مدیران خودروعصر اعتبار

تمام دستگاه‌ها و فرمانداران موظف به پیگیری مسکن مهر هستند

عصر ساختمان- استاندار خوزستان ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعاونی‌های مسکن مهر استان، با بیان این‌که در احداث واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده اولویت با واحدهای دارای متقاضی مؤثر است گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران موظف به پیگیری جدی پروژه مسکن مهر و تسهیل در رفع موانع مسکن مهر استان هستند.

تمام دستگاه‌ها و فرمانداران موظف به پیگیری مسکن مهر هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، غلامرضا شریعتی در شورای مسکن استان که یک‌شنبه 24 مردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص احداث واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر باید اولویت با واحدهایی باشد که دارای متقاضی مؤثر هستند تا هم‌زمان با احداث این واحدها سایر واحدهای باقی‌مانده نیز مورد پیگیری قرار گیرند.

    وی تصریح کرد: بیش از 100 نفر تاکنون به من مراجعه و اعتراض خود را نسبت به عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر اعلام کرده‌اند. این تعاونی‌ها زیرمجموعه و زیر نظر معاونت تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند؛ بنابراین این اداره از وظیفه خود تخطی کرده و کار خود را در این زمینه انجام نداده است؛ حتی فرمانداران شهرستان‌ها نیز نسبت به عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر معترض هستند زیرا باید جوابگوی مردم باشند.

    استاندار خوزستان خطاب به اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: چرا کاری که باید در قبال مردم انجام دهید روی زمین می‌گذارید و نسبت به برخی قضایا تا این حد بی تفاوت هستید؟ نباید از وظایف خود در قبال مردم ساده و راحت بگذرید زیرا این پول و سرمایه مردم است که روی زمین مانده و هدر می‌رود.

    شریعتی ضمن انتقاد جدی به عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر با تأکید بر تعیین تکلیف این تعاونی‌ها در اسرع وقت و تشکیل و به‌روزرسانی مجامع تعاونی‌های مسکن مهر در شهرستان‌ها، عنوان کرد: فرمانداران موظف به نظارت بر عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر هر شهرستان و ارائه گزارش‌هایی از عملکرد این تعاونی‌ها به استانداری هستند. اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پاسخگو باشد.

    وی با اشاره به غیبت مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه، افزود: آقای صفایی یا اکنون تهران هستند یا در استان استقرار دارند و به علت آگاهی از این‌که باید در این جلسه نسبت به عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر  پاسخگو باشند، در جلسه امروز حضور نیافتند.

    استاندار خوزستان با اشاره به قانون جدید پیش‌فروش مسکن، اظهار کرد: بخشنامه‌ای که برای پیش‌خرید مسکن در چند سال گذشته ابلاغ شد، به علت رفع برخی مشکلات در موقع خرید مسکن بود. در تهران در سطح بسیار زیادی کلاهبرداری‌هایی در حوزه خرید مسکن صورت می‌گرفت به صورتی که یک واحد مسکن به‌صورت هم‌زمان به چند نفر فروخته می‌شد و زمانی که خریداران متوجه این اقدام می‌شدند و پیگیری‌های قضایی را انجام می‌دادند گفته می‌شد که باید آن واحد مسکن به اولین خریدار اختصاص یابد. یعنی 2 نفر دیگر دستشان به جایی بند نبود اما این کلاهبرداری‌ها در اهواز و سایر شهرهای کوچک کمتر دیده می‌شود و امکان انجام این کلاهبرداری‌ها نیز کمتر است و شاید تنها چند مورد از این اقدامات در اهواز صورت گرفته است؛ بنابراین فکر می‌کنم بخشنامه پیش‌فروش مسکن برای جلوگیری از مشکلاتی بود که در تهران بسیار دیده می‌شد.

    شریعتی در خصوص عدم تمایل مردم به خریداری واحدهای مسکن مهری که در شهرک‌های جدید قرار دارند و یا فاصله زیادی از شهرستان محل سکونت آن‌ها دارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که برخی رفتارهای ما در زمینه خرید مسکن متمولانه است. برای مثال در کشورهایی مانند ژاپن یا کشورهای اروپایی محل سکونت تا محل کار افراد شاید 100 تا 120 کیلومتر فاصله دارد و در شهری مانند کوالالامپور در روز حدود سه تا 3.5 میلیون نفر سکونت دارد در حالی‌که جمعیت این شهر در شب به یک و نیم میلیون نفر کاهش می‌یابد یعنی بیش از 1.5 میلیون نفر از جمعیت شهر کوالالامپور توانایی خرید یا اجاره مسکن در این شهر را ندارند و به همین علت در شهرک‌های اطراف این شهر سکونت می‌گزینند.

    وی ادامه داد: در برخی شهرهای بزرگ اروپا مانند پاریس نیز محل سکونت افراد از محل کار آن‌ها حتی تا 150 کیلومتر نیز فاصله دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که فرهنگ شهرنشینی و سکونت در جامعه امروز کشور باید عوض شود و باید در خصوص سکونت در شهرک‌های اطراف محل استقرار افراد فرهنگ‌سازی صورت گیرد و در این شهرک‌ها ارائه خدمات مناسب برای زندگی نیز انجام شود و به طور مثال در شهرک‌های جدید استان مانند شیرین شهر که گفته می‌شود برای واحدهای مسکن مهر آن متقاضی کمی وجود دارد، باید در زمینه سکونت در این شهر فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

    استاندار خوزستان افزود: باید اداره‌کل راه و شهرسازی در خصوص فرهنگ‌سازی سکونت در شهرک‌های جدید خوزستان به‌صورت جدی پیگیری و با جذب مشاورین متخصص که توانایی ارائه طرح دارند، کار خود را انجام دهد. این فرهنگ‌سازی صرف تبلیغات نیست بنابراین نباید به‌راحتی از کنار آن گذشت؛ باید در عین ارائه خدمات مناسب در این شهرک‌ها با ارائه راهکارهای جدید و نوین که دارای ضریب نفوذ و اثرگذاری بسیاری هستند، فرهنگ سکونت در شهرک‌های جدید استان را گسترش داد. پس باید با جدیت موضوع فرهنگ‌سازی این بخش دنبال شود.

    شریعتی با بیان این‌که امروزه تبلیغات و فرهنگ‌سازی به عناوین یک تخصص و علم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: انتظار دارم مسئولان و فرمانداران در حوزه مسکن مهر با مسائلی که وجود دارد به‌صورت علمی برخورد کنند و در این زمینه از کارشناسان و متخصصان خبره کمک بگیرند.

    وی در خصوص انتقاداتی که به عملکرد سازمان تأمین اجتماعی خوزستان در خصوص مسکن مهر عنوان می‌شود، گفت: از این سازمان انتظار می‌رود تا به وظیفه خود عمل کند البته منافع سازمان تأمین اجتماعی هم مهم است و متوجه هستم که اکنون این سازمان با مخاطرات جدی مواجه است که علل آن ریشه در استخدام‌های بی رویه و بی‌ضابطه از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دارد، به صورتی که اکنون سازمان تأمین اجتماعی کشور از هر 10 نفر 6.2 نفر را تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار داده و شاید این رقم در هیچ ارگان و نهاد بیمه‌ای دیگر در سراسر دنیا وجود نداشته باشد.

    استاندار خوزستان با تأکید بر تشکیل جلسات شورای مسکن استان هر 2 هفته یک‌بار، با بیان این‌که مشکلات بخش مسکن باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: فرمانداران باید بدانند که متولی اصلی مسکن مهر در کشور دولت است و تأکید می‌کنم که این کار دولت باید به‌صورت جدی دنبال شود و فرمانداران موظف‌اند که از تمام امکانات و ظرفیت‌های شهرستان خود برای احداث و تکمیل واحدهای مسکن مهر استفاده کنند تا واحدهای مسکن مهر را به محیطی مناسب‌تر و بهتر برای زندگی تبدیل کنند.

    شریعتی با اشاره به در اولویت بودن تکیمل واحدهای مسکن مهر دارای متقاضی مناسب، عنوان کرد: باید پروژه‌های مسکن مهر استان با جدیت پیگیری و دنبال شود و برای واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی نیز منشاء‌یابی صورت بگیرد.

    وی کشور را گرفتار رکود جدی دانست و گفت: بخش مسکن از مهم‌ترین بخش‌هایی است که قادر به خروج کشور از رکود است. اگر بخش مسکن از رکود خارج شود و رونق یابد، به تبع آن اقتصاد کشور نیز از رکود خارج می‌شود و شاهد رونق و رشد اقتصادی خواهیم بود. حداقل 90 شغل و حرفه وابسته به ساختمان و مسکن هستند و به عبارتی با خروج این صنعت از رکود، 90 شغل و حرفه فعال می‌شوند.

    استاندار خوزستان اظهار کرد: عزم دولت برای تکمیل و احداث واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر جدی است و در جلسات هیأت دولت به‌صورت مکرر پیگیری مسائل مسکن مهر خطاب به استانداران تأکید می‌شود. دولت تمام تلاش خود را به منظور خروج صنعت مسکن و ساختمان از رکود انجام می‌دهد و وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران تسهیل در تکمیل و اجرای پروژه‌های مسکن مهر و رفع موانع این مسیر است. اگر در این زمینه موانعی وجود داشته باشد که رفع این موانع در حوزه اختیارات ما باشد، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار