مدیران خودروعصر اعتبار

زمین های ۵۶۰ هکتاری پردیسان بهترین منطقه برای طرح جهش مسکن است

عصر ساختمان- رئیس اداره طرح‌های شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: ۵۶۰ هکتار زمین‌های پردیسان برای اجرای طرح جهش مسکن مناسب‌ترین گزینه بوده و تمامی بررسی‌های امکان‌سنجی و مکان‌یابی آن صورت گرفته که ریز مطالعات آن موجود است.

زمین های ۵۶۰ هکتاری پردیسان بهترین منطقه برای طرح جهش مسکن است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مدتی است ثبت نام متقاضیان طرح جهش مسکن در استان قم به تعویق افتاده است که به گفته مسئولین این طرح دلیل آن انتظار برای تأیید زمین‌های ارائه شده از طرف شهرسازی استان است و با تأیید آن‌ها ثبت‌نام آغاز می‌شود؛ زمین‌های پیشنهاد شده از طرف شهرسازی، 560 هکتار زمین‌های مجاور پردیسان بوده که در خصوص استفاده از آن‌ها اختلافاتی میان مسئولین مربوطه و کارشناسان به وجود آمده است.
    در گفت‌وگوی گذشته ایسنا به مصاحبه با یکی از کارشناسان منتقد این طرح پرداخت؛ طبق سخنان این  کارشناس دلیل مخالفت‌های این گروه با این طرح مشکلات جغرافیایی، نبود زیرساخت مناسب در این زمین‌ها و عدم بررسی جزئیات آن‌ها برای سکونت است.
    این گروه معتقدند شرایط زمین‌های مورد نظر مناسب اجرای طرح جهش تولید مسکن نبوده و علاوه بر ایجاد هزینه‌های اضافی برای دولت، در آینده برای ساکنین این مناطق نیز مشکلاتی به وجود خواهند آورد؛ مخالفان این طرح همچنین بر استفاده از دیگر زمین‌های اطراف قم مانند قنوات، طایقان و غیره اشاره دارند.
    در همین راستا به سراغ شهرسازی استان رفتیم تا نظرشان را در خصوص گفته کارشناسان منتقد جویا شده و از ویژگی‌ها و دلیل تأکید بر این زمین‌ها برای اجرای طرح جهش تولید مسکن باخبر شویم.
    مهدی رحیمی راد رئیس اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی قم در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: کلان‌شهرها به دلیل تراکم جمعیت همواره با کمبود زمین مواجه هستند که قم نیز از این قائله جدا نیست؛ درست است که زمین‌های زیادی در قم وجود دارند اما زمین‌هایی که شرایط ساخت مسکن با رویکرد و اصول شهرسازی را داشته باشند کم است.
    وی افزود: آذرماه سال گذشته طرح پیوستن 560 هکتار زمین‌های مجاور پردیسان در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب و به شورای عالی فرستاده‌ شده اما به دلیل حساسیت موضوع و تعدد جلسات کمیته‌های زیر مجموعه هنوز به تصویب نرسیده است.
    وی تصریح کرد: طرحی که در شورای برنامه‌ریزی مطرح می‌شود در همه کمیته‌های زیرمجموعه استانی و دستگاهی مربوطه بررسی ‌شده و به رأی‌گیری گذاشته می‌شود که این طرح با اتفاق آرا تصویب و به شورای عالی فرستاده‌ شده است.
    رحیمی راد در توضیح علت عدم ثبت‌نام مسکن در قم بیان کرد: در بسیاری از کلان‌شهرها هنوز ثبت‌نام انجام نمی‌شود زیرا زمین باید توسط دولت تأمین شود و این امر در بسیاری از استان‌ها در دست اقدام است؛ با تصویب این طرح، حدود 35 هزار واحد مسکونی در این زمین‌ها ساخته می‌شود که در حال حاضر متقاضیان طرح مسکن کمتر از این تعداد هستند.
    به گفته رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، به محض موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با الحاق اراضی 560 هکتاری پردیسان، سامانه ثبت‌نام برای شهروندان قمی که تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند باز خواهد شد.
    رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: بسیاری از زمین‌های دولتی در محدوده پردیسان و شهرک قدس است بنابراین دولت برای صرف هزینه کمتر مجبور است از همین زمین‌ها استفاده کرده و مسکن مورد نیاز و مقرون به صرفه را تأمین کند.
    رحیمی راد با اشاره به اینکه تعهد استان قم در طرح جهش تولید مسکن بیش از 76 هزار واحد مسکونی است تأکید کرد: بخشی از این تعهد با استفاده از زمین‌های پردیسان، بخشی دیگر در راستای سیاست‌های بازآفرینی بافت‌های فرسوده و باقی‌مانده نیز در سایر شهرستان‌ها و شهرهای استان مانند جعفریه، قنوات، کهک و غیره ساخته شود بنابراین از تمامی ظرفیت‌ها در طرح جهش تولید و نهضت مسکن‌سازی استفاده خواهد شد.
    رحمان باباخانی رئیس اداره طرح‌های شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم نیز در توضیح شبهات به وجود آمده در خصوص ویژگی‌های جغرافیایی زمین‌های اشاره‌شده در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: شهرک پردیسان از ابتدا برای پاسخ نیاز شهر مورد استفاده قرار گرفت که در فاز دوم آن هم 578 هکتار زمین از این منطقه برای ساخت مسکن مهر استفاده شد.
    وی افزود: این طرح نیز فاز بعدی ساخت مسکن است و این زمین‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که نسبت به سایر زمین‌های قم داشتند انتخاب شده‌اند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به دسترسی به محورهای اصلی شهر و مناسب بودن از بعد پدافند غیرعامل اشاره کرد.
    باباخانی تصریح کرد: ویژگی دیگری که سبب انتخاب این زمین‌ها شد اتصال زیرساخت آن‌ها به شبکه آب، گاز و برق است؛ همچنین این زمین‌ها از بعد ویژگی‌هایی مانند نبودن کنار گسل و پیدا کردن مسیر سیلاب نیز کاملاً بررسی شده‌اند.
    وی در رابطه با عدم استفاده از دیگر زمین‌های دولتی در حال حاضر توضیح داد: هر جا که دولت زمین داشته باشد امکان ساخت مسکن وجود ندارد؛ زمین از ابعاد بسیاری بررسی می‌شود و هر کدام که توجیه اقتصادی داشته باشد در وهله اول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    رئیس اداره طرح‌های شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم تأکید کرد: در حال حاضر این 560 هکتار برای اجرای طرح جهش مسکن مناسب‌ترین گزینه بوده و تمامی بررسی‌های امکان‌سنجی و مکان‌یابی آن در شورای مربوطه توسط مدیران استان صورت گرفته که ریز مطالعات آن موجود است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار