مدیران خودروعصر اعتبار

یک موسسه بین المللی گزارش داد:

ساخت‌وساز در ایران طی ۵ سال آینده رونق می‌گیرد

عصر ساختمان- بررسی های موسسه تیمتریک از صنعت ساخت و ساز ایران نشان می دهد، این صنعت در طی ۵ سال آینده به طور متوسط رشدی ۶.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد و ارزش کل بازار ساخت و ساز ایران در سال ۲۰۲۰ به رقم ۱۰۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

ساخت‌وساز در ایران طی ۵ سال آینده رونق می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از پایگاه اینترنتی ورلد سمنت، بر اساس اعلام مرکز اطلاعات عمرانی موسسه تیمتریک، صنعت ساخت و ساز ایران احتمالا تا سال 2020 عملکرد مطلوبی خواهد داشت و این رشد ناشی از سرمایه گذاری ها در بخش انرژی و پروژه های ساخت و ساز در بخش مسکونی و زیرساخت ها خواهد بود. بهبود اعتماد سرمایه گذاران و مصرف کنندگان به دلیل لغو تحریم های غرب نیز موجب هدایت سرمایه ها به سمت پروژه های ساخت و ساز خواهد شد.
    انتظار می رود متوسط ارزش افزوده صنعت ساخت و ساز در ایران تا سال 2020 میلادی سالانه 6.3 درصد باشد که بهبودی قابل توجه نسبت به رشد منفی سالانه 1.6 درصدی در طی 5 سال گذشته به شمار می رود. انتظار می رود ارزش صنعت ساخت و ساز ایران از 76.5 میلیارد دلار در سال 2015 به 104.1 میلیارد دلار در سال 2020 برسد. بازارهای ساخت و ساز مسکونی و انرژی اصلی ترین نقش را در این رشد خواهند داشت و ارزش این بازارها در سال 2020 به ترتیب به  50.2  و 28.9 میلیارد دلار خواهد رسید.
    ساخت و ساز مسکونی  تا سال 2015 بزرگترین بخش از صنعت ساخت و ساز ایران محسوب می شد و 46 درصد از کل ارزش این بازار را به خود اختصاص داده بود. در طی 5 سال آینده، این بازار از سرعت گرفتن گسترش شهرنشینی و رشد جمعیت منتفع خواهد شد. تلاش های دولت برای کاهش کمبود مسکن نیز به رشد صنعت ساخت و ساز در طی 5 سال آینده کمک خواهد کرد.
    ساخت و سازها در بخش انرژی و ساخت و سازهای مورد استفاده عموم در سال 2015 با اختصاص حدود 24 درصد از کل بازار ساخت و ساز، دومین بخش بزرگ این صنعت در بازار ایران بود. انتظار می رود اهمیت این بخش در طی 5 سال آینده افزایش یابد و در سال 2020 به 25 درصد از کل صنعت ساخت و ساز ایران برسد. طرح های دولت ایران برای پاسخ گویی به نیاز رو به افزایش کشور به برق و تمرکز بر توسعه منابع انرژی تجدید پذیر نیز به این امر کمک خواهد کرد.
    دنی ریچاردز، اقتصاددان ارشد موسه تیمتریک در این باره گفت: «هرچند انتظار می رود صنعت ساخت و ساز ایران رشد قابل توجهی را شاهد باشد، اما ریسک های متعددی نیز در این چشم انداز دیده می شود. مهمترین ریسک افت ها عبارتند از، افت قیمت نفت، فساد و ریسک های سیاسی.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی