مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر نیرو:

قبض آب و برق افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کاملاً رایگان است

عصر ساختمان- وزیر نیرو گفت: قبض آب و برق افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در صورت رعایت الگوی مصرف رایگان خواهد شد.

قبض آب و برق افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کاملاً رایگان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، علی‌اکبر محرابیان روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در مراسم افتتاح نیروگاه بیوگاز تصفیه‌خانه جنوب تهران، افزود: سال گذشته این موضوع منوط به رعایت الگوی کم‌مصرفی مشمول رایگان شدن بودند.

    وی ادامه داد: اما امسال رعایت الگو توسط این افراد قبض آب و برق آنها کاملاً رایگان خواهد شد.

    وزیر نیرو ادامه داد: قانون 1402 در باره تعرفه آب و برق حکمی دارد که بر مبنای آن باید آیین‌نامه‌ای به دولت ارسال می‌شد و آیین‌نامه آب و برق تقدیم دولت شده است.

    محرابیان با بیان اینکه آئین‌نامه آب هفته گذشته در دولت مصوب شد، افزود: آئین‌نامه تقریباً همان آئین‌نامه سال 1401 است، منتها با یک تفاوت اساسی و آن این که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگو هزینه‌های آب و برقشان به صورت کاملاً رایگان محاسبه خواهد شد. این موضوع در سال گذشته در صورت رعایت الگوی کم‌مصرف بود که معادل 50 درصد الگوی شرایط عادی است.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق آئین‌نامه مکلف هستیم مصارف بالای الگو را به صورت غیریارانه‌ای و پلکانی محاسبه کنیم و این امر در آئین‌نامه امسال هم پیش‌بینی شده است که درباره جزئیات آن به‌زودی صحبت خواهیم کرد.

    وزیر نیرو درباره مذاکرات اخیر وزیر امور خارجه با دولت افغانستان درخصوص دریافت حقابه هیرمند نیز تاکید کرد: همان‌گونه که وزیر امورخارجه گفتند ما به هیچ وجه از حق مسلم خود در معاهده سال 1351 با کشور افغانستان کوتاه نخواهیم آمد، حقابه هیرمند حق قانونی ما است و در این رابطه پیگیر هستیم. طرف افغان در دو سال اخیر در بارها اعلام کرده است گه این حق را به رسمیت می‌شناسد، ما از آنها می‌خواهیم که در عمل نیز این را اثبات کنند.

    اعلام برنامه‌های گذر از اوج بار مصرف برق 1402 به‌زودی

    محرابیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا برای عبور از دوره اوج بار مصرف برق سال 1402، اظهار کرد: برای تابستان سال 1402 از مهرماه سال سال گذشته برنامه‌ریزی شده و 140 اقدام را پیش‌بینی و طراحی کردیم که امیدواریم با این اقدامات بتوانیم با کمترین مشکل از دوره اوج بار مصرف عبور کنیم.

    وی ادامه داد: به‌زودی جزئیات و اجزاء برنامه و اقداماتی که باید دولت و بخش‌های مختلف انجام دهند و مشارکت مردم در این رابطه را اعلام خواهم کرد.

    وزیر نیرو گفت: برای رفع ناترازی برق در کشور باید در بخش توسعه و مدیریت مصرف کارهای زیادی را انجام دهیم، در تابستان 1401 شاهد اجرای برخی اقدام‌ها در این زمینه بودیم و طرح‌های توسعه صنعت نیروگاهی نیز به خوبی پیش می‌رود.

    محرابیان با بیان این که این طرح‌ها متعدد و شامل نیروگاه‌های حرارتی، برقابی و به ویژه تجدیدپذیر است، افزود: با توجه به پتانسیل‌های کشور، محدودیت منابع آبی و رعایت حقوق محیط زیست ضروری است در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیشتر تلاش کنیم و بتوانیم شاهد توسعه صنعت نیروگاهی در این بخش باشیم.

    وزیر نیرو افزود: یک نوع از نیروگاه‌هایی که در دنیا به شدت مورد توجه است، نیروگاه‌های بیوگاز است که در آن تولید انرژی برق از طریق عملیات شیمیایی و استحصال گاز اتان حاصل از فاضلاب و یا زباله صورت می‌پذیرد.

    وی افزود: کشور ما در گذشته چند طرح را در این زمینه و در شهرهایی چون تهران، اصفهان و شیراز به بهره‌برداری رسانده است و امروز نیز یک نیروگاه بزرگ با ظرفیت تولید 2.4 مگاوات برق به بهره‌برداری رسید که این حجم تولید می‌تواند تقریباً برق مورد نیاز یک شهر 20 تا 30 هزار نفری را تأمین کند.

    محرابیان ویژگی نیروگاه‌های بیوگاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیشگیری از تخریب محیط زیست یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع نیروگاه‌ها است، علاوه بر این که تولید برق این نیروگاه‌ها بسیار اقتصادی بوده و دیگر نیازمند سوخت فسیلی و یا آب نیست.

    وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌کند و بالاترین نرخ خرید برق ما مربوط به نیروگاه‌های بیوگاز است، ما نرخ‌های متعددی در بخش خرید برق داریم که بالاترین نرخ مربوط به نیروگاهی بیوگازی است.

    برنامه‌ها و اقدامات برای توسعه برق تجدیدپذیرها

    محرابیان گفت: مهم‌ترین برنامه‌ای که برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر داریم این است که برق آن‌ها با نرخ‌های اقتصادی و رقابتی قابل‌عرضه باشد. در این راستا مصوبه‌ای به سازمان بورس کشور ابلاغ شد که تابلوی مخصوص نیروگاه‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی شود که به‌زودی شاهد راه‌اندازی این تابلو در بورس خواهیم بود.

    وزیر نیرو ادامه داد: تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند از طریق تابلوی بورس برق خود را با قیمت‌های رقابتی عرضه کرده و مطابق قانون مانع زدایی از صنعت برق خریدار محصول آن‌ها نیز صنایع هستند که باید یک درصد برق مصرفی‌شان از این طریق تأمین شود، این امر به خودی خود یک تقاضای قابل توجه برای تولید آن‌هاست. همچنین از گذشته تکلیف شده بود بخش اداری نیز از این برق استفاده کند که این‌ها باعث توسعه برق تجدیدپذیر خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها سال گذشته اعتبار خوبی به صنعت برق تجدیدپذیر اختصاص یافت که در نوع خود بی‌نظیر بود و پیگیری می‌کنیم در سال 1402 نیز بتوانیم منابع این بخش را تقویت کنیم.

    محرابیان با اشاره به اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای سرمایه‌گذاری چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، اضافه کرد: سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها انتخاب و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است، بنابراین از این پس مردم شاهد افتتاح نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم در بخش خورشیدی و هم بادی خواهند بود.

    وزیر نیرو ادامه داد: مقیاس این نیروگاه‌ها از نیروگاه‌های خانگی، مزرعه‌ای و پشت‌بامی به نیروگاه‌های بزرگ تبدیل شده است، ما نیروگاه‌های تجدیدپذیر 10 مگاواتی و حتی 50 مگاواتی در این زمینه داریم که به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

    وی گفت: امیدواریم سهم برق تجدیدپذیر که هم اقتصادی و هم دوستدار محیط زیست است از این پس در سبد انرژی کشور افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو