مدیران خودروعصر اعتبار

کشف حمامی ۲۰۰ ساله در خانه‌ تاریخی شمسایی یزد

عصر ساختمان- حمامی با قدمت حدود ۲۰۰ سال در زیرزمین خانه قاجاری شمسایی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد پیدا شده و از آنجا که در خانه‌های قاجاری به ندرت حمام ساخته می‌شده است، این مورد در نوع خود کم‌نظیر محسوب می‌شود.

کشف حمامی ۲۰۰ ساله در خانه‌ تاریخی شمسایی یزد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر «محسن عباسی هرفته» عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در این‌باره تصریح کرد: خانه‌ی شمسایی از جمله ابنیه متعلق به دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در محله گلچینان است که توسط خانواده شمسایی به دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد اهدا شده است.

    وی ادامه داد: این خانه‌ تاریخی از خانه‌های قاجاری یزد بشمار می‌رود که در دوره پهلوی دستخوش دخل و تصرفات قابل توجه بوده است به نحوی که هم‌اکنون سیمایی پهلوی دارد ولی شواهد تاریخی و شواهد کالبدی به‌دست آمده حین مرمت، حکایت از قدمت قاجاری این بنا دارد.

    عباسی گفت: اخیراً عملیات مرمت این خانه که متأسفانه به‌علت متروکه ماندن وضعیت نامناسبی پیدا کرده بود با استفاده از اعتبارات عمرانی دانشگاه یزد و زیر نظر دفتر فنی دانشکده هنر و معماری آغاز شده است.

    مسئول دفتر فنی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: هم‌اکنون این خانه با اعتباری در حدود سه میلیارد ریال در حال مرمت است و پیش‌بینی می‌شود در مهر ماه به مجموعه‌ی ابنیه مورد بهره‌برداری دانشکده هنر و معماری اضافه شود.

    وی خاطرنشان کرد: در جریان عملیات مرمت خانه‌ی مذکور، یافته‌های جدیدی در حین خاکبرداری کشف شد که از مهم‌ترین آن‌ها، حمامی با قدمت حدود 200 سال در زیرزمین این خانه هست، حال آن‌که در کمتر خانه‌ای در این دوره، حمام با همه اجزای آن در خانه‌ها قابل مشاهده است.

    عباسی گفت: حمام مذکور در جبهه شمالی خانه و در ارتفاع حدود پنج متری زیر زمین با مساحتی در حدود 30 متر مربع واقع شده است.

    وی اظهار کرد: نکته جالب این که حمام مذکور در این سطح محدود، همه‌ عناصر اصلی حمام‌های سنتی شامل دالان، سربینه، گرمخانه، خزینه، تون یا گلخن، گربه‌رو و جامخانه(نورگیر) را داراست.

    عباسی گفت: این حمام، ظرفیت استفاده محدود و در حد سه تا چهار نفر به‌صورت هم‌زمان و مقیاسی در حد یک خانوار را دارا بوده است.

    این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: گفت: حمام مدت‌ها در زیر خاک مدفون بوده اما خوشبختانه وضعیت سازه‌ای مناسبی دارد و با حداقل مداخله در حال مرمت و حفاظت جهت بازدید دانشجویان دانشکده است.

    عباسی یادآور شد: حین مرمت نیز سعی شده تا تمهیدات لازم برای حضور دانشجویان و دیدن لایه‌های پنهان این حمام در نظر گرفته شود، چون هدف از استقرار دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی، آموختن دانشجویان از معماری غنی گذشته این سرزمین بوده و هست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی