مدیران خودروعصر اعتبار

پاسخگویی وزیر راه و شهرسازی به سوالات نمایندگان در کمیسیون عمران

عصر ساختمان- سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حضور وزرای راه و شهرسازی و نفت در جلسه امروز این کمیسیون به منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان و همچنین بررسی وضعیت توزیع قیر رایگان به دستگاه های اجرایی خبر داد.

پاسخگویی وزیر راه و شهرسازی به سوالات نمایندگان در کمیسیون عمران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، عبدالجلال ایری ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: دستور اول جلسه امروز کمیسیون طرح سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی بود که وزیر با حضور در کمیسیون به سوالات نمایندگان پاسخ داد. عمده سوالات مطرح شده در خصوص تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه انتخابیه نمایندگان بود که وزیر راه نیز قول‌هایی برای رسیدگی به آنها داد. همچنین برخی از نمایندگان سوالاتی پیرامون وضعیت نامناسب حمل و نقل ریلی، هوایی و افزایش سرسام آور و بدون ضابطه بلیط هواپیما مطرح کردند.

    وی در ادامه اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در این جلسه وضعیت ناوگان ریلی کشور را نامناسب ارزیابی کرد. طبق گفته وی خطوط ریلی کشور بیش از 14 هزار کیلومتر بوده در حالی که تنها 500 لوکوموتیو فعال با میانگین سنی حدود 39 سال  وجود دارد. از طرفی عمر لوکوموتیوها نیز 40 سال بوده و در طول سال نیز حداکثر 24 لوکوموتیو تولید می‌شود. لذا وضعیت نامناسبی در حوزه ناوگان ریلی کشور حاکم بوده که نیازمند توجه و برنامه ریزی بیشتری دارد. همچنین نمایندگان انتقاداتی در خصوص وضعیت گرانی بلیط هواپیما داشتند که وزیر راه علت آن را در کمبود هواپیما ارزیابی و تاکید کرد که برای قیمت بلیط هواپیما در جلسه هفته آینده شورای عالی هواپیمایی تصمیم گیری خواهد شد.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: دستور کار دوم کمیسیون بررسی وضعیت توزیع قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی با حضور وزرای نفت و راه بود. بر اساس قانون سهم وزارت راه و شهرسازی 48 درصد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 20 درصد، وزارت کشور یا سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها 17 درصد، بسیج سازندگی 6 درصد، آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور 6 درصد و وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان جنگل‌ها 3 درصد از محل قیر رایگان است.

    وی در ادامه تاکید کرد: وزارت نفت؛ در خصوص وضعیت تولید قیر و محل تامین منابع از پالایشگاه‌های آبادان، امام خمینی(ره)، اصفهان و بندر عباس و تبریز و شیراز توضیحاتی ارائه کرد. در نهایت پس از بحث و گفت وگو قیمت ثابتی برای  هر تن قیر در نظر گرفته شود. قیمت پیشنهادی وزارت نفت برای هر تن قیر، 8 میلیون و 550 هزار تومان بود که با افزایش 20 درصدی هزینه عملیات پالایشگاه‌ها به 10 میلیون و 220 هزار تومان می‌رسید اما اعضای کمیسیون عمران زیر بار افزایش قیمت قیر نرفته و این نرخ را نامناسب می‌دانستند چرا که قیمت قیر از ابتدای سال قیمت سرسام آوری را تجربه کرده است.

    ایری در ادامه خاطرنشان کرد: از این رو با پافشاری کمیسیون قیمت پایه 7 میلیون 500 هزار تومان، به تصویب رسید که با افزایش 20 درصدی به حدود 9 میلیون تومان، می‌رسد. در نهایت مصوب شد که قیمت قیر حدود 9 میلیون تومان در نظر گرفته شد و این نرخ تا پایان سال ثابت بماند. از طرفی وزارت نفت نیز مکلف شد ظرف یک هفته کلیه حواله قیر را به دستگاه‌های اجرایی موضوع قانون تحویل دهد و همچنین دستگاه‌ها نیز مکلف شدند تا پایان سال تمام حواله خود را تحویل بگیرند.

    وی در پایان بیان کرد: دستور کار آخر کمیسیون برگزاری انتخابات تعیین اعضای هیئت تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی کشور بود در همین راستا، کمال علی پورخنکداری نماینده مردم قائم شهر در مجلس به عنوان رئیس، اقبال شاکری نماینده مردم تهران وسیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال به عنوان نواب رئیس و بنده نیز به عنوان دبیر انتخاب شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار