مدیران خودروعصر اعتبار

سرمایه‌گذاری ملک در ترکیه سودآورتر است یا ایران؟

عصر ساختمان- با توجه به رکود فعلی در بازار مسکن و افزایش قیمت‌ها آیا سرمایه‌گذاری در کشورهای اطراف مثل ترکیه و قبرس سودآور است یا خرید ملک در داخل کشور؟ یک کارشناس اقتصادی در این باره گفت: چون در بازار مسکن داخلی قوانین سختی نسبت به باقی کشورها وجود ندارد راحت‌تر می‌شود فعالیت کرد.

سرمایه‌گذاری ملک در ترکیه سودآورتر است یا ایران؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تجارت نیوز، تعداد معاملات بازار مسکن در شهر تهران در بهمن سال 1400، به 8٫5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 13٫1 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 117٫8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    همچنین متوسط قیمت خرید و فروش هر متر واحد مسکونی نیز حدود 33 میلیون تومان بود که به معنای افزایش 0٫4 درصدی نسبت به ماه قبل و 16٫4 درصدی نسبت به سال قبل است.

    اما درحال حاضر بازار مسکن در چه شرایطی به سر می‌برد و سرمایه‌گذاری در کشورهای اطراف چقدر می‌تواند سودآور باشد؟

    عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار درحال حاضر در رکود به‌سر می‌برد و از لحاظ قیمتی با تاثیر از دلار رشد بیشتری پیدا کرده است؛ این خود عاملی است برای رکود. درمورد حجم معاملات نیز آمارها حجم بیشتری را نشان می‌دهد، درحالی که در واقعیت میدانی این افزایش منعکس نشده است.

    در او در پاسخ به این سوال که امضا برجام می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار مسکن داشته باشد یا خیر، توضیح داد: تاثیر زیادی نمی‌تواند بگذارد، چون تعداد زیادی از کسب‌وکارها در این سال‌ها تعطیل شده و افراد سرمایه خود را در بازار مسکن درگیر کرده‌ند اگر گشایشی اقتصادی ایجاد شود باید دوباره این سرمایه‌ها را به فضای کسب‌وکار و تولید برگردانده می‌شود. به همین دلیل مدتی کشور با مازاد عرضه مواجه می‌شود که خود این عامل جلوی رشد قیمت را می‌گیرد و از طرفی چون انتظارات روانی نسبت به وضعیت فعلی واقع‌بینانه‌تر می‌شود.

    رونق در حاشیه شهرهای بزرگ
    او افزود: البته این موضوع مربوط به شهرهای بزرگ است. مردمی که نمی‌توانند اجاره‌خانه پرداخت کنند ناچارند هرچه دارند بفروشند تا در حاشیه شهرهای بزرگ خانه بخرند.

    این کارشناس افتصادی گفت: این مناطق احتمالا همچنان تا یکی دو سال آینده به‌خصوص در فصول اجاره رونق داشته باشد ولی در شهرهای بزرگ احتمالا شاهد رکود خواهیم بود.

    سرمایه‌گذاری ملک در کشورهای اطراف
    مشکانی درمورد سرمایه‌گذاری ملک در کشورهای اطراف بیان کرد: افزادی که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کننددلایل متفاوتی دارند. برای مثال سرمایه‌گذاری ملک در قبرس به دلیل دریافت ویزای شینگن است و از آن سمت بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در دبی با اهداف تجاری انجام می‌شود.

    او در این مورد ادامه داد: افزادی نیز در ایران چند ملک دارند و از آنجایی قوانین مالیاتی بریشان آزاردهنده است، ترجیح می‌دهند به‌جای چند خانه در ایران داشته باشند چند خانه در کشورهای اطراف تهیه کنند و اینگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

    این کارشناس درباره سودآوری این سرمایه‌گذاری‌ها بیان کرد: ممکن است موردی پیدا شود که بتواند سودآوری خوبی داشته باشد، اما به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در ایران و کشورهای اطراف مثل ترکیه و دبی تفاوتی چندانی ندارد. ضمن اینکه چون در بازار مسکن قوانین سختی نسبت به باقی کشورها وجود ندارد راحت‌تر می‌شود فعالیت کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار