مدیران خودروعصر اعتبار

رونق صادرات سیمان درگرو تخصیص یارانه حمل دریایی است

عصر ساختمان- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت : امروز سیاست تخصیص یارانه حمل دریایی می تواند در رونق بخشیدن صادرات سیمان ایران به قاره آفریقا نقش کلیدی داشته باشد و وزارت صنعت، معدن وتجارت باید زودتر تصمیم گیری کند.

رونق صادرات سیمان درگرو تخصیص یارانه حمل دریایی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، عبدالرضا شیخان افزود: امروز با توجه به شرایط منطقه از نظر امنیتی، بازار آفریقا یکی از گزینه های مطلوب برای صادرات سیمان به حساب می آید و در این ارتباط با توجه به بعد مسافت باید یارانه حمل دریایی اختصاص یابد تا امکان رقابت فراهم شود.

    ** اخذ عوارض حمل آفت صادرات به افغانستان
    شیخان معتقد است: امروز که در شرایط رکود بسر می بریم، صنعت سیمان به پشتوانه های سیاستی از سوی دولت و مجلس نیاز دارد؛ بنابراین هنگامی که در بازار سنتی افغانستان می توان سهم صادرات از 1.2 میلیون تن نیز افزایش داد، اخذ عوارض حمل از کامیون های این کشور به منزله آفت صادرات محسوب می شود.
    دبیر این تشکل خصوصی گفت: بررسی ها نشان می دهد اخذ عوارض جاده از کامیون های افغانستان به میزان هشت تا 10 دلار بار مالی به ازای هر تن صادرات به صادرکننده ایرانی تحمیل می کند و از سوی دولت افغانستان نیز به همین میزان از کامیون های ایرانی مطالبه می شود.

    ** روسیه و آسیای میانه یکی از گزینه های صادرات سیمان
    شیخان خاطرنشان ساخت: در شرایط کنونی که رکود فعالیت های عمرانی در کشور است، روسیه و بازار آسیای میانه می تواند یکی از گزینه های مطلوب در مقایسه با بعد مسافت قاره آفریقا برای ایران است، اما مقررات سخت گیرانه این کشورها می تواند مانع راه باشد.
    وی یادآورشد: کیفیت سیمان ایران از ویژگی ممتاز نسبت به تولید رقبا در این عرصه است و با وجود مطالبه ارزیابی آزمایشگاه های خارجی، این امر نیز مشکلی نیست و درحال حل شدن است.

    ** ممنوعیت واردات سیمان از همه کشورها به خاک عراق
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: عراق در گذشته سهم حدود 60 درصدی صادرات سیمان ایران را به خود اختصاص داده بود، اما شرایط ویژه این کشور از نظر امنیتی و بودجه، شرایط را متفاوت ساخته است.
    وی گفت: اکنون ورود سیمان از سوی همه کشورها به خاک عراق ممنوع است و به این ترتیب اکنون رویکرد صادراتی ما به سوی سایر کشورهاست.

    ** صادرات کلینکر به جای سیمان
    شیخان یادآورشد: شرایط کشور عراق مانعی برای صادرات سیمان شده، اما کماکان صادرات کلینکر (یکی از مواد اولیه تولید سیمان) تداوم دارد و به این ترتیب بخشی از صادرات پیشین ادامه یافته است.
    وی اضافه کرد: اکنون صادرات کلینکر به کردستان عراق نیز تداوم دارد و انتظار می رود این بازار برای صادرکنندگان ایرانی حفظ شود.

    ** هائیتی گزینه جدید برای صدور سیمان
    دبیر تشکل یاد شده افزود: موضوع درخواست هائیتی برای خرید سیمان از ایران، مورد توجه قرار دارد و با توجه به بعد مسافت، انتظار می رود در قالب یک کنسرسیوم، این برنامه به سرانجام برسد، اما برای هزینه حمل نیازمند اتخاذ تدابیر لازم هستیم.
    هائیتی (واقع در آمریکای لاتین و در دریای کارائیب) جمعیت 9.7 میلیون نفری و زبان رسمی این کشور فرانسوی است.
    به گزارش ایرنا، آمار ها نشان می دهد پارسال مجموع صادرات سیمان و کلینکر کشور به رقم بیش از 15 میلیون و 92 هزار تن رسید؛ نیمه نخست 94 از مجموع افزون بر هشت میلیون و 292 هزار تن صادرات سیمان و کلینکر، بیش از پنج میلیون و 744 هزار تن اختصاص به صادرات داشت سیمان و بقیه از آن کلینکر بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار