مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت خانه‌های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن با فرهنگ ایرانی سازگاری بیشتری دارد

عصر ساختمان- کارشناس حوزه مسکن با اشاره به ساخت خانه‌های یک‌طبقه در طرح نهضت ملی مسکن گفت: ساخت این خانه‌ها سازگاری بیشتری با فرهنگ و آداب ایرانی‌ها دارد و پژوهش‌ها نشان داده که علاوه بر کاهش هزینه، آسیب‌های اجتماعی در این مناطق نیز روندی کاهشی دارد.

ساخت خانه‌های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن با فرهنگ ایرانی سازگاری بیشتری دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا؛ مجید گودرزی با بیان اینکه ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط دار برای کشوری با مساحت ایران، مسئله شگفت‌آوری نیست، افزود: با استفاده بهینه از زمین‌های موجود از یک سو می‌توانیم مشکل مسکن و تورم این بخش را به‌صورت توأمان و به‌راحتی حل کرده و از سوی دیگر رونق را در این صنعت به وجود بیاوریم.

    وی با اشاره به مزیت‌های ساخت خانه‌های یک‌طبقه، تصریح کرد: این نوع خانه‌سازی با معماری سنتی کشور ما همخوان و سازگاری بیشتری با سبک زندگی ایرانی دارد؛ همچنین پژوهش‌های علمی متعدد نشان می‌دهد که سبک شهرسازی و معماری محله‌ها در میزان جرم، جنایت و آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر است.

    کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه زمان ساخت خانه‌های یک طبقه کمتر از مجتمع‌های طبقاتی است، ادامه داد: شرایط تورمی، احداث مسکن به‌غیراز شیوه ویلایی خطایی راهبردی است، زیرا تعریف پروژه‌های چند ساله، سبب می‌شود تورم شدیدی بر مصالح و مواد اولیه وارد شده که در نهایت سبب خوابیدن پروژه‌ها و تجدید زمان‌بندی آنها می‌شود.

    گودرزی با اشاره به اینکه یکی از راهکارها برای ایجاد رونق در صنعت مسکن کشور ساخت‌وساز در حاشیه شهرهای بزرگ مانند تهران است، تصریح کرد: ساخت خانه‌های حیاط‌دار و یک طبقه در این مناطق می‌تواند انگیزه لازم را برای مردم با هدف ساکن شدن در این مناطق ایجاد کند.

    وی ادامه داد: نمونه موفق این طرح، مهرشهر کرج است که نوعی خوش‌سلیقگی در بخش ساخت‌وساز کشور محسوب می‌شود. در واقع اگر بتوانیم مشکل رفت‌وآمد از این شهرهای جدید و حاشیه‌ای به کلان‌شهرها را با مترو حل کنیم، بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ خواستار رهایی از مشکلات آپارتمان‌نشینی و زندگی در شهرهای جدید با خانه‌های حیاط‌دار هستند.

    این کارشناس مسکن گفت: به طور قطع توسعه خانه‌های ویلایی، تک طبقه و حیاط‌دار در این مناطق می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد و آبادانی در این بخش‌ها را به دنبال خواهد داشت. با استفاده بهینه از زمین‌های موجود می‌توانیم مشکل مسکن را به‌راحتی حل کنیم و رونق را در این صنعت به وجود بیاوریم.

    گودرزی گفت: به عنوان مثال اگر زمین را برای ساخت خانه در اختیار متقاضیان قرار داده و تا 70 درصد از هزینه ساخت را نیز در قالب طرح‌های بلندمدت برای آنها تأمین کنیم، یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها به وجود می‌آید. کما اینکه در برخی کشورها خانه‌ها با زیربنایی بالغ بر 500 متر ساخته می‌شوند و همه خانه‌ها از فضای سبز برخوردارند که در زیبایی شهر و روحیة ساکنان بسیار مؤثر است.

    وی با اشاره به اینکه در طرح‌های جدید ساخت مسکن باید آبادانی مناطق کمتر برخوردار در دستور کار بگیرد، گفت: این در حالی است که در خانه‌های تک طبقه، خانوارها از محل بازی برای کودکان برخوردار هستند که مزیت خوبی محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو