مدیران خودروعصر اعتبار

دادستان ابرکوه:

تخریب‌کنندگان بافت تاریخی ابرکوه مجازات می‌شوند

عصر ساختمان- دادستان ابرکوه با اشاره به اتفاقاتی که طی هفته گذشته در بافت تاریخی ابرکوه رخ داد و بخشی از حصار جنوبی این بافت تخریب شد، گفت: تخریب‌کنندگان بافت تاریخی ابرکوه مجازات می‌شوند.

تخریب‌کنندگان بافت تاریخی ابرکوه مجازات می‌شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، علی دشتکیان پیش از ظهر امروز در جلسه‌ای که به منظور بررسی تخلفات صورت گرفته در بافت تاریخی ابرکوه برگزار شد، اظهار داشت: بافت تاریخی میراث و امانت گذشتگان است که باید به نسل‌های بعدی برسد و افرادی که اقدام به تخریب این بافت کرده‌اند، مجرم شناخته می‌شوند.

    وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی ابرکوه به تازگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، عنوان کرد: افرادی که اقدام به تخریب بخشی از این بافت کرده‌اند و در واقع به میراث ملی آسیب زده‌اند.

    دادستان ابرکوه با تشریح مجازات‌هایی که قانون با تخریب‌کنندگان میراث تاریخی و ملی در نظر گرفته است، بیان کرد: قانون در این زمینه جدیت به خرج می‌دهد و امیدواریم با اعمال قانون، دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی در بافت تاریخی ابرکوه نباشیم.

    دشتکیان با تأکید بر اینکه لازم است برای مردم فرهنگ‌سازی شود،‌ تصریح کرد: مردم اگر بدانند بافت تاریخی چه ارزش و جایگاهی دارد و در این زمینه ارشاد و راهنمایی شوند، خود بزرگترین حافظان میراث فرهنگی و بافت تاریخی ابرکوه خواهند بود.

    وی تصریح کرد: ساکنان بافت تاریخی علاوه بر آگاهی از ارزش و جایگاه این بافت، باید از ضوابط و مقررات حاکم بر آن نیز آگاه باشند تا خود را ملزم به اجرای قوانین و مقررات کنند.

    دادستان ابرکوه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در کار خود جدی است، افزود: دستگاه‌های دیگر نیز به وظایف خود در این حیطه عمل کنند و اجازه ندهند کار به تخریب برسد زیرا حتی اعمال مجازات نمی‌تواند میراث نابود شده را احیا کند.

    مسؤول واحد حقوقی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به قوانین و مقرراتی که در مورد بافت‌ها و تک‌بناهای ثبت شده ملی وجود دارد، عنوان کرد: میراث فرهنگی استان یزد خواستار برخورد قاطع مسؤولان قضایی با مخالفان در بافت تاریخی ابرکوه است.

    منیژه جعفری با تأکید بر اینکه بافت تاریخی ابرکوه به تازگی در فهرست آثار ملی ثبت شده است، افزود: جرائمی که در بناها و بافت‌های ثبت شده ملی رخ می‌دهد، سنگین‌تر است.

    فرماندار ابرکوه نیز در این نشست بر لزوم همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های شهرستان ابرکوه برای حفاظت از میراث تاریخی و ملی تأکید کرد.

    سیدنبی رسولی بیان کرد: میراث فرهنگی، آثار تاریخی و بافت تاریخی ابرکوه متعلق به همه مردم این شهرستان است و عده‌ای حق ندارند به خاطر راحتی خود اقدام به تغییر در بناها یا تخریب آنها کنند و همه این اقدامات باید با مجوز و با نظر کارشناسان امر انجام شود.

    وی با اشاره به اینکه شهرستان ابرکوه از شهرستان‌های کهن کشور است و آثار ارزشمندی همچون سرو 4500 ساله ابرکوه، خانه آقازاده، مسجد جامع، گنبد عالی و ... شهرت جهانی دارند، عنوان کرد: ثبت ملی بافت تاریخی ابرکوه نیز می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان باشد و همه مردم و مدیران باید در این مسیر با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند.

    به گزارش فارس، شهرستان ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری غرب شهر یزد واقع شده است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو