مدیران خودروعصر اعتبار

شهر جهانی سنگ‌های قیمتی به نام مشهد سند خورد

عصر ساختمان- رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جشن شهر جهانی صنایع دستی (گوهرسنگ‌های مشهد) بیان کرد: در طرح اخیر اشتغال‌زایی ۱۴۰ هزار نفر در شورای عالی به تصویب رسید که ۵۰ درصد آن مربوط به صنایع دستی است.

شهر جهانی سنگ‌های قیمتی به نام مشهد سند خورد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین بیان کرد: امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های خوب در این بخش، ظرف دو سال آینده 70 هزار نفر در بخش صنایع دستی و 70 هزار نفر در بخش گردشگری اشتغال‌زایی کنیم.

    به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر شب گذشته در سالن همایش هتل همای مشهد بیان کرد: در شهر جهانی صنایع دستی از 19 شهر صنایع دستی، چهار شهر اصفهان، تبریز، همدان و مشهد مربوط به ایران است و امیدواریم در آینده با استفاده از ظرفیت‌هایی که در این زمینه در کشور ما وجود دارد و همچنین استفاده از امکانات، این ظرفیت را به رخ جهانیان بکشیم.

    او ادامه داد: جهانی بودن فرهنگ، تمدن، هنر و تجارت در ایران ریشه دیرینه دارد و یکی از مصادیق این امر، صنایع دستی به جا مانده از هزاره‌های گذشته است که از جابه‌جایی کشور به مرور کشف می‌شود و نشان‌دهنده زندگی غنی در این سرزمین است. وضعیت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در این سرزمین دلالت بر ادوار مختلفی دارد. برای نمونه می‌توان به لوح سنگی هخامنشی روی کاخ آپادانا اشاره کرد که از سنگ فیروزه برای تزیین آن استفاده کرده‌اند.

    معاون رییس جمهور اضافه کرد: همین پیشینه کوچک نشان می‌دهد که سنگ‌های قیمتی در تمدن ایران چه گذشته‌ای داشته است. انتخاب مشهد از سوی داوران بین‌المللی شورای جهانی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و گوهرسنگ‌ها نشان می‌دهد ایران علی‌رغم داشتن رقبای نیرومند توانسته این موضوع را به خوبی مدیریت کند.

    سلطانی‌فر ادامه داد: قابلیت مشهد در زمینه تولید و فناوری این محصولات و همچنین اداره کارگاه‌ها عامل اصلی در انتخاب این شهر بوده است. تولید، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که  سرزمین ایران مقادیر عظیمی از آن را در اختیار دارد همانند دیگر مفاهیم این آب و خاک نقش اصلی در اقتصاد مقاوتی که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است دارد. زیرا هیچ یک از صنایع کوچک به اندازه صنایع دستی اشتغال‌ساز نیست.

    او افزود: به هر حال خیلی دور نیست که حجم عظیمی از این سنگ‌ها با قیمت پایین از کشور خارج و بعد از بالا رفتن چند درصدی قیمت آن بعد از فراوری به کشور باز می‌گشت اما با رصد دولت تدبیر و امید و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید و تراش این سنگ‌ها در مشهد به اندازه‌ای بود که مورد توجه قرار گرفت و شهر مشهد از نظر تولید و مصرف به عنوان شهر جهانی انتخاب شد.

    سلطانی فر با بیان اینکه این ابتدای راه است، گفت: این هدف ما نیست و آغاز مسیری که در انتخاب این شهرها مدنظر قرار داده‌ایم. مسئولان مربوطه موظف‌اند وضع موجود را ارتقاء دهند. سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی این اتفاق را به مردم مشهد تبریک می‌گوید. خوشبختانه پیشرفت‌های حاصل شده صنایع دستی علاوه بر راه‌اندازی کارگاه‌های فردی و گروهی باعث مطرح شدن جدی تولیدکنندگان زحمت‌کش در جهان شده است.

    رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: تمرکز ما روی پروژه‌های نیمه تمام بوده است و جاذبه‌های غنی و اززشمند صنایع دستی یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری به ویژه گردشگری حلال در کشور ماست ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بقاع متبرکه زیادی داریم و گل سرسبد آن‌ها در مشهد قرار دارد؛ بنابراین با وجود این ظرفیت‌ها هدف ما این است که ایران به یکی از کانون‌های گردشگری حلال تبدیل شود. در دنیا بسیاری به دنبال اماکن امن هستن که ما فکر می‌کنیم مهمترین آن می‌تواند ایران اسلامی باشد.

    سهم ناچیز ایران در تجارت چند صد میلیاردی سنگ های قیمتی

    در ادامه این مراسم معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: مشهد، شهر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان است. در عصری که تکرار زندگی ما را دچار انجماد کرده رخدادها می‌تواند ما را از انجماد خارج کند و موجب پویایی شود. رخدادها موجب می‌شود که ناممکن‌ها ممکن شوند. یعنی برخی چیزها بعد از رخدادها ممکن می‌شود. رخدادها فرزند لحظه‌ها هستند و پایدار نیستند و برای اینکه پایدار باشند باید به ساختار تبدیل شوند. جشن‌ها اگر تبدیل به ساختار سازی نشود، اهمیت ندارد این جشن باید آغاز ساختار سازی در خراسان رضوی شود.

    بهمن نامور مطلق ادامه داد: انتخاب مشهد به این معنا نیست که حالا که شورای جهانی این شهر را انتهاب کرد، پس این اتفاق، پایان است؛‌این جشن آغاز یک رخداد است و کار دشواری متعلق به استان است تا ساختارها نیازهای هدف‌دار نهادسازی و تجاری سازی صورت گیرد. مشهد استحقاق این جشن و شادی را دارد و بی دلیل انتخاب نشده.

    او ادامه داد: سابقه تاریخی و استمرار این شهر در دنیا کم نظیر است. بیش ترین کارگاه‌های هنری در این استان وجود دارد. 1573 کارگاه فردی جمعی و گروهی در حوزه سنگ در این شهر داریم. شهر بعدی ما همدان است که 191 کارگاه دارد و این اختلاف بین این دو شهر کهکشانی است و مشهد اولین شهر جهانی و گوهرشهر دنیا است.

    او ادامه داد: وضعیت مناسب جغرافیایی هنری منطقه باعث شده که نزدیک 40 درصد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دنیا در خراسان و اطرافش مانند افغانستان و پاکستان قرار بگیرد. انتظار می‌رود مشهد در این عرصه مدیریت جهانی کند و کانون تحول تجارت در منطقه شود. متاسفانه تا کنون از این فرصت‌های بی نظیر به خوبی استفاده نکرده‌ایم. سهم ما در تجارت چند صد میلیاردی سنگ‌های قیمتی ناچیز است و باید به سرعت جبران کنیم.

    نامور مطلق با اشاره به اینکه چه ساختاری هایی باید در این حوزه ایجاد شود، اعلام کرد: راه‌اندری برج تجاری برای مدیریت منطقه ای و سپس جهانی، تفویض اختیار گمرکی و بانکی به استان خراسان رضوی برای ایجاد مبادلات تجاری، راه‌اندازی بورس سنگ‌های قیمتی در استان، راه‌اندازی هنرستان و دانشگاه آموزش سنگ‌های قیمتی، حمایت از راه‌اندازی همایش سالانه، حضور تجار برای شرکت در نمایشگاه های بین‌المللی مختلف، راه‌اندازی موزه و پارک ژئوتوریسم در بحث سنگ‌های قیمتی و حمایت از تبلیغات و مصرف کالاهای کیفی مسئولیتی است که برای نگه داشتن این عنوان یعنی انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی تلاش می‌کنیم.جهانی شدن به معنای انتخاب شورای جهانی نیست بلکه به این معنی است که شهر ادعای تازه ای دارد. جهانی شدن این طرح در پوسته استان خود نمی‌گنجد.

    سهم مشهد از فروش 700 میلیارد دلاری سنگ های قیمتی در جهان

    در ادامه این مراسم استاندار خراسان رضوی نیز گفت: مشهد مقدس نیز به خاطر امام رضا (ع) سالانه میزبان 27 میلیون زائر است. هنر سنگ‌ها از باب هنری و آثار وجودی آن‌ها در اعتقادات و فرهنگ ما مورد توجه بوده است و شاید یکی از دلایل اینکه زائران سنگ‌های قیمتی را می‌خرند همین موضوع است.

    علی‌رضا رشیدیان بیان کرد: حدود 15 تن سنگ قیمتی و نیمه قیمتی تولید می‌شود و به فروش می‌رسد و موجب شده 16 هزار نفر در این شهر به این صنعت مشغول شوند. با توجه به فرجام رسیدن برجام باید شرایط استفاده از این ظرفیت‌ها در این زمینه بیشتر به وجود بیاید تا مشهد بتواند از 700 میلیارد دلار نقدینگی سنگ‌های قمیتی در جهان سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد.

    رد سنگ‌های قیمتی در آثار ابوریحان بیرونی و زکریای رازی

    غدا هیجاوی، رییس شورای جهانی صنایع دستی در بخش اسیا و اقیانوسیه دیگر سخنران جشن جهانی مشهد بود و گفت: امروز مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی شناخته شده و ایران سابقه طولانی در این زمینه دارد، زیرا دو دانشمند بزرگ ایرانی یعنی ابوریحان بیرونی و زکریای رازی در آثار خود به سنگ های قیمتی اشاره کرده اند.

    او ادامه داد: ابوریجان بیرونی رساله های متعددی در این باره نوشته که بسیار مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. او مسائلی را ارائه کرد که با مدرن ترین تحقیقات امروز برابر است.

    به گفته هیجاوی این یک سنت شرقی است و اگر طراحی عالی با درک و فهم بازار بدون تقلب یکی شود. اتفاق خوش‌ایندی خواهد افتاد.

    رییس شورای جهانی صنایع دستی اظهار امیدواری کرد که با حمایت دولت از بخش خصوصی صنایع دستی توسعه پیدا کند و موجب دلگرمی هنرمندان مشهدی شود.

    مشهد از سال 94 نامزد شهرهای قیمتی جهان معرفی شد

    سخنران دیگر این مراسم مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بود که بیان کرد: مشهد با داشتن ظرفیت‌های خدادادی و ذخایر معدنی بسیار همواره مورد توجه بوده است به همین منظور از نیمه دوم سال 1394 در راستای توانمندی‌ها این شهر به عنوان نامزد شهرهای قیمتی جهان معرفی شد.

    حسین زارع صفت بیان کرد: حدود معادن فیروزه در مشهد به عنوان قدیمی‌ترین و با کیفیت‌ترین معدن فیروزه دنیا و همچنین بیش از 15 نوع سنگ، سبب ارائه طرح پیشنهادی از سوی این اداره کل به شورای جهانی و انتخاب مشهد شد.

    او ادامه داد: به گواهی مستندات تاریخی از قدیم الایام طوس یکی از سرزمین های تولید و ساخت زیورآلات و استخراج سنگ‌های قیمتی بوده است حتی برخی مورخان بر این باورند که طوس خاستگاه گوهرشناسی در فلات ایران بوده است.

    مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد: دانشمندانی چون بو علی سینا، جابر ابن حیان و زکریای رازی در مکتوبات خود به این گنجینه طبیعی اشاره و به توصیف سنگ‌ها پرداخته‌اند. واقع شدن طوس در نیشابور در مسیر جاده ابریشم طی هزاران سال به فعالیت‌های تجاری مردم این دیار در حوزه سنگ‌های قیمتی رونق بیشتر بخشیده است.

    زارع صفت ادامه داد: امروز مهمترین آزمایشگاه‌های سنگ شناسی مراکز آموزش تخصصی گوهر سنگ ها و پروژه‌های صنعتی جواهرات کشور در مشهد قرار دارد. همچنین بسیاری از رشته‌های صنایع دستی نطیر عکاسی و قلم زنی روی انگشتر پیوند ناگسستنی پیدا کرده است و موجب ایجاد اشتغال برای بیش از 16 هزار استاد کار و کارآموز در حوزه صنایع دستی بوده است.

    علاوه بر آن صاردات سالانه سنگ‌های قیمتی استان بالغ بر 1200 میلیارد ریال برآورد شده که این رقم سیر صعودی را نیز طی می‌کند.

    در ادامه این مراسم سند شهر جهانی سنگ‌های قیمتی به شهردار شهر مشهد سعید مرتضوی داده شد. همچنین از حسن عطاریان، هنرمند حکاک سنگ‌های قیمتی، عبدالصمد رحیمی مقدم صادر کننده برتر، حمیدرضا رضایی تولید کننده برتر، سید رضا زیارت نیا صاحب برند برتر، ایلین ابریشمی غرفه‌دار برتر فروش صنایع دستی، محمد جواد پیشبین رییس کانون جواهرات و سنگ های قیمیت ایران و همچنین امید شیوا مشاور بین الملل صنایع دستی، تقدیر شد و از تمبر و سایت اینترنتی شهر جهانی رونمایی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار