مدیران خودروعصر اعتبار

۲ خانه تاریخی گرگان مرمت می‌شوند

عصر ساختمان- رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان گفت:یکی از اقدامات ما در سال گذشته، تملک دو خانه از خانه های تاریخی شهر گرگان به نام فاضل و کبیر بود که در ادامه برای بازسازی و مرمت این دو بنا قراردادی به مبلغ ۸ میلیارد ریال منعقد کردیم.

۲ خانه تاریخی گرگان مرمت می‌شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رقیه منوچهری در نشست خبری که در خانه تاریخی کبیر، در بافت قدیمی شهر گرگان برگزار شد در خصوص اقدامات انجام شده، عنوان کرد: در پایان فروردین سال جاری، تفاهمنامه چهارجانبه ای بین اداره کل راه و شهرسازی استان، استانداری، ادره کل میراث فرهنگی استان و نیز شهرداری گرگان منعقد شد. در انعقاد این تفاهم نامه، 4 محور در نظر گرفته شد و تمام دستگاه ها متعهد شدند که توان اجرایی و مالی خود را بر روی این محور ها متمرکز کنند. در راستای محور اول این تفاهم نامه، در سال 95 قراردادهایی مجموعاً به ارزش بیش از 10 میلیارد ریال برای بازسازی تکایا در مراکز محلاتی که از محله پاسرو، آغاز و تا سبزه مشهد ادامه می یابد، منعقد شد.

    منوچهری با اشاره به اعطای 700 مورد تسهیلات در سال 94 به املاکی که در بافت های هدف قرار داشتند، عنوان کرد: در سال 95 نیز در مدت سپری شده از سال جاری نزدیک به 500 مورد اعطای تسهیلات در سطح استان انجام شده است.

    وی با بیان اینکه، اعطای وام در شهر گرگان به ازای هر واحد 40 میلیون تومان و در سایر شهرهای استان به ازای هر واحد 30 میلیون تومان است، توضیح داد: در 15 شهر استان، مناطق دارای بافت فرسوده، شناسایی و اعطای وام به بناهایی که در این مناطق قرار دارند مصوب شده است.

    منوچهری در خصوص پروژه های هفته دولت، عنوان کرد: 4 پروژه برای هفته دولت قابل افتتاح است که شامل 3 تکیه و یک خانه تاریخی است. برای افتتاح این پروژه ها بالغ بر 600 میلیون تومان هزینه شده است.

    منوچهری در خصوص تکیه هایی که در هفته دولت افتتاح می شوند، توضیح داد: دو تکیه به نام های تکیه عقیلی و شاهینی در محله سبزه مشهد واقع شده اند که برای مرمت و بازسازی آنها بالغ بر 250 میلیون تومان هزینه شده است.

    وی با بیان اینکه در سال 95، سیزده قرارداد برای بافت های تاریخی منعقد شده است، مطرح کرد: ارزش ریالی این قراردادها 16 میلیارد ریال است. این پروژه ها در محله های سبزه مشهد، سرچشمه، درب نو، دوشنبه‌ای و پاسور قرار دارند.

    در ادامه این نشست حسین کتولی، کارگزار عمران و بهسازی شهر گرگان، در خصوص سختی های عملیات بازسازی توضیح داد: در انجام مرمت یک ساختمان، بنایی وجود دارد که ممکن است قدیمی باشد، به این ترتیب مشکلات آن ساختمان بیشتر و در عین حال ارزش بیشتری خواهد داشت. در بازسازی ساختمان های قدیمی باید تلاش کرد. آن چیزی که هست را نگه داریم و در عین حال آن را برای سال های آینده آماده کنیم.

    وی اضافه کرد: مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که باید برای آن بنا، کاربری جدیدی اختصاص دهیم، به طوریکه این کاربری، هم متناسب با شان آن  بنا باشد، و هم پذیرش اجتماعی لازم را داشته باشد و در عین حال بتواند بار اقتصادی خودش را نیز  به دوش بکشد.

    کتولی با بیان اینکه، معضل بافت فرسوده، حاشیه نشینی و بافت تاریخی درون شهرها، همیشه جزو معضلات تمام کشورها است، متذکر شد: بیش از یک سوم از جمعیت شهری در کشور ما، در بافت های حاشیه نشینی ناکارآمد و فرسوده زندگی می کنند. بعد از زلزله بم، بافت‌های تاریخی درون شهرها به اسم بافت فرسوده، زیر مجموعه اداره کل راه و شهر سازی قرار گرفتند.

    وی با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم، نوع نگاه به بافت های تاریخی، پاک کردن صورت مسئله بود، تصریح کرد: تمام بافت های تاریخی، خریدارای و در یک سند تجمیع می شدند و در ادامه کل منطقه، تخریب و ساخت و ساز در آن منطقه شروع می شد که به طور نمونه می توان به پروژه آفتاب در گرگان اشاره کرد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان، عنوان کرد: بعد از تغییر دولت، با نگاه تازه‌ای که به بافت های تاریخی شهرها نگاه شد، به جای پرداختن به تخریب و پاکسازی، تصمیم بر حفظ داشته ها و حل درون زای معضلهای موجود در بناها، گرفته شد. یکی از ایده های مطرح شده در این نگاه جدید، بازآفرینی شهری بود، این بدان معنا است که به جای نوسازی و تخریب، دوباره ارزش ها را بازآفرینی کنیم. در این نگاه بافت و خانه های ارزشمند تاریخی به عنوان محرک های توسعه، نگاه می شوند.سیاست های جدید دولت در این زمینه مصادف شد با مشکلات مالی دولت، بر این اساس دولت تصمیم گرفت، محل هایی را به عنوان پایلوت و الگو در نظر بگیرند و اقدامات خودش را در آن شهرها، متمرکز کنند.

    کارگزار عمران و بهسازی شهر گرگان مطرح کرد: خوشبختانه گرگان به عنوان یکی از پایلوت های این طرح انتخاب شد، و در ادامه بافت تاریخی گرگان به عنوان پایلوت کشوری بازآفرینی شهری در نظر گرفته شد. دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان به این منظور ایجاد شد، تا محلی برای پیگیری سیاست های اداره کل راه و شهرسازی در حوزه بافت قدیم شهرها باشد.

    وی با اشاره به برگزاری برنامه های از قبیل روز گرگان، خیریه، پاتوق های هنرمندان، برگزاری جلسات فرهنگی بومی در بافت تاریخی شهر گرگان، اضافه کرد: در 10 شب محرم در این مکان تکیه هنرمندان ایجاد، و برنامه های متنوعی از جنس عاشورا و ارتباط هنر و عاشورا، برگزار می شود. در سال گذشته نیز این مراسم در خانه کبیر، برگزار و هر شب بیش از 200 صندلی در آن چیده می شد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان، در خصوص خانه کبیر، توضیح داد: در اصل این خانه شامل 6 پلاک است که تا ابتدای کوچه دوشنبه ای 5 ادامه دارد، دو پلاک از این خانه به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان تملک شده که این 2 پلاک، امارت اصلی را شامل می شود.

    وی در ارتباط با تملک خانه تاریخی فاضل، عنوان کرد: تا به امروز در حدود 800 میلیون تومان نیز برای تملک 3 پلاک از 4 پلاک خانه تاریخی فاضل در محله سرچشمه هزینه شده است. برای مرمت اضطراری و استحکام بخشی در خانه کبیر قراردادی به ارزش 600 میلیون تومان منعقد شده که در حال اجراست.

    کتولی عنوان کرد: دفتر بهسازی به رایگان تمامی مشاوره های حوزه طراحی و نظارت را در اختیار هر فردی که به دنبال مرمت بناها باشد، قرار می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی