مدیران خودروعصر اعتبار

تاکید وزیر بر اجباری نبودن خرید عرصه مسکن مهر

عصر ساختمان- اگر چه به گفته‌ی متقاضیان در برخی شهرها خرید عرصه مسکن مهر اجباری شده، بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی این موضوع غیرقانونی است و فروش عرصه نباید اجباری باشد.

تاکید وزیر بر اجباری نبودن خرید عرصه مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، با وجود آن‌که همواره بر اختیاری بودن خرید عرصه (سهم زمین) واحدهای مسکن مهر تاکید شده، گزارش‌هایی از گوشه و کنار می‌رسد که در برخی شهرها خرید عرصه واحدهای مسکن مهر برای خریداران ثانویه اجباری شده است. ظاهرا رسیدن کفگیر منابع بعضی کارگزاری‌ها آنها را بر آن داشته تا بخشی از هزینه‌های خود را از طریق فروش عرصه تامین کنند.

    این در حالی است که مطابق جزء (2) بند (الف) تبصره 11 قانون بودجه سال 1401 مبنی بر «در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله متعلق به خود می‌باشند». موضوعی که وزیر راه و شهرسازی هم به آن اشاره و سازمان ملی  زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی استان‌ها را از آن منع کرده است.

    رستم قاسمی در ابلاغی خطاب به مسئولان دستگاه‌های مربوطه هشدار داده که با متخلفین در زمینه‌ی فروش اجباری عرصه مسکن مهر برخورد قانونی صورت می‌گیرد. در ابلاغ وزیر راه و شهرسازی آمده است: اجبار متقاضیان به خرید عرصه حتی در معاملات ثانویه و بعدی، نه تنها تخلف از اجرای قانون است، بلکه تحمیل فشار و هزینه‌های مازاد به مردم در شرایط کنونی کشور است.

    لذا ضروری است کلیه ادارات و شرکت‌های تابعه، صرفا در صورت تمایل و درخواست کتبی مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر اولیه و بعدی، نسبت به واگذاری و فروش قطعی عرصه اقدام و از اجبار کردن متقاضیان برای خرید عرصه تحت هر عنوان جدا خودداری کنند. بدیهی است در صورت بروز و تکرار این تخلف از اجرای قانون، بر اساس قوانین و مقررات اداری با متخلفین برخورد خواهد شد.

    در این خصوص شرکت عمران شهرهای جدید درباره  منع فروش عرصه به متقاضیان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد اعلام کرده است: در فرآیند فروش عرصه واحدهای مسکونی مهر بر اساس قانون بودجه سال‌های اخیر از جمله سال 1401 اجباری به فروش عرصه از سوی شرکت عمران شهرهای جدید به افراد وجود نداشته و چنانچه متقاضی خواستار خرید آن باشد، شرکت عمران مکلف به فروش عرصه به قیمت کارشناسی شده به دو روش نقدی و اقساطی خواهد بود.

    این در حالی است که بر اساس اعلام برخی متقاضیان مسکن مهر شرکت عمران هشتگرد به صورت غیرقانونی انجام انتقال عرصه را برای واحدهایی که قبلا بهای آن پرداخت و تسویه شده، متوقف کرده است و به خریداران واحدهای مسکن مهر می‌گوید که از تهران دستور داده‌اند نقل و انتقال متوقف شود.

    بنابراین گزارش در قانون بودجه سال 1401 خرید نقدی عرصه مسکن مهر توسط متقاضیان مسکن مهر تخفیف 20 تا 30 درصدی دارد. در صورت خرید اقساطی نیز 20 تا 30 درصد مبلغ کل عرصه اخذ و مابقی طی 5 سال از آنها دریافت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار