مدیران خودروعصر اعتبار

هشدار چمران درباره بافت‌های فرسوده در صورت وقوع زلزله در تهران

عصر ساختمان- رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان‌ها در شهرها و روستاهای کشور، گفت: در صورت وقوع زلزله در تهران در بافت‌های فرسوده خرابی‌های فراوانی خواهیم داشت.

هشدار چمران درباره بافت‌های فرسوده در صورت وقوع زلزله در تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهدی چمران پیش از آغاز یکصدوبیست‌وهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز باید بررسی عوارض، بهای خدمات و لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دهیم. برهمین اساس دستور کار دیگری نداریم تا بتوانیم همه موارد مربوط به عوارض و بهای خدمات را بررسی کنیم و پس از تصویب هرچه زودتر به فرمانداری تهران ارسال شود.

    وی اضافه کرد: هرساله و همیشه این عوارض و بهای خدمات وجود داشته اما برای امسال براساس تصمیم وزارت کشور اسامی و جداول این موضوع تغییراتی داشته که البته برای شورا تفاوتی نمی‌کند روش تغییر کرده، اما تصمیم خاصی وجود ندارد به شکلی که در برخی موارد پنج درصد بیشتر اضافه نشده و در برخی موارد دیگر در حد تورم سالیانه اضافه شده ولی به صورت کلی اتفاق در تعیین عوارض بهای خدمات جدیدی رخ نداده است.

    ریاست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به زلزله‌ای که در کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان رخ داده است و آنچه که باید در کشور در مقابله با زلزله انجام شود، گفت: این موضوع یک حرکت جمعی و عمومی را می‌طلبد. در کشورمان روستاهایی که زلزله به وقوع پیوسته پس از بازسازی که توسط بنیاد مسکن و یا توسط خود مردم براساس یک طرح مقاوم سازی صحیح انجام شده قطعا در زلزله‌های بعدی خرابی‌های آنها بسیار کمتر خواهد بود چرا که بازسازی و نوسازی صحیح انجام شده بود.

    چمران ادامه داد: در خوی و روستاهای آن آسیب‌هایی وارد شده و به نظر می‌آید در مقاوم سازی و محکم سازی اولیه در شهرها و روستاها باید بازنگری جدی داشته باشیم. در روستاهایی که زلزله رخ می‌دهد و شاهد خرابی کمتری هستیم چنین برنامه ‌ریزی‌ها انجام شده است. متاسفانه ایده‌های سوداگرانه هنوز هم در برخی مصالح که باید داشته باشیم می‌چربد و موجب شده در مقاوم‌سازی به ویژه در بافت‌های فرسوده عقب باشیم.

    به گفته وی، اگر در شهری مثل تهران زلزله‌ای به وقوع بپیوندد در بافت‌های فرسوده خرابی‌های فراوانی خواهیم داشت و در این خصوص هشدارهای مرتب و پشت سرهم داده می‌شود هشدارهایی به مردم و مسئولین که این مقاوم‌سازی‌ها انجام شود.

    چمران در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف ورود 630 واگن به متروی تهران، اظهار کرد: در خصوص تامین بودجه این واگن‌ها، پیش پرداخت 15 درصدی این واگن‌ها به چین انجام شد البته این موضوع زمان بسیاری را سپری کرد چرا که از زمانی که به شورا آمده بودیم این بحث را دنبال کردیم و ظاهرا روز یکشنبه هفته جاری این پیش پرداخت انجام شده است.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: براساس زمانبندی، تولید کننده اعلام کرده از زمان پیش پرداخت یکسال و نیم بعد به تدریج می‌توانند این واگن‌ها را تحویل دهند این 630 واگن از سال 1396 در برنامه قرار داشته و تا به امروز ادامه پیدا کرده و امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود. برای خرید این واگن‌ها نصف مبلغ را دولت و نصف دیگر آن را شهرداری تهران پرداخت می‌کند.

    چمران با تاکید بر این‌که این 630 واگن مترو متعلق به تهران است، اضافه کرد: یک قرارداد 113 دستگاهی وجود دارد که ساخت داخل است و شرکتی در شیراز این 113 دستگاه را ان شاالله 2 سال دیگر وارد ناوگان می‌کند. البته از مبلغ 10 هزار میلیارد تومانی که برای حمل و نقل در بودجه اضافه شد بخشی برای نوسازی ناوگان فعلی مترو پیش بینی شده که امیدواریم این کار نیز به خوبی انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی