ابلاغ شد
    گفتنی است سازمان امور مالیاتی هم چندی پیش دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحد‌های مسکونی خالی از سکنه را به ادارات کل امور مالیاتی شهر تهران و سایر استان‌ها ذیل ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه 5 آذر 1399، ابلاغ کرد که در این دستور العمل اعلام شده ملاک احراز شرایط خالی بودن واحد مسکونی، واقع شدن در شهر‌های بالای 100 هزار نفر و همچنین اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان است؛ و اگر واحد مسکونی در 120 روز ابتدایی یا انتهایی سال خالی از سکنه، ولی در سایر ایام سال دارای کاربر باشد، مشمول این مالیات نخواهد شد، همچنین مالیات خانه‌های خالی شراکتی به نسبت سهم هر شریک، جداگانه محاسبه و ابلاغ می‌شود.

    نرخ‌های 12 و 18 برابر برای سال‌های دوم و سوم خالی از سکنه بودن، صرفاً در صورت توالی خالی بودن مسکن است و اگر در فاصله بین سال‌ها، واحد مسکونی پُر شود، در صورت خالی شدن در سال‌های بعد، مجدداً به نرخ سال نخست محاسبه خواهد شد.

    همچنین مالکان بیش از 5 خانه خالی بدون احتساب متراژ (مالک بیش از 30 دانگ مسکن خالی باشد)، مشمول دو برابری نرخ‌های مذکور است. مهلت ارسال برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی در سال 1400، پایان تیر ماه سال بعد خواهد بود. اوراق مذکور هم در سامانه مؤدیان مالیاتی قابل دسترسی است و هم برای مالکان این واحدها، به صورت پیامک ارسال خواهد شد.

    جریمه مالیاتی خانه‌های خالی در شهر‌های زیر 100 هزار نفر، معادل 20 درصد مالیات مذکور در ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است؛

    براساس این گزارش، بر اساس بند 7 از تبصره 8 اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب پنجم آذرماه 1399 مجلس، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، یارانه و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی و بسیاری دیگر از خدمات را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

    با توجه به آنکه محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده که مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تمدید نمی‌شود و با توجه به آنکه تا کنون چندین بار این مهلت ثبت نام تمدید شده، بنابراین باید منتظر ماند و دید که وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان امور مالیاتی چه اقداماتی در این خصوص انجام خواهند داد تا شناسایی خانه‌های خالی به سرعت انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار