مدیران خودروعصر اعتبار

درباره بورس مسکن توهم سود آن‌چنانی القا نشود

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن گفت: صندوق املاک و مستغلات می‌تواند ارزش سرمایه‌های خرد را در برابر تورم حفظ کند اما با توجه به رکود مسکن نباید انتظار و توهم بیش از حد درباره سوددهی این صندوق‌ها ایجاد کرد. بخش مسکن دچار رکود و بحران است و وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ عملیاتی چندانی برای خروج صنعت ساختمان از بحران ندارد.

درباره بورس مسکن توهم سود آن‌چنانی القا نشود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا؛ فرشید پورحاجت درباره آغاز معاملات صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات اظهار کرد: استفاده از ابزارهای مالی همواره به عنوان یک اهرم تامین نقدینگی برای بنگاه‌های  اقتصادی مورد توجه قرار دارد. در مورد صندوق املاک و مستغلات به منظور ورود سهام‌داران به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیز باید گفت این ابزار می‌تواند کمکی به تامین نقدینگی برای پروژه‌های ساختمانی باشد.

    پروژه‌ها باید شفاف عرضه شود

    وی افزود: ماهیت بورس و ساختمان شیشه‌ای، شفافیت است. لذا باید این شفافیت در وضعیت پروژه‌هایی که در بورس عرضه می‌شود وجود داشته باشد و نباید توهم سود آن‌چنانی از این پروژه‌ها به مخاطب القا کرد.

    عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان تصریح کرد: از منظر دیگر اگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم تکانه‌های اقتصادی و پیک‌های پنج ساله درخصوص نوسانات شدید قیمت مسکن، قدرت خرید مردم را کاهش  داده است. با توجه به این‌که بیش از 95 درصد حوزه مسکن در اختیار بخش خصوصی است، به راحتی می‌تواند جذب نقدینگی کند و تعریف پروژه از این بابت صورت گیرد.

    پورحاجت در عین گفت: صندوق املاک شاید بتواند مقداری به حفظ سرمایه‌های مردم در برابر تورم کمک کند اما تاثیری در ایجاد رونق بخش مسکن نخواهد داشت.

    ابتدا باید مشکلات تولید مسکن را حل کنیم

    وی مشکل اصلی بخش  مسکن را رکود و فرار سرمایه‌ها دانست و گفت: بخش خصوصی رغبتی به تولید مسکن ندارد؛ چرا که بازده سرمایه به خطر افتاده است. امروز دریافت یک پروانه ساختمانی به نوعی مصیبت برای سازندگان تبدیل شده و بروکراسی اداری کمر بخش خصوصی را خم کرده است.

    این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: حالا قرار است از طریق بورس، تامین نقدینگی برای بخش مسکن صورت گیرد. سوال این است که آیا از طریق این جذب سرمایه، خلق پروژه صورت می‌گیرد؟ و آیا مشتری ثانویه برای این پروژه‌ها وجود دارد؟ اینها باگ‌های چنین طرح‌هایی است. به نظر من به جای ارایه ایده‌هایی مثل صندوق املاک و مستغلات، باید مشکلات تولید مسکن را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

    به گفته پورحاجت، اگر اقدام عاجلی برای تقویت قدرت خرید متقاضیان خانه و خروج از رکود این بخش صورت نگیرد کمبود تولید مسکن در کشور ادامه می‌یابد و کماکان تورم در بازار مسکن وجود خواهد داشت. بنابراین بورس، تاثیری در صاحب خانه کردن مردم نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار