مدیران خودروعصر اعتبار

عزم دولت در احیای بافت های فرسوده

موفقیت طرح در مشارکت مردم

عصر ساختمان- بهسازی، نوسازی و احیای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به عنوان یکی از اصول مدیریت شهری مدرن نیازمند مشارکت همگانی است.

عزم دولت در احیای بافت های فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایرنا، بافت های فرسوده شهری به دلیل مغایر بودن با ضوابط شهرسازی جدید، نفوذناپذیری، قدیمی و مستهلک بودن، تهدیدی برای شهروندان محسوب می شود که خلاء های قانونی برای مقابله با تهدیدها و نبود همگرایی دستگاه ها این مساله را با مشکل روبرو کرده است.
    تراکم ساختمانی بالا، مشکلات بهداشتی، دسترسی نداشتن به درون بافت، ناامنی در برابر زلزله، آسیب پذیری و معضلات اجتماعی از مشکلات بافت های فرسوده است که اقدام مداخله ای از جمله بهسازی، نوسازی و بازسازی این بافت ها برای رفع این معضلات ضروری است.
    بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به مناطقی از شهر اطلاق می شود که در سال های گذشته عناصر تشکیل دهنده آن اعم از تاسیسات روبنائی، زیربنایی، ابنیه، مستحدثات، خیابان ها و دسترسی ها، دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می برند.
    به اعتقاد کارشناسان شهرسازی و معماری بافت فرسوده وضعیتی است که بنا به نوع مصالح و استحکام بنا و قدمت ساختمان به وجود آمده است و باید در اولویت توسعه شهری و روستایی در نوسازی و بهسازی آن منطقه قرار گیرد.
    کارشناسان می افزایند: نقشه محدوده بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری برای بهسازی و احیا باید براساس شاخص های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران توسط وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری ایران) و یا شهرداری ها تهیه و به تصویب کمیسیون های موضوع ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری برسد.
    آنان معتقدند: در احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری دولت و شهرداری ها با تخصیص اعتبار و برنامه هایی در راستای این طرح ها اقدام هایی انجام می دهند که در برخی موارد در انجام مراحل احیای بافت ها، مردم همکاری لازم در انجام کار را ندارند.
    یک کارشناس عمران و بهسازی شهری در چهارمحال و بختیاری معتقد است: در احیای بافت فرسوده، بودجه دولتی کافی نیست، زیرا طرح های نوسازی شهرها چندین سال طول می کشد.
    مجتبی عسگری گفت: اگر مشارکت مردم در احیای بافت فرسوده با دولت و شهرداری ها همراه شود، احیای بافت فرسوده و بهسازی محله های قدیمی و شهرها به سرعت پیش می رود و مردم می توانند از تخفیف و مشوق های دولتی بهره مند شوند.
    به گفته وی در دولت یازدهم با فعال شدن ستاد بازآفرینی پایدار شهری و مشارکت بهتر مردم در چهارمحال و بختیاری، احیای بافت های فرسوده در استان شتاب گرفته است.
    مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: مطابق برنامه ریزی های انجام شده امسال به 600 واحد فرسوده شهری در استان تسهیلات نوسازی پرداخت می شود.
    قاسم قاسمی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری وجود ندارد و متناسب با درخواست، تسهیلات پرداخت می شود.
    به گفته وی، سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در محله های فرسوده شهرکرد 400 میلیون ریال و در سایر شهرهای استان 300 میلیون ریال است.
    قاسمی ادامه داد: سال گذشته 320 فقره تسهیلات بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی در محله های فرسوده شهری استان پرداخت شد.
    مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: هم اینک حدود یکهزار و 92 هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در 18 شهر استان شناسایی و در کمیسیون ماده پنج شهرداری ها به تصویب رسیده است.
    قاسمی ادامه داد: مطابق بررسی ها و مطالعات انجام شده در دیگر شهرهای استان نیز بافت فرسوده وجود دارد ولی هنوز به تصویب نرسیده که پیش بینی می شود در سطح استان چهارمحال و بختیاری حدود 2 هزار هکتار بافت فرسوده وجود داشته باشد.
    وی گفت: امسال 10 طرح مشارکتی احیای بافت فرسوده در استان شامل سه طرح در شهرکرد و هفت طرح در دیگر شهرهای استان برنامه ریزی شده است.
    مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شهرکرد نیز گفت: احیا و بازسازی هر هکتار بافت فرسوده شهری در شهرکرد مرکز استان به 100میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
    اکبر شاهوردی، محدوده بافت فرسوده شهرکرد را حدود 86 هکتار عنوان کرد و افزود: حدود 2 درصد از مساحت شهرکرد را بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تشکیل داده است.
    به گفته وی در 7 پانل در مناطق مختلف شهر شهرکرد بافت فرسوده شهری محسوب می شود.
    وی با بیان این که این سازمان از سال 81 در استان فعال شده است، اظهار کرد: طرح بافت فرسوده شهری در مرکز استان در سال های 84 و 91 تهیه شده است.
    وی، بازسازی قسمت هایی از جمله بازار بزرگ میلاد، مجموعه بزرگ 3.6 هکتاری میدان امامزادگان دو معصوم (س)، پارکینگ یزدان و معابر و راههای حیاتی شهر دراین محدوده را از برنامه ای احیای بافت فرسوده دانست.
    وی گفت: این طرح ها با مساحتی بیش از شش هکتار و هزینه ای بیش از 500 میلیارد ریال نوسازی و ساماندهی شده است.
    مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شهرکرد در ادامه به صدور مجوزساخت و ساز در بافت فرسوده توسط شهرداری شهرکرد و همچنین حضور شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در خصوص احیای بافت اشاره کرد و افزود: برای اجرای برنامه های این سازمان امسال بیش از 120میلیارد ریال از اعتبارهای درونی سازمان و شهرداری شهرکرد پیش بینی شده است.
    شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری حدود 180 هزار نفر جمعیت دارد، این استان 40 شهر دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار