مدیران خودروعصر اعتبار

۴ هزار نفر وام ودیعه مسکن گرفتند

عصر ساختمان- در دو هفته گذشته ۱۷ هزار پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل شد که ۴ هزار نفر هم این تسهیلات را دریافت کرده اند.

۴ هزار نفر وام ودیعه مسکن گرفتند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ جزئیات مصوبه دولت برای ساماندهی بازار  اجاره مسکن امروز با حضور خانم پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  و‌ آقای بیژن خطیبی کارشناس مسکن بررسی شد.

    سوال: جزئیات بسته سیاستی مسکن را توضیح بفرمایید؟

    پروانه اصلانی  مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: بسته مصوب هیات وزیران درخصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها می‌توان به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ایجاد مشوق برای موجران، نرخ‌گذاری خدمات مشاوران املاک و ارتقای توان فنی و تخصصی آنها و کمک به تکمیل و تحویل پروژه های نیمه تمام مسکن (خصوصی و حمایتی) اشاره کرد.

    براساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است با اعلام وزارت راه و شهرسازی و مطابق با ضوابط مربوط و در حدود اعتبارات مصوب، امکان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران را در هر سال فراهم آورد.

    بانک مرکزی همچنین موظف است شرایطی را فراهم آورد که در صورت درخواست مستاجر، وی بتواند در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، اصل تسهیلات را در سررسید مقرر بازپرداخت کند و در بازه زمانی دریافت تسهیلات تا بازپرداخت آن صرفاً سود تسهیلات را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت کند.

    اقساط پرداختی بابت سود تسهیلات در صورت تغییر سقف زمانی بازپرداخت اصل آن در سال‌های آتی قابل تعدیل بوده و در صورت درخواست مستاجر سقف زمانی بازپرداخت برای یک سال تمدید می شود و با تشخیص بانک برای سال‌های آتی نیز قابل تمدید خواهد بود.

    سوال : میزان اقساط وام ودیعه مسکن در سیاست جدید به چه شکلی است؟

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: پیش از این میزان اقساط ودیعه مسکن به طور مثال در وام 100 میلیون 2 میلیون و 500 هزار تومان بود اما در شیوه جدید ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان در سیاست جدید اقساط ودیعه مسکن است.

    سوال: نرخ خدمات مشاوران املاک چه تغییری کرده است؟

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: نرخ خدمات حاصل دو مولفه قیمت ملک و نرخ دوم برای کمیسیون است، الان هر خدماتی در حوزه املاک و مستغلات از شهرداری پایه نرخ خدمات براساس پایه ملک و تقویم ملک است که توسط مسئولان هر شهر تعیین می شود.

    سوال: آیا بازار مسکن با این سیاست ها بهبود می یابد؟

    بیژن خطیبی کارشناس مسکن: اقتصادی که به صورت دستوری اداره شود شکست می خورد و این اقدام در تمامی بخش های اقتصادی نقش دارد.

    این بسته اثرات بلند مدتی نخواهد داشت و دولت باید در زمینه تولید مسکن گام های اساسی بردارد  و اگر به یک میلیون در سال نرسد مشکل ساز خواهد بود آنقدر تولید باید زیاد باشد که نیازی به تامین بسته نداشته باشد.

    سوال: مصوبات جدید دولت آیا ابلاغ شده است یا خیر؟

    آقای صحابی، معاون اعتبارات بانک مرکزی: شورای پول و اعتبار پیش از  آنکه بسته ارائه شود به بانک مرکزی ابلاغ کرده و این مصوبه را هم ما به بانک ها  ابلاغ کرده بودیم و  متقاضیان  از 31 خرداد با ثبت نام در سامانه حمایتی می توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک ها دریافت کنند.

    مصوبه جدید در رابطه با سود تسهیلات هنوز ابلاغ نشده اما در مصوبه جدید اصل تسهیلات را متقاضیان باید در طول یک سال پرداخت کنند و سود را در مدت اعلام شده باید بازگردانند.

    سیاست جدید بانک مرکزی آن است که این موضوع را تسهیل کنیم و طبق این سیاست برای تسهیلات خُرد ضمانت ها تسهیل کرده ایم و اعلام کرده ایم که وثایق قابل قبول ارائه کنند.

    سوال: این سیاست چه میزان می تواند در بازار مسکن اثر گذار باشد؟

    خانم اصلانی: با این سیاست جدید جراحی اساسی را انجام  داده ایم که  سال ها به دنبال آن بوده‌ایم و به طور قطع  اثر گذار خواهد بود این سیاست جدید.

    اجاره بها هم خوانی دارد با میزان تورم و هر میزان تورم افزایش یابد نرخ اجاره هم تابع آن افزایش می یابد. طبق مصوبه جدید پرداخت تسهیلات هرساله با اعلام وزارت راه وشهرسازی به بانک مرکزی باید پرداخت شود. در سیاست جدید مشوق های را برای موجران در نظر گرفته شده از جمله  پرداخت تسهیلات وام جعاله و تخفیفات مالیاتی و سایر مشوق ها در نظر گرفته ایم.

    آرامش نسبی در بازار با این سیاست جدید حاکم خواهد شد و این سقف 25 درصدی اجاره را  را شورای  سران تعیین کرده است.

    سوال: این سیاست های تشویقی که دولت برای موجران در نظر گرفته است چقدر می تواند موثر باشد؟

    آقای خطیبی: مشوق ها به گونه ای نیست و قوی نیست که بازار اجاره را کنترل کند و تخفیف های مالیاتی به گونه ای نیست که اثر گذار باشد  چراکه اخذ مالیات هنوز یه میزانی نیست که این سیاست‌ها خود بتواند تاثیری داشته باشد.

    سوال: مدت زمانی که مصوبه برای رسیدگی به پرونده ها تعیین کرده است چقدر است ؟ و برنامه شورای حل اختلاف چیست؟

    آقای محبی معاون قضایی مرکز توسعه شورای حل اختلاف: این مصوبه را همه باید رعایت بکنند و هم حقوق مالک را می دهد هم مستاجر، در انتهای ماده دو، یک مدت دو ماهه را در نظر گرفته برای همکاران ما در مراجع قضایی و آن مهلت نافی یک هفته ای سال 76 نیست. اما این مهلت دو ماهه برای آنهایی است که اختلاف جدی تر و استثنایی دارند.

    سوال: تغییر نرخ مشاوران املاک چقدر خود در بازار مسکن اثر گذار خواهد بود؟

    آقای محبی معاون قضایی مرکز توسعه شورای حل اختلاف: خدمات مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک بر مبنای درصدی از ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (64) قانون مالیات‌های مستقیم، با رعایت تبصره‌های ذیل آن و برای امور اجاره ملک بر مبنای درصدی از ارزش اجاری موضوع ماده (54) قانون مالیات‌های مستقیم بر اساس قانون نظام صنفی تعیین می شود و کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است در اجرای ماده (51) قانون نظام صنفی، نرخ‌های مورد عمل صنف مشاوران املاک را ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه اصلاح کنند.

    تمامی قراردادهای مسکن باید در سامانه املاک ثبت شوند و افراد ملزم به دریافت کد رهگیری هستند و در صورتی در سامانه ثبت نکنند به عنوان خانه خالی محسوب می شود.

    سوال: هم اکنون در فصل جابه جایی  قرار داریم طرح مشاوران املاک چه زمانی اجرایی می شود؟

    خانم اصلانی: از زمان ابلاغ 15 روز فرصت وجود دارد برای اجرای طرح اما باید این موضوع در نظر گرفته شود که در قیمت واحد مسکونی تغییری ایجاد نمی شود تنها در حوزه  تغییر نرخ مشاوران املاک ایجاد می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار