مدیران خودروعصر اعتبار

احتمال همکاری ایران و چین در صنعت ساختمان

عصر ساختمان- هنوز جزئیاتی از نحوه همکاری ایران و چین در صنعت ساختمان و توسعه زیرساختهای حمل و نقل در سفر اخیر رییس جمهور و هیات همراه منتشر نشده، اما با توجه به حضور مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی در هیات ایرانی و همچنین مفاد سند ۲۵ ساله همکاری‌های مشتک میان دو کشور، احتمال انعقاد تفاهم نامه در حوزه‌های عمران، حمل و نقل و مسکن وجود دارد.

احتمال همکاری ایران و چین در صنعت ساختمان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رییسی ـ رییس جمهور امروز در راس یک هیات عالیرتبه اقتصادی و سیاسی وارد کشور چین شد و مورد استقبال رسمی شی جین پینگ ـ رییس جمهور چین قرار گرفت.

    در جریان این سفر 20 سند همکاری و یادداشت تفاهم در زمینه هایی همچون مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی به امضای مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین رسید.

    هنوز جزئیاتی از نحوه همکاری ایران و چین در صنعت ساختمان در سفر اخیر رییس جمهور و هیات همراه منتشر نشده اما شواهد و قرائن از مذاکراتی در این زمینه حکایت دارد. با توجه به مفاد سند 25 ساله و حضور مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی در هیات ایرانی احتمال انعقاد تفاهم نامه در حوزه‌های عمران، حمل و نقل و مسکن وجود دارد.

    در قالب سند همکاری 25 ساله ایران و چین که فروردین سال گذشته به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید، در بُعد اقتصادی دو کشور بر همکاری در حوزه‌های نفت، صنعت و معدن و حوزه‌های مرتبط با انرژی، حمل و نقل و زیرساخت‌ها تاکید کردند.

    در سند مذکور بر مشارکت جمهوری اسلامی ایران در مگا پروژۀ کمربند ـ راه چین و همکاری در توسعه مناطق ویژه و آزاد از جمله در سواحل مکران تأکید شد. دو کشور همچنین اعلام کردند همکاری‌های مالی، بانکی، گمرکی و زیرساختی و ارتباطی را با تکیه‌بر توسعه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌ها گسترش می دهند.

    در سفر اخیر نیز مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی، رییس جمهور را همراهی می‌کند. لذا این احتمال که به‌زودی تفاهم‌نامه‌هایی بین مقامات دو کشور در زمینه‌های حمل و نقل و صنعت ساختمان به امضا برسد وجود دارد.

    از حدود دو سال قبل دولت ضمن تاکید بر استفاده از توان داخلی بر آن شد تا تکنولوژی روز جهان را به خدمت پروژه جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) بیاورد. مذاکراتی نیز در این خصوص با چین و برخی دیگر از کشورها صورت گرفت که شکل جدی پیدا نکرد.

    یک دلیل مهم که می‌تواند ما را مجاب به انعقاد قرارداد با چین کند امکان تهاتر نفت است. به هر حال ما به خاطر کاهش صادرات نفت ناشی از تحریم‌ها با کمبود منابع مالی مواجهیم. اگر با چین قرارداد پروژه‌های جهش تولید و تامین مسکن را به امضا برسانیم می‌توانیم با توجه به تحریم‌ها نفت را تهاتر کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو