مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس باستان‌شناسی مطرح کرد:

ساکنان محوطه تاریخی فیض آباد آگاهانه این شهر را ترک کرده‌اند

عصر ساختمان- نبود مواد فرهنگی سالم در محوطه تاریخی فیض آباد کاشان متعلق به دوره ایلخانی، بر ترک آگاهانه شهر دلالت دارد و دلیل این امر را شاید بتوان با تغییرات اقلیمی مرتبط دانست.

ساکنان محوطه تاریخی فیض آباد آگاهانه این شهر را ترک کرده‌اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر،  رضا نوری شادمهانی سرپرست 4فصل کاوش آموزشی باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان این مطلب را در جلسه گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد .

    او افزود: از آنجایی که ضرورت آشنایی دانشجویان دانشگاه کاشان  با محوطه تاریخی فیض آباد و  ویژگی های آن احساس می شد این پروژه زمان بندی و به این منظور پیش از آغاز کاوش در هر فصل دانشجویان به گروه های چهار گانه تقسیم و به بررسی پیمایشی محوطه پرداختند .

    وی با اشاره به مراحل عملیات کاوش  اظهار داشت : پس از آشنایی دانشجویان با ویژگی های محوطه و ابزار آلات مورد استفاده و نحوه مستندنگاری یافته‌ها و ساختارهای معماری چهار  فصل کاوش آموزشی از سال 91به بعد صورت گرفت.

    این باستان شناس با اشاره به اطلاعات بدست آمده از 4فصل کاوش در محوطه فیض آباد گفت: نبود مواد فرهنگی سالم بر ترک آگاهانه شهر دلالت دارد و دلیل این امر را شاید بتوان با تغییرات اقلیمی مرتبط دانست .

    وی مواد فرهنگی به دست آمده همچون سفال و مسکوکات را دلیل تک دوره ای بودن (ایلخانی) این محوطه دانست و افزود :مسکوکات کشف شده در نتیجه پنهان سازی عمومی و نه در اثر گمگشتگی سهوی به دست آمده اند.

    این باستان شناس گفت: سازه‌های معماری به دست آمده بخشی از شهرستان و مجموعه ساختمانی ارگ محوطه را نشان می‌دهند الگوی معماری حاکم بر ارگ را می‌توان در قلعه‌های ادوار بعد که در منطقه ساخته شده اند ردیابی کرد  محوطه فیض آباد که با توجه به شواهد و بررسی‌های باستان شناسی، شهری متعلق به دوران ایلخانی بوده، از دو بخش مهم ارگ و شارستان تشکیل شده است. کاوش فصل نخست این محوطه در بخش شارستان به آگاهی های باستان شناختی و معماری مربوط به دوران ایلخانی منتهی شد.

    به گفته این باستان شناس، یافته های باستان شناسی فصل چهارم فیض آباد  که بخش عمده آن سفالینه ها است، به دوران ایلخانی تعلق دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی