مدیران خودروعصر اعتبار

طرح جدید مسکن دولت، در کدام مناطق قرار است اجرا شود؟

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اراضی در نظر گرفته شده در طرح مسکن حمایتی غالبا در بافت شهری است.

طرح جدید مسکن دولت، در کدام مناطق قرار است اجرا شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طی دو سال 4 میلیون و سالانه 2 میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود، گفت: 6 راهبرد برای طرح جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده است که اولین راهبرد آن ساخت و ساز فعلی مسکن است که متوسط بین 320 تا 350 هزار واحد مسکونی در طول سال می‌شود که دولت در اولین گام قصد دارد، ساخت این واحد‌ها را حفظ کند و ارتقا دهد.

    او با بیان اینکه تحریک ساخت و ساز و تقاضا در محلات بافت‌های فرسوده از دیگر برنامه‌های ما در این بخش است، گفت: سالانه بیش از 144 هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری در محلات را دارد که دولت در گام دوم قصد دارد از طریق نوسازی این محلات را نوسازی کند.

    محمود زاده اظهار کرد: ساخت واحد‌های مسکونی برای دهک‌های اول و سوم به دلیل مشکلات مالی که این دهک‌ها دارند، جزو اولین برنامه‌های این دولت است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت و ساز مسکن برای دهک‌های متوسط که با حمایت دولت ساخته می‌شود از دیگر برنامه‌های مسکنی دولت است، گفت: ساخت مسکن روستایی و همچنین مسکن اجاره‌ای به تعداد 150 هزار واحد مسکونی به صورت اجاره‌ای برای اولین بار از مهم‌ترین برنامه‌های و طرح‌های راهبردی دولت است که به مرحله اجرایی و عملیاتی خواهد رسید.

    محمود زاده بیان کرد: شرکت‌ها و نهاد‌هایی مانند شهرداری‌ها این واحد‌ها را خواهند ساخت و دولت زمین را در اختیار این نهادها قرار می دهند و بخش خصوصی هم اگر تمایل داشته باشد در این اراضی اقدام به ساخت واحد‌های اجاره می‌کنند.

    او اظهار کرد: این واحد‌ها با حمایت دولت ساخته می‌شوند و به نوعی ساختار جدیدی است که دولت با در اختیار گذاشتن زمین و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اقدام به اجرای این طرح می‌کند.

    معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: قیمت تمام شده و در نهایت اجاره و نرخ دستوری واقعی برای این واحد‌ها را می‌شود در نظر گرفت.

    اولین کلنگ اجرای طرح نهضت ملی مسکن زده شد
    او با بیان اینکه از روز گذشته اولین کلنگ اجرای این واحد‌ها با سفر استانی رئیس جمهور به استان اردبیل زده شده است، گفت: متقاضیان و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از 1 /1 /84 به بعد) بوده و از تاریخ 22 /11 /1357 از هیچ‌یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد، متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار و یا بانوان خود سرپرستی بالای 35 سال سن دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر موردتقاضا، عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال 1384 تا کنون از جمله شرایط متقاضیان برای ثبت نام در این طرح است.

    محمود زاده با بیان اینکه از تمامی تجارب طرح‌های حمایتی مسکن در دوره‌های قبل در این طرح استفاده شده است، افزود: اگر کمبود و ایرادی در طرح‌های گذشته وجود داشته، رفع و از تجارب مثبت این طرح‌ها هم استفاده شده است.

    ساخت طرح نهضت ملی مسکن در اراضی و در قالب محدوده‌های بافت‌های شهری
    او بیان کرد: این واحد‌ها در اراضی و در قالب محدوده‌های بافت‌های شهری ساخته خواهد شد و البته تعدادی از این واحد‌ها هم در بافت‌های شهر‌های جدید و توسعه‌ای که وجود داشته است، ساخته می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واحد‌هایی که در بافت‌های داخل شهری ساخته می‌شوند از لحاظ تامین زیر ساخت‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی مشکلی ندارند، افزود: واحد‌های مسکونی که در بافت‌های جدید ساخته می‌شوند در اولین جلسه شورای عالی مسکن به عنوان یک اصل مطرح شد که تمامی وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت نیرو، وزارت ورزش و وزارت آموزش وپرورش باید همزمان با کلنگ زنی این واحد‌ها اقدام به تامین زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی وزیربنایی این واحد‌ها کنند.

    محمود زاده تصریح کرد: برای سال اول 10 هزار هکتار زمین مکان یابی شده و ساخت واحد‌ها در سال ابتدایی در 10 هزار هکتار زمینی که تخصیص داده شده اجرایی می‌شود.

    او با بیان اینکه در کلان شهر‌ها به دلیل آنکه بحث‌های آمایشی در توسعه فیزیکی شهر‌ها وجود دارد، در نظر گرفته شده است، گفت: در این شهر‌ها تسهیلات مدیریت شده و ارزان قیمت برای نوسازی واحد‌ها ارائه می‌شود و تعداد دیگری از واحد‌ها مسکونی نهضت ملی مسکن هم در شهر‌های جدید و شهرک‌های جدیدی به زودی رونمایی می شوند.

    تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن در 480 شهر کشور
    این مقام مسئول تاکید کرد: ثبت نام متقاضیان در این طرح، در سامانه ثمن انجام می‌شود و متقاضیان یک ماه فرصت دارند که ثبت نام کنند و در حال حاضر در 480 شهر کشور اراضی تامین شده و به مرور هم به این اراضی اضافه می‌شود.

    محمود زاده افزود: بعد از تایید نهایی، متقاضی به نظام بانکی معرفی می‌شود و متقاضی در 5 مرحله در دوره ساخت باید واریز وجه داشته باشد و تسهیلات هم به همان حساب واریز می‌شود که این حساب بلوکه شده است و سازنده از این حساب برای ساخت می‌تواند برداشت داشته باشد.

    میزان تسهیلات و سود تسهیلات به صورت هوشمند و متناسب با توان دهک
    معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: تسهیلاتی که پیش بینی شده برای دهک‌های مختلف متفاوت است و میزان تسهیلات و سود تسهیلات به صورت هوشمند و متناسب با توان دهک پرداخت می‌شود و برای دهک‌های یک تا سه به صورت 4 درصد محاسبه می‌شود.

    قیمت روز تمام شده هر متر مربع امروز 4 میلیون تومان است
    او تاکید کرد: قیمت تمام شده ساخت مسکن‌های نهضت ملی امروز اگر بخواهیم محاسبه کنیم و متناسب با شرایط امروز هر متر حدود 4 میلیون تومان است که البته با گذشت زمان و تغییر قیمت مصالح ساختمانی کشور این میزان قیمت تغییر خواهد کرد و ممکن است بیشتر و یا کمتر باشد، بنابراین این نرخ 4 میلیون تومان ثابت نیست.

    محمود زاده توضیح داد: ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و کسی نمی‌تواند در 6 ماه آینده قیمت مصالح ساختمانی را پیش بینی کند و با توجه به آنکه 70 درصد از قیمت یک واحد مسکونی را مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد و 30 درصد آن دستمزد است، بنابراین نمی‌شود پیش بینی دقیقی در این خصوص داشت.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما سعی داریم با تلاش مدیران و کنترل و مدیریت حوزه مصالح ساختمانی پیش بینی می‌شود، این واحد‌ها 25 تا 30 درصد از قیمت مشابه واحد مسکونی در بازار ارزان‌تر تمام شود.

    محمود زاده بیان کرد: برای دهک‌های اول تا سوم اگر قیمت این واحد‌ها را متری 4 میلیون تومان در نظر بگیریم، حدود 320 میلیون تومان می‌شود که بخش عمده‌ای از آن‌ها از طریق تسهیلات تامین می‌شود و متقاضیان در این بخش باید بین 80 تا 100 میلیون تومان آورده داشته باشند که در طول 2 سال ساخت باید پرداخت کنند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نرخ سود تسهیلات برای دهک‌های اول تا سوم مسکن روستایی 5 درصد است و برای دهک‌ها متوسط درآمدی حداکثر 12 درصد است که مابه التفاوت آن توسط صندوق ملی مسکن به بانک‌ها پرداخت می‌شود.

    او همچنین درباره کیفیت این واحد‌ها هم گفت: پروژه‌های داریم این متاسفانه به وجدان تخصصی مجریان این واحد‌ها اجرا می‌کنند و با توجه به تجارب کل ساختمان‌ها را بیمه کیفیت کرده ایم و علاوه بر نظارت‌های جاری شرکت‌های بیمه کیفیت هم نظارت می‌کنند و نظارت عالیه‌ای هم توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود.

    محمود زاده با بیان اینکه این واحد‌ها در شهر‌های زیر 100 هزار نفر توسط پیمان کاران بزرگ و با نظارت بنیاد مسکن ساخته می‌شود، گفت: ما برای ساخت این واحد‌ها از تعاونی‌های خوشنام و همچنین انبوه سازان و پیمانکاران که دارای سابقه خوبی هستند استفاده خواهیم کرد.

    او افزود: ما در اجرای این طرح از تکنولوژی‌های جدید کشور‌های خارجی مانند چین استفاده می‌کنیم که اجرای این واحد‌ها هم منطبق بر صنعتی سازی است که باعث افزایش کیفیت تمام شده ساخت واحد‌ها و همچنین قیمت تمام شده واحد‌ها می‌شود.

    محمود زاده بیان کرد: در حوزه صنعتی سازی بین 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده این واحد‌ها ارزان‌تر از واحد‌هایی است که به صورت سنتی سازی ساخته می‌شود.

    معاون وزیر راه وشهرسازی در پایان توضیح داد: در حوزه زمین اجرای این واحد‌ها که 60 درصد از قیمت زمین را کاهش می‌دهد و در حوزه ساخت هم پیش بینی می‌شود که 30 درصد ارزان‌تر تمام شود که در نتیجه با اجرای این واحد‌ها عدد قابل ملاحظه‌ای از قیمت مسکن در بازار کاهش می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو