مدیران خودروعصر اعتبار

کارنامه ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم در بخش مسکن

عصر ساختمان- این روزها بحث های مختلفی درخصوص کارنامه صد روزه دولت سیزدهم مطرح می شود که مسکن هم جزوی از آنهاست.

کارنامه ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تقریبا 100 روز از آغاز دولت سیزدهم میگذرد و آمار‌های مرکز آمار و همچنین بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار مسکن حاکی از افزایش نرخ تورم در این بازار و کاهش بیشتر قدرت خرید متقاضیان مسکن است.

    براساس این گزارش دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن با اجرایی کردن وعده رئیس جمهور مبنی بر ساخت 4 میلیون واحد مسکونی درکشور کار خود را آغاز کرد.

    اراضی 540 شهر برای ساخت 2 میلیون واحد مسکونی تامین شد
    اجرای این طرح در قالب قانون جهش تولید مسکن که توسط مجلس دو ماه پیش مصوب شده بود صورت گرفته و تاکنون هم به گفته وزیر راه وشهرسازی وهمچنین معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی اراضی بیش از 2 میلیون واحد مسکونی برای ساخت این نهضت در بسیاری از شهر‌های کشور تامین شده است.

    در دور جدید ثبت‌نام نهضت ملی مسکن که از اواخر مهر ماه آغاز شده، متقاضیان در 540 شهر امکان ثبت‌نام را دارند و تاکنون هم بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

    در حال حاضر در بسیاری از شهر‌ها از جمله زنجان عملیات اجرایی و کلنگ اجرای طرح نهضت ملی مسکن زده شده است و همزمان با ثبت نام متقاضیان، پالایش و بررسی متقاضیان هم توسط کارشناسان انجام می‌شود.

    طرح مسکن ملی که توسط دولت دوازدهم کلید خورده است نیز با ساخت 400 هزار واحد مسکونی در شهر‌های مختلف و در قالب تفاهم نامه با دستگاه‌ها و همچنین به صورت خود مالکی اجرایی خواهد شد.

    پرداخت وام 450 تا 200 میلیون تومانی به متقاضیان نهضت ملی مسکن
    میزان تسهیلاتی که دولت برای اجرای این پروژه‌ها در نظر گرفته است بر اساس دهک‌های درآمدی و توان خانوار است.

    برای دهک‌های اول تا سوم که هدف اصلی این پروژه هستند تا سقف 80 درصد قیمت مسکن به وسیله تسهیلات فراهم می‌شود و 20 درصد آورده خانوار است.

    همچنین 20 درصد برای دهک‌های اول تا سوم کمک‌هایی است که از طریق دستگاه‌های حمایتی به خانوار‌ها ارائه می‌شود.

    برای دهک‌های متوسط جامعه تسهیلات بین 50 تا 60 درصد قیمت واحد مسکونی را در برمی‌گیرد و مابقی آورده متقاضیان است. همچنین آورده متقاضیان در 5 مرحله به حساب سازندگان واریز می‌شود.

    نرخ سود تسهیلات 18 درصد است و تسهیلات در تهران و شهر‌های جدیدی که پوشش جمعیتی تهران در آن‌ها ثبت‌نام می‌کنند، 450 میلیون تومان، 400 میلیون تومان در کلانشهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت، 350 میلیون تومان برای مراکز استان‌ها، 300 میلیون تومان برای سایر شهر‌های کشور و در روستا‌ها تا 250 میلیون تومان است.

    برای آنکه این تسهیلات در استطاعت خانوار‌ها باشد صندوق ملی مسکن که نهاد شکل گرفته بر اساس قانون جهش تولید مسکن است مابه التفاوت این تسهیلات را پرداخت می‌کند.

    معرفی یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی
    یکی دیگر از برنامه‌های مسکنی دولت که از سال قبل آن را در دستور کار خود قرار داده است، ارائه آمار واحد‌های خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی بود.

    از فرودین ماه امسال تمامی افراد باید اقدام به بارگذاری اطلاعات املاک خود در سامانه املاک و اسکان کنند، با توجه به آنکه بخش عمده‌ای از مردم هنوز اطلاعات خود را بارگذاری نکرده اند مهلت ثبت نام تمدید شده  است.

    وزارت راه و شهرسازی تاکنون یک میلیون و 200 هزار واحد به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی کرده است.

    در سامانه ملی املاک و اسکان دو دسته از اطلاعات وجود دارد که یکی بر اساس قانون سال 94 و دیگری بر اساس ماده 54 مکرر که آذرماه سال گذشته به تصویب مجلس رسیده است.

    اطلاعات سامانه بر اساس تغییراتی که انجام می‌شود به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد و این سامانه، دائمی و فصلی است.

    وزارت راه و شهرسازی به شکل دائمی و فصلی هر مسکنی که بر اساس قانون بیش از 120 روز خالی باشد را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کند.

    ثبت نام بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر در وام ودیعه مسکن
    به دلیل افزایش شیوع کرونا و در راستای حمایت از مستاجران ستاد ملی مقابله با کرونا وام ودیعه مسکن دو دولت دوازدهم تصویب شد.

    طبق آخرین آمار‌ها بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر تاکنون برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد 650 هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند و 150 هزار نفر هم تسهیلات دریافت کرده‌اند.

    حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شد که از این میزان تنها 45 درصد که معادل 4 هزار میلیارد تومان است تاکنون توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

    جهش تولید مسکن، نهضت ملی مسکن، شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه، تخصیص وام ودیعه مسکن و ... از جمله طرح های در دست اجرای دولت است که به نظر می رسد نیاز به ثمربخشی بلند مدت دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار