مدیران خودروعصر اعتبار

شاهکار معماری ۵۳ ساله دانسفهان بدون بافت فرسوده

عصر ساختمان- در حالی ۵۳ سال از انتقال محدوده شهری دانسفهان به منطقه جدید گذشته است که بافت فرسوده این شهر از یک درصد هم کمتر برآورد می‌شود.

شاهکار معماری ۵۳ ساله دانسفهان بدون بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از فارس از قزوین، بافت فرسوده شهری همواره مانعی برای توسعه به حساب آمده است به طوری که با صرف مبالغ کلان و هزینه‌های بالا شهرهای زیادی هنوز به طور کامل موفق به از بین بردن بافت‌های فرسوده شهری خود نشده‌اند.

    یک نقطه شهری را در نظر بگیرید که مسیر توسعه و رفع کمبودها را آغاز کرده است اما در اینجا هم باز این بافت‌های فرسوده و قدیمی هستند که عاملی در مسیر طرح‌های توسعه محور قرار می‌گیرند.

    موضوع بافت‌های فرسوده شهری که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است به یک دوره بی‌دقتی و بی‌توجهی به روند توسعه و ساخت و ساز برمی‌گردد که بسیاری شهرداران آن‌گونه که باید و شاید اهتمامی برای از بین بردن بافت سنتی و فرسوده نداشته‌اند.

    یکی از مضرات عدم توجه به بافت‌های فرسوده شهری این است که در هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان و زلزله به هیچ عنوان امکان دسترسی سریع و فوری به مصدومان و حادثه‌دیدگان برای عوامل امدادی وجود ندارد و کار امدادرسانی عملاً در مواقعی توقف پیدا می‌کند.

    با وقوع زلزله 7 ریشتری سال 1341 منطقه دانسفهان که در آن زمان جزو روستاهای شهرستان بویین‌زهرا محسوب می‌شد به طور 100 درصدی ویران شد و یک سال بعد عملیات احداث شهر جدید منطبق با معیارها و استانداردهای بین‌المللی از سوی مهندسان طرح آغاز شد.

    اکنون 53 سال از انتقال محدوده شهری دانسفهان به منطقه جدید گذشته و در این مدت شهر به تدریج گسترش یافته است.

    بافت فرسوده که امروز برای شهروندان و مسؤولان شهری در شهرهای مختلف به کابوس شب و روز تبدیل شده است در شهر دانسفهان اصلاً به چشم نمی‌‌خورد و این شهر با بافت فرسوده کمتر از یک درصدی جزو نمونه‌های کشوری به حساب می‌آید به طوری که کارشناسان فراوانی موقعیت مثال‌زدنی دانسفهان را بررسی کرده‌اند.

    به طور مثال نحوه احداث ساختمان‌های شهر دانسفهان به صورت مدل شطرنجی امکان این را فراهم کرده است که اماکن ساخت و ساز غیرمجاز به کمترین حد ممکن برسد.

    از سویی نیز بافت‌های قدیمی که انگشت‌شمار هستند با وام‌هایی که از سوی بانک‌های عامل ارائه می‌شود به سرعت در حال تبدیل به ساختمان‌های چند طبقه نوساز هستند.

    برپایه این یادداشت؛ همچنین شهرداری دانسفهان واحد نظارت و ثبت تخلفات را به طور شبانه‌روزی برای برخورد با ساخت‌های غیرمجاز به کار گرفته است و اکنون دیگر نه بافت فرسوده‌ای اجازه گسترش دارد و نه ساخت و ساز غیرمجازی.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو