مدیران خودروعصر اعتبار

مسیر مهار تورم از بازار مسکن می‌گذرد

عصر ساختمان- کارشناسان و مسئولان معتقدند با توجه به وزن مسکن در سبد هزینه‌ی خانوار شاید مهم‌ترین اقدام برای تحقق شعار سال، کنترل تورم در بازار مسکن باشد که در این زمینه دولت سیزدهم برنامه‌های متنوعی شامل طرح نهضت ملی مسکن، اهدای زمین و مسکن به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر، تامین خانه برای اقشار ضعیف و اجرای سه طرح مالیاتی در حوزه مسکن و ساختمان را در دستور کار دارد.

مسیر مهار تورم از بازار مسکن می‌گذرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، رهبر معظم انقلاب  اسلامی، شعار سال 1402 را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند. کنترل تورم  در بازار مسکن، هدفی است که دولت سیزدهم از طریق برنامه‌های متنوعی دنبال می‌کند. در  این خصوص وزارت راه و شهرسازی قصد دارد در سال 1402 به طرح نهضت ملی مسکن شتاب بیشتری بدهد. در کنار این هدف، اهدای زمین و خانه به متراژ حداکثر 200 متر به خانوارهای دارای سه فرزند، مالیات خانه‌های لوکس، خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه نیز توسط دولت پیگیری خواهد شد.

    مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی گفته است: در سال1402  روند اجرای پروژه های مسکن شتاب بیشتری خواهد گرفت. در سال گذشته نیز روند تأمین زمین پیگیری و 28 هزار هکتار برای ساخت مسکن حمایتی تأمین شد.

    تاکنون حدود 900 هزار نفر برای دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند. این طرح از طریق تسهیلات و آورده متقاضیان اجرا می‌شود. یکی از چالش‌ها آن است که متقاضیان از توان بالایی در تامین آورده برخوردار نیستند. در این زمینه بذرپاش بیان کرد: با روش‌هایی در پی حل مشکل افزایش قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن هستیم تا آورده متقاضیان کاهش پیدا کند.

    از طرف دیگر در حالی که طرح نهضت ملی مسکن در آستانه‌ی ورود به سومین سال اجرا قرار دارد خلاء سیستم بانکی در این طرح مشهود است؛ نظام بانکی موظف است سالیانه 20 درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهد. اما آن‌طور که روح‌الله اکبری ـ دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی می‌گوید بانک‌ها در سال 1400 که طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد کمتر از 5 درصد به بخش مسکن وام دادند. در سال دوم این عدد رشد داشته اما هنوز کمتر از 10 درصد است و در واقع سیستم بانکی به حدود نیمی از تکلیف خود عمل کرد.

    با این حال مسئولان دولتی می‌گویند که با روش‌هایی مثل مشارکت انبوه‌سازان و پای کار آمدن تعداد بیشتری از بانک‌ها در پی جبران عقب‌ماندگی‌ها هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار