مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش طول عمر ساختمان‌ها در گرو ارتقای کیفیت و تشدید نظارت‌ها

عصر ساختمان-افزایش نظارت‌ها از سوی مهندسان ناظر و تدوین دستورالعمل‌های جدید در حوزه ساخت و ساز به تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن و همچنین ارتقای کیفیت ساختمان‌ها کمک می‌کند.

افزایش طول عمر ساختمان‌ها در گرو ارتقای کیفیت و تشدید نظارت‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تخریب واحدهای مسکونی غیرمقاوم و ناپایدار، جزو اخبار تلخی است که همواره پس از وقوع زلزله به گوش می رسد و خسارت های مالی و جانی زیادی به همراه دارد.

    نظارت بر روند ساخت واحدهای مسکونی و افزایش کیفیت این واحدها یکی از مهم ترین مسائلی است که باید تمامی مهندسان و ناظران ساختمان به آن توجه داشته باشند اما متاسفانه در برخی از اوقات شاهد کم‌کاری هایی در این حوزه هستیم.

    طبق بررسی های صورت گرفته، عمر مفید ساختمان ها در کشور به 30 سال رسیده این درحالی‌است که عمر مفید ساختمان در بسیاری از کشورها بین 70 تا 100 سال است و این نشان از نظارت قوی و استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت دارد.

    در حال حاضر در پروژه های عمرانی دولتی مانند نهضت ملی مسکن و همچنین نوسازی بافت های فرسوده، دولت سازمان نظام مهندسی را موظف کرده است که نظارت های خود را تقویت کند تا کیفیت سازه ها بهبود یابد. از سوی دیگر در بسیاری از شهرها که اراضی نهضت ملی مسکن تامین شده ساخت واحدها با تعداد طبقات کم از جمله یک طبقه و یا دو طبقه  انجام خواهد شد که در همین راستا برای کاهش هزینه ها، پروانه های ساختمانی  رایگان صادر می شود.
    اعلام آمادگی نظام مهندسی برای ورود به پروژه های  نهضت ملی مسکن 

    در همین رابطه حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای نظارت ها در پروژه های نهضت ملی مسکن اعلام آمادگی کرده است افزود: به دولت پیشنهاد دادیم که از ایده ها و روش های نوین جهانی و توان و ظرفیت  سازمان نظام مهندسی استفاده کند. 

    او تاکید کرد: رویکرد وزارت راه و شهرسازی قبلاً این گونه بود که فقط تفاهم نامه پنجاه درصدی با سازمان نظام مهندسی امضا کند اکنون ما می‌گوییم که این رویکرد تغییر کند و ارتقای کیفیت ساخت و ساز را از ما بخواهید نه تخفیف. اگر عمر مفید ساختمان سه برابر شود و خانواده آرامش داشته باشند خیلی ارزشمند تر است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه به طور قطع پرداخت ناچیز مالکان که بعضا  1 الی 2 درصد قیمت ملک است نباید برای مالکین و سرمایه گذار مهم باشد افزود: این موضوع در اولویت اول نیست بلکه اولویت اول قطعا برای آنها کیفیت است.

    او بیان کرد: باید از مهندسان کیفیت بالا درخواست شود و طراحی ها باید درست باشد. ادبیات درخواست باید تغییر کند و به سمت منافع ملی و حفظ سرمایه خانوارها حرکت شود.
    نقش موثر نظام مهندسی در تاخیر صدور پروانه های ساختمانی 

    همچنین فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران  جوان افزود: در حوزه مهندسی باید از لحاظ ساختار فنی اقدامات لازم صورت گیرد و متاسفانه شاهد آن هستیم که نظام مهندسی کشور به  سمت ساختار صنفی در حرکت است‌.

    پور حاجت  بیان کرد: ما به اندازه کافی مهندس  داریم و مهندس متناسب با نیاز کشور پرورش یافته است اما اینکه چه میزان آموزش داده شده و اینکه موفق بوده اند یا نه به این موضوع برمی گردد که ساختاری در سازمان نظام مهندسی نهادینه شده است. سازمان نظام مهندسی ساختمان یک نهاد حرفه ای  محسوب می شود که امروز این  جایگاه حرفه ای متزلزل شده و  متاسفانه نگاه صنفی جایگزین نگاه حرفه ای شده است.

    او ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم که وزارت راه وشهرسازی در حوزه صنوف  ساختمان تعلل کرده است از سال 74 تاکنون در قانون نظام مهندسی، آیین نامه نظام صنفی کارهای ساختمانی ماده 23 قانو ن تدوین نشده است.

    دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور  اظهار کرد:  یکی از مشکلات اساسی‌ در این بخش آن است که  دیوان سالاری و بروکراسی که ایجاد شده سازمان نظام مهندسی  ناشی از نگاه صنفی است که در ساختار این بخش نهادینه شده است.

    او بیان کرد: اگر تا دیروز اعلام می شد که تاخیر در صدور پروانه ساختمانی به دلیل اقدامات شهرداری بوده است اما در حال  حاضر باید گفت که  سازمان نظام مهندسی به علت ساختار بروکراسی که ایجاد کرده باعث  تاخیر در زمان صدور پروانه ساختمانی  شده است.

     یکی از اصلی ترین مسائل در حوزه ساختمان افزایش کیفیت ساخت و همچنین کاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی است بنابراین باید دولت و مجلس در این زمینه ورود پیدا کنند و با تدوین آیین نامه های مقرارت ساختمانی و همچنین تصویب قانون جدید نظام مهندسی اقدامات لازم در جهت افزایش عمر مفید  ساختمان و کیفیت ساخت و سازها را انجام  دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو