مدیران خودروعصر اعتبار

صرفه‌جویی یک‌هزار مگاواتی با خاموش کردن یک لامپ در هر خانه

عصر ساختمان- اگر هر خانواده از ۲۴ میلیون خانواده‌ای که در کشور زندگی می‌کنند فقط یک لامپ ۴۰ واتی را در زمان اوج مصرف (۱۳ تا ۱۶ عصر) در خانه یا محل کار خاموش کند، یک‌هزار مگاوات از پیک بار شبکه برق کشور کاسته خواهد شد.

صرفه‌جویی یک‌هزار مگاواتی با خاموش کردن یک لامپ در هر خانه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، نگرانی از تامین به موقع سوخت نیروگاه‌ها این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت برق تبدیل شده است، زیرا هر چه میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، امکان تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها دشوارتر خواهد شد.

    پیشتر مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در نخستین روز آذرماه 748 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده، از آغاز محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی‌های کشور خبر داد.

    «محمدرضا جولایی» افزود: مقدار مصرف گاز طبیعی  روز اول آذر ماه در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده 521 میلیون مترمکعب، صنایع عمده 129 میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها 98 میلیون متر مکعب بوده است و نیز مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری هم در این زمان 811 میلیون متر مکعب بود.

    بر اساس آمار شرکت توانیر، کشور ایران ششمین کشور جهان با شدت مصرف انرژی بالا است. این میزان بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران بیانگر 60 درصد مصرف بیشتر انرژی از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه است. (شدت انرژی، شاخص کارآیی مصرف انرژی در یک کشور است).

    سیاست‌های تعرفه‌ای و کاهش قیمت واقعی برق در سال‌های گذشته، عادت ناپسندیده بدمصرفی را در جامعه نهادینه کرده و با توجه به کاهش نسبی قیمت برق در مقایسه با قیمت لوازم برقی، مشترکان را به سمت استفاده از لوازم یک‌بار مصرف اما ارزان سوق داده است.

    استمرار این پدیده ناخوشایند در چند دهه گذشته موجب شده که شدت مصرف انرژی در ایران بین سال‌های 1990 تا 2019 (در روندی معکوس با دیگر کشورهای جهان) 75 درصد رشد کند.

    البته در هیچ یک از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی، میزان مصرف انرژی به ازای هر مترمربع در بخش خانگی با وجود آب و هوایی به مراتب سردتر از ایران، از یک‌هزار مگاژول تجاوز نمی‌کند حال آنکه مطابق اطلاعات ترازنامه هیدروکربوری کشور، مصرف سالیانه انرژی بخش خانگی کشور ما به ازای هر مترمربع معادل یک‌هزار و  650  مگاژول بوده است. (شاخص مصرف انرژی در بخش خانگی کشور حدود 460 کیلووات ساعت در سال به ازای هر متر مربع بوده که برای قیاس با آمار جهانی به مگاژول تبدیل شده است).

    همچنین اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، بخش فرهنگ مصرف بهینه انرژی و اجرای مقررات بخش انرژی کشور از جمله راهکارهایی است که برای صیانت از منابع انرژی باید به آن توجه کرد.

    بر اساس سرشماری سال 1395، در کشور 24 میلیون خانوار زندگی می‌کنند که اگر هر خانواده ایرانی در زمان پیک روز (ساعت 13 تا 16) در هر کجا که حضور دارند (خانه یا محل کار) دست‌کم یک لامپ 40 واتی را خاموش کنند، یک‌هزار مگاوات از پیک بار شبکه برق کشور کاسته می‌شود؛ اقدامی که به ظاهر پیش پا افتاده اما بسیار تاثیرگذار است.

    یک لامپ 400 واتی (با فرض روشن بودن در 12 ساعت شبانه روز)  ماهانه 144 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که معادل مصرف یک خانوار با مصرف متوسط است.

    خاموش کردن یک لامپ اضافی روشنایی معابر می‌تواند به معنی یک خانوار برق‌دار بیشتر و 400 هزار تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت باشد.

    در شرایطی که صنعت برق با چالش‌های مختلفی مواجه است، تبیین صادقانه شرایط موجود و از این طرف حضور مشترکان در مشارکتی موثر، می‌تواند علاجی واقعی برای رشد لجام‌گسیخته مصرف برق در کشور باشد.

    به گزارش ایرنا، «مسعود صادقی»  مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر در این باره به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت:‌ بنا به دلایلی اکنون کشور درگیر کمبود سوخت از جنس گاز و سوخت مایع است و هرچند احتمال دارد سوخت مایع وجود داشته باشد، اما ممکن است نقطه تحویل برای تولید برق مناسب نباشد، به این معنی که برای انتقال در نقطه مصرف که به طور معمول شمال کشور است، با مشکل روبه‌رو شود.

    وی ادامه‌داد: براین اساس شرکت توانیر برنامه صرفه‌جویی در مصرف را به عنوان یک استراتژی مهم در اولویت قرار داد و طرح‌های مختلفی در این زمینه طراحی شد که نیاز به همت همگانی دارد، زیرا موضوع کمبود سوخت یک موضوع جهانی است و برخی کشورها درگیر این موضوع شده‌اند و از روش‌های مختلف به دنبال صرفه جویی هستند.

    این مقام مسوول، بحث صرفه جویی را بحثی ضروری و حیاتی برشمرد و خاطرنشان‌کرد: مساله بهینه‌سازی روشنایی معابر از جمله مواردی است که در بحث صرفه جویی بسیار اثرگذار است.

    صادقی گفت: روشنای معابر از گذشته به گونه‌ای طراحی شده که در برخی نقاط بیش از حد است درحالی که نیاز به این میزان روشنایی نیست و باید آن را اصلاح کرد، زیرا در این شرایط بین خاموشی منازل و تعدیل روشنایی معابر، انتخاب ما تعدیل روشنایی معابر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار