مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کمتر از یک میلیون ریال بازگشت

عصر ساختمان- قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در هفته گذشته، افزایش قابل توجهی یافته بود، در معاملات امروز (شنبه) فرابورس به کمتر از یک میلیون ریال بازگشت و برگه ای ۹۷۳ تا ۹۹۳ هزار ریال داد وستد شد.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کمتر از یک میلیون ریال بازگشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رکورد شکنی نرخ اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته، منجر به عبور قیمت این اوراق از مرز یک میلیون ریال شده بود و هزینه تهیه وام برای خرید مسکن را افزایش داد.
    بر این اساس، نرخ هر برگ تسهیلات پنج میلیون ریالی مسکن در بازار سرمایه به بیش از یک میلیون ریال افزایش یافت، اما در جریان معاملات امروز، از قیمت این اوراق اندکی کاسته شده و نرخ اوراق تسهیلات مسکن به کمتر از یک میلیون ریال بازگشت.
    افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته، سبب بروز نگرانی هایی در میان استفاده کنندگان از این اوراق شده و واکنش هایی را به دنبال داشت به طوری که کارشناسان خواستار نقش آفرینی نهادهای دیربط برای مهار قیمت ها شدند.
    مسئولان بازار سرمایه در واکنش به افزایش نرخ این اوراق از برنامه ریزی برای تمدید مدت زمان اعتبار این اوراق خبر داده و اعلام کرده اند که قصد دارند مدت استفاده از یکهزار و 500 میلیارد ریال اوراق سر رسیده شده را تا 6 ماه دیگر تمدید کنند.
    بر این اساس، علیرضا توکلی مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس به ایرنا گفت: برای جلوگیری از افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن، قرار است مدت اعتبار اوراقی که به زمان سررسید و ابطال نزدیک شده اند، به مدت 6 ماه تمدید شود.
    وی درباره چرایی این افزایش قیمت، افزود: بر اساس بررسی ها، اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و احتمالا یک موج مقطعی خرید شکل گرفته است که تا چند هفته آینده رفع می شود.
    وی درباره نقش دلالان در افزایش اوراق تسهیلات مسکن، گفت : نمی توان آن را دلالی نامید، در واقع یک موج خرید شکل گرفته و برخی حاضر شده اند، این اوراق را با قیمت بالا خریداری کنند.
    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس اضافه کرد: گزارش ها نشان می دهد که حجم اوراق غیرمفید که برای دلالی استفاده می شود، پایین است.
    وی درباره راهکارهای کنترل نرخ اوراق مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت معتقد است: پیش بینی شده به زودی اطلاعیه ای منتشر شود که بر اساس آن، مدت اعتبار آن بخش از اوراق مسکن که به سررسید ابطال خود نزدیک شده بودند، تمدید می شود.
    توکلی گفت: انتشار این اطلاعیه و تمدید مدت اعتبار این اوراق می تواند، تا حدی از فشار تقاضا در بازار اوراق بکاهد و قیمت ها را مقداری کاهش دهد.
    وی افزود: انتظار می رود که حجم عرضه اوراق مسکن در بازار افزایش یابد و ارزش اوراقی که سررسید آنها فرارسیده و در حال باطل شدن بودند، حدود یکهزار و 500 میلیارد ریال است و به مدت 6 ماه تمدید می شوند.
    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس تاکید کرد: البته انتشار این اوراق می تواند اندکی بر قیمت ها تاثیر داشته باشد و نرخ اوراق در نهایت در مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.
    وی گفت: سقف تسهیلات مسکن از 200 میلیون به یک میلیارد و 100 میلیون ریال افزایش یافته که باعث می شود تعداد اوراق مورد نیاز برای دریافت وام افزایش یابد، اما حجم اوراق عرضه شده به همین نسبت، افزایش نیافته است.
    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس اضافه کرد: تعداد افراد متقاضی اوراق در واقع افزایش نیافته، بلکه حجم اوراق مورد نیاز آنها بالا رفته است.
    وی درباره راهکارهای افزایش عرضه اوراق در بازار گفت: بانک مسکن باید کاری کند تا مردم سپرده گذاری بیشتری در نزد آن انجام دهند تا بانک بتواند اوراق بیشتری را در بازار عرضه کند.
    توکلی افزود: بانک مسکن نمی تواند بدون پشتوانه اوراق منتشر کند، در واقع برای مبلغی که مردم در این بانک سرمایه گذاری می کنند، اوراق در نظر گرفته می شود که آن را در بازار عرضه می کنند.
    به گزارش ایرنا، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 1389 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده و اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می شود.
    سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج هایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین 1385 و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح 92) از 500 میلیون ریال به سقف های جدید افزایش پیدا کرده است.
    بر این اساس، سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران یک میلیارد ریال و در مرکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ 800 میلیون ریال است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران 200 برگه و برای شهر های بالای 200 هزار نفر 160 برگه و برای سایر مناطق شهری که 600 میلیون ریال برای هر پلاک ثبتی است، 120برگه خواهد شد.
    سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 600 میلیون ریال و در مرکز استان های بالای 200 هزار نفر مبلغ 500 میلیون ریال است که شمار اوراق مورد نیاز در تهران 120 ورقه و در مراکز استان ها 100 ورقه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار