مدیران خودروعصر اعتبار

مرکز آمار اطلاعات متفاوت از بانک مرکزی منتشر کرد ؛

دو تشخیص متضاد از معاملات «مسکن»

عصر ساختمان- مرکز آمار ایران روز گذشته در تازه‌‌ترین گزارش خود از وضعیت معاملات مسکن شهر تهران طی بهار ۹۵ اطلاعاتی متضاد از گزارش بانک مرکزی در همین زمینه منتشر کرد.

دو تشخیص متضاد از معاملات «مسکن»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، مرکز آمار ایران در حالی روز گذشته در گزارش خود از وضعیت معاملات مسکن در سه ماه اول امسال، کاهش 5/ 3 درصدی حجم معاملات مسکن را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (بهار 94) مطرح کرده است که چند روز پیش بانک مرکزی در گزارش خود از آخرین تحولات بازار مسکن پایتخت از رشد 9 درصدی حجم معاملات مسکن در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده بود.

    به این ترتیب در حالی که بر مبنای گزارش بانک مرکزی بازار مسکن شهر تهران، بهار امسال، با رشد 9 درصدی در حجم معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رکود خارج شده و در فاز پیش رونق قرار گرفته است، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار بازار مسکن در نتیجه افت 5/ 3 درصدی معاملات طی همین فاصله زمانی همچنان در رکود به سر می‌برد.این در حالی است که اطلاعات بانک مرکزی کاملا با اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران طی سه ماه اول سال 95 همراستا است.

    تحقیقات میدانی از وضعیت بازار مسکن حاکی از خروج این بازار از رکود به واسطه افزایش حجم معاملات مسکن طی بهار امسال در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته است. با این حال میانگین قیمت مسکن براساس اعلام مرکز آمار مشابه میانگین قیمت مسکن اعلام شده از سوی بانک مرکزی است. براساس اطلاعات مرکز آمار، میانگین قیمت مسکن طی سه ماه اول امسال با رشد 2/ 3 درصدی نسبت به فصل قبل و 7/ 4درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 4 میلیون و 238 هزار تومان برای هرمترمربع رسیده که در آمار بانک مرکزی این عدد 4‌میلیون و 100 هزار تومان گزارش شده است.

    میانگین مساحت اعلام شده از سوی مرکز آمار در معاملات خرید و فروش مسکن طی بهار امسال 86 مترمربع با عمربنای متوسط 9 سال است که به منزله تعیین الگوی مصرف در بازار مسکن پایتخت است.همچنین بر مبنای اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی طی بهار امسال در شهر تهران 4 میلیون و 549 هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل – زمستان 94 – و نسبت به مدت مشابه سال قبل – بهار 94- به ترتیب 5/ 2 و 2/ 3 درصد افزایش یافته است.

    این در حالی است که حجم معاملات زمین در بهار امسال در مقایسه با فصل قبل 5/ 39 درصد کاهش و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8/ 20 درصد کاهش داشته است. همچنین متوسط اجاره ماهانه مسکن به اضافه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی بهار 95 با 1/ 7 درصد رشد نسبت به فصل قبل و 2/ 9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 21 هزار و 200 تومان رسید. تعداد معاملات اجاره در سه ماه اول امسال در مقایسه با فصل قبل 7/ 4 درصد افزایش داشته است این در حالی است که حجم معاملات اجاره طی سه ماه اول امسال با 1/ 6 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار