مدیران خودروعصر اعتبار

شاهکار معماری ایرانی اسلامی - تاریخ و تمدن

عصر ساختمان: ایران سرزمینی با تاریخی درخشان، باشکوه و تأثیرگذار است. آنچه از درخشش روزگاران گذشته باقی مانده، میراثی است شگفت انگیز و ستودنی، میراثی که در قالب آثار هنری، نگاه‌ها را مجذوب خود کرده است.

شاهکار معماری ایرانی اسلامی - تاریخ و تمدن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از آنیکو، زیبایی، ظرافت و نظم معماران ایرانی در شکل‌گیری شماری از باشکوه‌ترین آثار باستانی ایران زمین، نقشی چشمگیر و قابل توجه داشته است. زیبایی که نه تنها اطراف شما را احاطه کرده، بلکه نگاه بازدیدکننده را نیز به دنبال خود به می‌کشد، جایی که سقف همچون تابلوی نقاشی پرنقش و نگار به جلوه‌گری مشغول است. این درخشش به ویژه در سقف مساجد پررنگ و لعاب‌تر شده است. اینجا معماری ایرانی و اسلامی در هم آمیخته و خالق زیبایی متفاوت شده‌اند.

هنر معماری و سقف مساجد

در واقع باید گفت که آثار معماری خاورمیانه، هر کدام با الهام از حال و هوا و سبک معماری سرزمین خود به شکلی مجذوب‌کننده و جالب توجه‌اند. اما در این میان سرزمین ما ایران به واسطه‌ی پیشینه‌ی غنی تاریخی و فرهنگی خود، از گنجینه‌ای به مراتب ارزشمندتر بهره برده است. گنجینه‌ای که بی‌شک قادر به جلب نظر بازدیدکنندگان بسیاری از اقصی نقاط جهان خواهد بود. به همین دلیل جا دارد که این اندوخته بیش از پیش به جهانیان معرفی شود، چرا که متأسفانه بسیاری آن گونه که باید و شاید با کشور ما و امتیازات مثبت بیشمارش آشنا نیستند.

معماری و سقف مساجد خاورمیانه

به همین دلیل عکاس خوش ذوق ایرانی" مهرداد رسولی‌فرد" در قالب تصاویری پر زرق و برق و باشکوه، زیبایی سقف بناهای تاریخی ایران  را به تصویر کشیده و در صفحه‌ی اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است. تصاویری که جزئیات ظریف هنر معماران ایرانی را به نمایش گذارده است، جزئیاتی که شاید خود ما نیز تا به حال  به دقت به آنها توجه نکرده باشیم. از مسجد جامع که یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی ایران است، گرفته تا مدرسه‌ی چهارباغ، آقای رسولی‌فرد تمام تلاش خود را به کار گرفته تا تاریخ درخشان معماری و طراحی ایران را به جهانیان معرفی کند.

مسجد شاه اصفهان

اما البته از آن جایی که بسیاری از این بناها به دلیل ارزش تاریخی خود مورد حفاظت قرار دارند، شاید تصاویر، آن چنان که باید و شاید نتواند آن زیبایی باشکوه را به نمایش بگذارد، بنابراین اینجاست که باید خود کمر همت بسته و به دل تاریخ این سرزمین سفر کنیم. جایی که نه از قاب تصویر، که از دریچه‌ی چشمان خود می‌توانیم این گنجینه‌ و میراث ماندگار ملّی را ارج نهیم.

مسجد شیخ لطف الله

اما برای شروع بد نیست با این عکاس خوش قریحه همراه شده و به سقف مساجد ایران بنگریم، وسعتی که همچون آسمان با هزاران ستاره‌ی رنگارنگ پوشیده شده است. جایی که آجر، کاشی‌های هفت رنگ و آیینه جادو کرده و در کنار هم شما را مفتون و شیفته‌ی خود می‌کنند.

مسجد جامع اصفهان- 900 سال قدمت

سقف آرامگاه حافظ، شیراز

مسجد امام، اصفهان- 400 سال قدمت

کاخ چهل ستون، اصفهان

مسجد شیخ لطف‌اللّه، اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

حرم حضرت معصومه (س)، قم


شاه چراغ، شیراز

کاخ شاه عباس صفوی با 400 صد سال قدمت

چهار باغ، اصفهان

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار