مدیران خودروعصر اعتبار

تصمیمات شورای عالی مسکن درباره تغییر پرداخت ودیعه مسکن

عصر ساختمان- اسماعیل حسین زهی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:ودیعه مسکن تاثیری در بحث اجاره مسکن ندارد.

تصمیمات شورای عالی مسکن درباره تغییر پرداخت ودیعه مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از صدا وسیما ،  برنامه روزی نورادیواقتصادبا حضوراسماعیل حسین زهی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به موضوع  ودیعه مسکن پرداخت.

    سوال: آقای رئیس جمهور در جلسه هیات دولت تصمیمات تازه شورای عالی مسکن را و با توجه به این که داریم به فصل جا به جایی هم می‌رسیم اعلام کردند و در پی این هستند که تغییری در پرداخت ودیعه مسکن به خاطر اجاره نشین‌ها صورت بگیرد، مجلس چه تصمیمی دارد برای این که بتواند دولت را همراهی کند؟

    حسین زهی: مجلس در بحث مستاجرین که الان با توجه به این که فصل جا به جایی هم است دولت طرح داده و واقعیت را هم باید بنگریم که آیا دولت واقعا اراده‌ای دارد که در این کار شرکت کند، چون ودیعه مسکن زیاد تاثیری در بحث اجاره مسکن متاسفانه ندارد ما در این دو سه سال به عینه دیدیم که کاری که انجام می‌شود واقعا تحقق پیدا نکرده است.

    سوال: نمی‌خواهید که با توجه به اهمیت موضوع مداخله‌ای کنید؟ چون شما یک قانون دیگری هم دارید راجع به موضوع اجاره نشین‌ها و ساماندهی آن که از سال 97 این قانون روی زمین مانده است؟

    حسین زهی: بله، این قانون نتوانسته تا امروز اجرایی شود.

    سوال: دلیل آن را پیدا کردید؟ قانون مجلس اشتباه بوده یا اشکال در فرایند‌های اجرایی؟

    حسین زهی: نه اشکال در فرآیند اجرایی بوده است.

    سوال: نمی‌شود این را برطرف کرد یا با وضعیت تورمی که الان داریم مستاجران را حمایت کنیم؟ چون الان در خبر‌ها داریم که مستاجرانی ناچار هستند که حتی خانه و کاشانه در جایی مثل تهران را ترک کنند؟

    حسین زهی: در شهر تهران حدود 60 درصد همه به نوعی مستاجر هستند. در صاحبخانه‌ها که خانه هایشان را اجاره می‌دهند با قانون مالیات بر خانه‌های خالی، چون تحقق پیدا نکرده وزارت راه و شهرسازی باید به جد ورود پیدا می‌کرد، چون واقعا این کار تحقق پیدا نکرد و از طرفی هم قیمت‌ها به صورت حبابی بالا می‌روند و مردم واقعا ماندند ما باید کاری کنیم

    سوال: این کاملا درست است و ما و مردم هم همین را می‌گوییم، شما به عنوان مجلس یا دولت به عنوان دولت

    حسین زهی: مجلس ورود پیدا کرده و جلسات متعددی برگزار شده است.

    سوال:کی به نتیجه می‌رسد؟ اول تابستان یا آخر یا پیش از این‌ها؟

    حسین زهی: ما سال گذشته هم توانستیم این کار را انجام دهیم، ولی متاسفانه تحقق پیدا نکرد و بعد از عید فطر مجلس جلسات متعددی با دولتمردان خواهد گذاشت که واقعا ما باید به نفع مستاجرین کار کنیم خیلی‌ها حتی نمی‌توانند ودیعه مسکنشان را تامین کنند.

    سوال: فکر می‌کنید بهترین کار چیست و شما به عنوان نماینده مجلس یا همکارانتان به دولت چه راه حلی را می‌دهید؟

    حسین زهی: راه حل مهم این است که خانه‌های خالی که در بحث امور مالیاتی است، چون بعضی از بنگاه‌های اقتصادی که قبلا هم کارشان همین ساخت و ساز بوده مثل بانک ها، چون بحث جهش تولید را نگاه کنید کل بانک‌ها ترک فعل کردند و جرائم مختلف طبق قانون، بانکی که همکاری نکند انتظار می‌رود که آن جرائم به آن بانک تعلق یابد که بانک مرکزی باید آن کار را انجام دهد. حتی به قوه قضائیه هم معرفی شدند، ولی ایراد این است که هنوز تحقق نیافته و باید عملی انجام شود و ما الان می‌بینیم که خیلی از خانه‌ها خالی هستند که حاضر نیستند کرایه دهند و کرایه‌های آن چنانی رویش می‌گذارد که مستاجرین نمی‌توانند بدهند که اغلب یا کارمند هستند یا کارگر و در توانشان هم نیست. در بحث جهش تولید مسکن هم می‌بینیم که بازپرداخت را نمی‌تواند بدهد و استقبال آن چنانی نشده، حتما نیاز است که دولت به جدیت ورود پیدا کند و این ودیعه مسکن هم تسکین خاصی نمی‌تواند بدهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو