مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست میراث‌فرهنگی میامی:

بادگیرهای مسجد حاج صفر میامی مرمت شدند

عصر ساختمان- سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: کار مرمت بادگیرهای مسجد حاج صفر واقع در بافت تاریخی شهر میامی به پایان رسید.

بادگیرهای مسجد حاج صفر میامی مرمت شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، سید محمد صادق رضویان ضمن اشاره به مرمت بادگیرهای مسجد حاج صفر میامی افزود: در این مرحله از مرمت کار سبک‌سازی، برداشت اندود فرسوده دیواره‌ها و اصلاح و بازسازی جداره ها، بازسازی قاب‌ها و نمای دهانه‌های بادگیر طبق الگوی موجود و اجرای کاهگل و سیم گل و آجر فرش بام بادگیر انجام شد.

    وی با یادآوری اینکه طبق اسناد موجود،  قدمت شهر میامی بیش از یک هزار سال است، گفت: این بادگیرها که برروی مسجد حاج صفر با هدف تهویه آب انبار موجود در زیر بنای مسجد ساخته شده اند، از نوع چهار طرفه بوده و داخل کانال‌های آن با تیغه‌هایی از آجر و گچ به چند قسمت تقسیم شده است.

    سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی با اشاره به اینکه این مسجد بیش از 200 سال قدمت دارد،  ابراز داشت: امیدواریم با اجرای مرمت و احیای این اثر تاریخی، علاوه بر حفظ اثر، زمینه ثبت آن در فهرست آثار ملی فراهم شود.

    رضویان با اشاره به اینکه در بافت تاریخی میامی کاروانسرای شاه عباسی، مسجد آقایان، آب انبار عمارت، عمارت آقایان، حمام‌ آقایان و نیز تعدادی ساباط و دالان وجود دارد، گفت: در همین راستا با هدف حفظ بافت تاریخی و اشاعه فرهنگ حفاظت و نگهداری بافت تاریخی میامی، بادگیرهای مسجد حاج صفر به عنوان عناصر شاخص و دارای ویژگی‌های بصری و تاریخی، مرمت و بازسازی شدند.

    میامی شرقی ترین شهرستان استان سمنان است شهر میامی در 240کیلومتری شرق مرکز استان سمنان و در محور تهران - مشهد واقع است.

    شهرستان میامی دارای هفت کاروانسرا شامل میامی، سپنج (جهان آباد)، میاندشت، عباس آباد، الحاک، صدر آباد و محمد آباد پل ابریشم و چهار منطقه نمونه گردشگری شامل دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل و آبشار نام نیک و جنگل دشت شاد و عباس آباد است.

     

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار