مدیران خودروعصر اعتبار

داستان مسکن مهر تکرار می‌شود؟

عصر ساختمان- در حالی که هنوز رقم دقیق آورده متقاضیان در طرح جدید خانه‌‌سازی دولتی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی اعلام نشده است اما این روزها اظهارنظرهایی از سوی برخی مسوولان درباره برآورد آورده متقاضیان مطرح می‌شود.

داستان مسکن مهر تکرار می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، برخی از مسوولان اجرای طرح خانه‌‌سازی یک میلیونی در کشور، در اظهارنظرهایی اعلام می‌کنند که مردم با فلان میزان آورده نقدی می‌توانند به این طرح ورود کنند و برآوردی تخمینی از اعدادی که متقاضیان باید به عنوان آورده خود به پروژه‌ها تزریق کنند بیان می‌کنند. با این حال هنوز به‌طور رسمی هیچ عدد مشخصی برای آورده متقاضیان اعلام نشده است و تنها ارقام مربوط به وام ساخت این واحدها در مناطق مختلف کشور مشخص شده است.

    در شرایطی که هنوز برآورد دقیقی از سهم متقاضیان در تامین مالی این پروژه‌ها وجود ندارد یا دست‌‌کم مسوولان اجرای طرح خانه‌سازی یک میلیونی به‌طور رسمی آن را اعلام نکرده‌‌اند، اعلام ارقام غیردقیق در رابطه با اینکه مردم با فلان مبلغ می‌توانند در این طرح صاحبخانه شوند می‌تواند تجربه‌‌ای مشابه با آنچه در مسکن مهر ایجاد شد را به همراه داشته باشد. در ابتدای مطرح شدن طرح مسکن مهر در سال 86 اعلام شد مردم می‌توانند با دو میلیون تومان صاحبخانه شوند. این در حالی است که در نهایت این میزان برای متقاضیان حداقل به 10 میلیون تومان رسید. از آنجا که طرح‌های خانه‌‌سازی دولتی معمولا با تاخیر زمانی اجرایی می‌شوند و دوره ساخت پروژه‌ها نسبت به ساخت‌وسازهای معمولی در آنها بیشتر است، معمولا قیمت تمام‌شده ساخت واحدها و سهم متقاضیان از تامین مالی این واحدها بیش از آنچه در ابتدا از سوی مسوولان برآورد و اعلام می‌شود، تمام می‌شود. در واقع به دلیل تاخیر در اجرای پروژه‌ها در خانه‌‌سازی‌‌های دولتی و مشمول مرور زمان شدن آنها، این ساخت‌وسازها با تورم همراه شده و در نهایت با قیمت تمام شده بالاتری به دست متقاضیان می‌‌رسد. به همین دلیل بهتر است مسوولان از هر نوع اظهارنظری در این باره خودداری کرده تا بعدها منجر به ایجاد نارضایتی و بروز تبعات اجتماعی نشود. به عنوان مثال در آخرین اظهارنظرها در ارتباط با آورده متقاضیان عدد 150 میلیون تومان به عنوان آورده متقاضیان اعلام شده است که دست‌‌کم نیمی از مبلغی است که امروز به عنوان آورده متقاضیان برای ساخت این واحدها برآورد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار