مدیران خودروعصر اعتبار

در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

استانداران آستین‌ها را بالا بزنند

عصر ساختمان- با توجه به عزم دولت در ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده، انتظار می‌رود استانداران به عنوان رئیس شورای مسکن استان‌ها نقش پررنگ‌تری را در اجرای یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم ایفا کنند.

استانداران آستین‌ها را بالا بزنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، استانداران در واقع باید پیش‌قراولان اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشند. این موضوعی است که در روزهای اخیر  رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و معاونان او بر آن تاکید کرده‌اند. طبق قانون، استانداران رئیس شورای مسکن استان هستند و مسئولیت تامین مسکن  در استان‌ها و شهرهای کشور بر عهده‌ی آنهاست.

    در روزهای اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ـ رئیس‌جمهوری در سومین نشست شورای عالی مسکن به اهمیت نقش استانداران در طرح نهضت ملی مسکن  اشاره کرد. او استانداران را موظف کرد که ظرف یک ماه اراضی در اختیار دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرده و نتیجه آن را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند.

    روز گذشته هم رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در جلسه آتی شورایعالی مسکن به ریاست رییس جمهوری، استانداران روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن را در بخش‌های تامین اراضی، تعیین تکلیف متقاضیان نام‌نویسی و معرفی شده و شروع عملیات اجرایی واحدهای طرح ارایه خواهند کرد.

    از زمان تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن در 17 مردادماه 1400 که هدف آن ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی است حدود 9 ماه می‌گذرد اما سرعت اجرای طرح در حد انتظارات نبوده است. در این خصوص انتظار می‌رود شورای مسکن استان‌ها به عنوان ناظر و سیاست‌گذار در همکاری با همکاری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به عنوان بازوی اجرایی، قوی‌تر از قبل در پیشرفت این طرح عمل کنند.

    آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن حاکی  از آن است که تا پایان خردادماه به استان‌ها برای تامین اراضی، پالایش متقاضیان و اجرای طرح فرصت داده شده است.

    بنا به گفته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، اراضی یک میلیون و 364 هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تامین شده است. بیشترین تامین زمین در سیستان و بلوچستان و بوشهر و کمترین اراضی در کردستان، لرستان، کرمان، تهران تامین شده است که ضرورت دارد تا روند تامین اراضی سرعت یابد.

    وی هم‌چنین گفت: بیش از 3 میلیون و 700 هزار نفر از متقاضیان نیز به کارتابل استان‌ها معرفی شده‌اند تا روند پالایش آنها تکمیل شود.

    نهضت ملی مسکن در یک نگاه

    بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب 17 مردادماه 1400 یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند. طبق آخرین آماری که محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ ارایه داده تا روز 28 فروردین 1401 تعداد 530 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن و 108 هزار واحد طرح خودمالکی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده، در حال اجرا است. بر اساس آمار تا روز یکم خرداد 1401 برای یک میلیون و 364 هزار واحد تامین زمین شده است. مجموعا در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام کردند که 2 میلیون و 300 هزار نفر از شرایط لازم برخوردارند و تایید شدند.

    رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی وعده داده که تا پایان مردادماه 1401 تعداد 2 میلیون واحد به مرحله اجرا برسد. وام این واحدها در تهران 450 میلیون تومان، دیگر کلانشهرها 400 میلیون، مراکز استانها 350 میلیون، سایر مناطق شهری 300 میلیون و روستاها 250 میلیون تومان با نرخ سود حداکثر 18 درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن 4 میلیون و 750 هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه 18 تا 24 ماه تعیین شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار