مدیران خودروعصر اعتبار

ثبت میدان بهارستان و باز‌آفرینی تاریخ مشروطه

عصر ساختمان- درست در روزهایی که بازآفرینی میدان تاریخی بهارستان توسط شهرداری تهران به پایانش نزدیک می‌شود، این میدان تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

ثبت میدان بهارستان و باز‌آفرینی تاریخ مشروطه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری آنلاین، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی اعلام کرد: همزمان با روز ملی مشروطه (14مرداد)، میدان بهارستان به‌عنوان مکانی که نتیجه انقلاب مشروطه در آن رقم خورد، در فهرست میراث ملی به ثبت رسید. عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز درباره ساماندهی این میدان از سوی شهرداری گفت: سازمان زیباسازی در طرح بهسازی این میدان تاریخی مسئولیت خود را‌ بهسازی نما و کالبد ندانسته و سعی کرده به تعین بخشی و معرفی جان بهارستان هم توجه نشان دهد.‌

        چند المان یادگار تهران قدیم

    «شهرفرنگ» یادآور تهران قدیم است و با تماشای آن می‌توان به اعماق تاریخ سفر کرد. از این‌رو در اجرای بازسازی این میدان تاریخی،شهر فرنگی به ارتفاع 4.5متر و به عرض 4متر به‌صورت نقش‌ برجسته و در ضلع شمالی میدان از بتن ساخته و نصب شد. ملک الشعرای بهار شاعر و نماینده مجلس یکی از چهره‌های تأثیرگذار ایران در دوران مشروطیت است.

    از این‌رو یک بیت از غزل معروف این شاعر انتخاب شد و در ضلع جنوبی میدان روی یکی از بالکن‌های مجتمع فارابی نصب شد. دیدن خط نستعلیق بر نرده بالکن یک بنای قدیمی به جای آهن‌های زمخت و خشن، بیش از هر چیز، زیبایی و شکوه میدانی تاریخی را به تصویر می‌کشد و توجه مخاطب را جلب می‌کند تا در ذهن خود مرور کند: «گرت پایداری است در کارها / شود سهل پیش تو دشوارها» ‌. همچنین در آذر1375، مجسمه‌ای برنزی از سیدحسن مدرس به ارتفاع 3.5متر‌ رو به سمت مجلس قدیم و درست وسط میدان نصب شد که حالا اختلاف سطح آن با زمین هم اصلاح شده است.

        توپی که به مجلس شلیک شد

    با دستور محمد علی شاه، لیاخوف روسی و نیروهایش مجلس را محاصره کردند و ساختمان مجلس و مدرسه سپهسالار را به توپ بستند. محمدعلی‌شاه، لیاخوف را به حکومت نظامی منصوب کرد و به تعقیب نمایندگان و دیگر آزادیخواهان پرداخت. در همین رابطه نمونه‌ای از توپ تاریخی آن دوره طراحی و با آهن ساخته شد و قرار است پس از جانمایی در میدان بهارستان نصب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو