مدیران خودروعصر اعتبار

چین و ترکیه مسکن حمایتی را می سازند؟

عصر ساختمان- رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه از برنامه زمان بندی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال عقب هستیم.

چین و ترکیه مسکن حمایتی را می سازند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدرضا رضایی کوچی  درباره اخرین وضعیت و پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: تنها یک وزارتخانه راه‌وشهرسازی نمی‌تواند ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال یا همان طرح نهضت ملی مسکن را جلو ببرد باید کل حاکمیت و دولت پای کار بیایند اما متاسفانه در حال حاضر هماهنگی‌های مناسبی بین دستگاه‌ها برای اجرای این طرح وجود ندارد.

    وی ادامه داد: شهرداری، بانک‌ها، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و ... از جمله دستگاه‌های مهم در این حوزه هستند که باید هماهنگ با وزارت راه و شهرسازی عمل کنند. وزیر صمت باید بحث تامین مصالح ساختمانی را دنبال و شرایط با ثباتی در قیمت مصالح ساختمانی ایجاد کند. وزارت اقتصاد باید امکان پیش فروش مسکن از طریق بورس را دنبال کند. این مقدمات و ملزومات فراتر از اختیارات و مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی هستند. 

    رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه انتظار ما این است که جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهوری برگزار شود تا این موضوعات از سوی عالی ترین مقام دولت پیگیری شود، گفت: هرچند که در قانون گفته شده که شورای عالی مسکن ماهانه برگزار شود اما معتقدم هر دو هفته یک بار جلسه شورای عالی مسکن باید برگزار شود و رییس جمهوری باید برای رفع مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید تمام دستگاه‌ها را به خط کند و جلسات شورای عالی مسکن باید تلنگری باشد برای دستگاه‌های اجرایی که در انجام وظایف خود تاخیر یا سستی دارند.

    رضایی کوچی افزود: تاکید ما بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی است و معتقدم برای تسریع در ساخت و اجرای پروژه نهضت ملی مسکن باید یک وزارتخانه مستقل ایجاد شود و این تصمیم بسیار موثر است. در حال حاضر موضوعات حمل و نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی، دریایی و با موضوعات شهرسازی و مسکن در هم تنیده شده و وظایف این وزارتخانه بسیار سنگین است و هیچ وزیری نمی‌تواند تمام امور را همزمان پیش ببرد و تمام حوزه‌ها را اداره کند.

    وی با اشاره به پیشرفت این پروژه نسبت به برنامه زمان‌بندی شده تاکید کرد: در حال حاضر متاسفانه از برنامه زمان بندی ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در چهار سال عقب هستیم.

    رییس کمیسیون عمران درباره ورود شرکت‌ها و کشورهای خارجی در پروژه نهضت ملی مسکن گفت: هیچ نیازی نیست که به سمت کشورهای خارجی برویم. دولت باید تکلیف خود را در این پروژه مشخص کند اینکه قرار است ساختمان بسازد یا اینکه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را فرماندهی کند.

    وی ادامه داد: معتقدم دولت باید در این حوزه سیاست گذاری کند، قرار نیست دولت سازنده باشد باید تسهیلات و زمین ارایه دهد و بازار صالح را کنترل کند، در این شرایط مرد خودشان خانه سازی کنند. بنابراین نیازی به ترکیه و چین نداریم و خودمان با ظرفیت‌هایی که در قانون پیش بینی کردیم می توانیم با توان داخل این پروژه را به اجرا برسانیم.

    رضایی کوچی با تاکید بر اینکه در بحث انتقال تکنولوژی از کشورهای خارجی هیچ مذاکره‌ای نداشتیم گفت: عده‌ای فقط به دنبال این هستند که از کشورهای خارجی مصالح وارد کنند در حالی که مجلس با این اقدام مخالف است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی