مدیران خودروعصر اعتبار

ای‌کاش نرخ سود اوراق مسکن تک‌رقمی می‌شد

عصر ساختمان- براساس پیشنهادی که وزارت راه و شهرسازی داده، به زودی نرخ سود تسهیلات خرید مسکن صندوق پس‌انداز «یکم» از ۱۱ درصد فعلی تک رقمی خواهد شد و به ۹ درصد می‌رسد.

ای‌کاش نرخ سود اوراق مسکن تک‌رقمی می‌شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، طرح تک‌رقمی شدن سود وام خرید مسکن دو هفته پیش در جلسه مسوولان بخش مسکن با معاون اول رییس‌جمهوری در ساختمان وزارت راه و شهرسازی از سوی مدیرعامل بانک مسکن اعلام شد.

    صندوق «یکم» خرداد سال 94 راه‌اندازی شد و آن زمان، مشروط به یک‌سال سپرده‌گذاری زوج‌های فاقد مسکن -خانه‌اولی- تسهیلات 80 میلیونی با نرخ سود 14 درصد به سپرده‌گذاران تعلق می‌گرفت. اما در حال حاضر سقف وام یکم دو برابر شده و به 160‌میلیون تومان رسیده و نرخ سود تسهیلات نیز در دو مرحله کاهش، یک‌بار به 13 درصد رسید و در حال حاضر 11درصد است. قرار است به‌زودی نرخ سود این تسهیلات دو واحد درصد دیگر کاهش پیدا کند و تک‌رقمی شود.

    در شرایط کنونی، در صورت تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن خانه‌اولی‌ها، این سوال مطرح است که این اقدام اثری روی بازار مسکن خواهد گذاشت یا خیر؟ کاربران خبرآنلاین با شرکت در یک نظرسنجی، اظهارات جالبی در این خصوص داشتند.

    «پاک‌نژاد»، یکی از کاربران خبرآنلاین در این خصوص نوشت: «این کار هیچ تاثیری در خروج بازار از رکود ندارد؛ دلیلش هم این است که در وام اوراقی که تاثیری ندارد. دوما، پول طرف باید یک‌سال بخوابد و بعدش هم وام بگیرد. از طرف دیگر، این وام فقط به درد خانه‌های نوساز می‌خورد. مگر چند درصد این همه زمین و خانه که گذاشتند، برای فروش آپارتمان نوساز است. سوما، طبق گفته مسوولان، مبلغ اقساط تغییری نمی‌کند و با این سطح درآمدی، همه نمی‌توانند اقساط آن را بدهند. چهارما، افراد محتکر و دلال هم نمی‌توانند این وام را بگیرند. پس کلا متقاضی دلال و محتکر هم ندارد، طرف باید حتما مصرف‌کننده باشد.»

    یکی دیگر از کاربران هم که نام خود را عنوان نکرده، متذکر شده است: «هیچ تاثیری ندارد. تا زمانی که هر یک متر خانه نوساز محله متوسط از 4 میلیون شروع شود و در محله‌های اعیانی به 20 میلیون ختم شود، هیچ‌گاه مسکن از رکود خارج نخواهد شد. این همه آپارتمان‌های خالی که معلوم نیست برای کی هست و هیچ قانونی هم برای اخذ مالیات از آنها وجود ندارد. با این وضع چه انتظاری دارید؟»

    «رضا» هم عنوان کرده است: «ما خانه اولی هستیم، اما به سبک استیجاری.»

    «نیما» در ادامه نوشت: «خیلی خوبه، ولی کجاست به ازای هر نفر 40 میلیون پول اضافی که یک‌سال تمام در بانک بلوکه شود. خیلی از جوان‌ها با حقوق متوسط 1.5 میلیونی و با فرض این‌که هر دو با این حقوق متوسط کار داشته باشند، به‌صورت متوسط ماهانه یک میلیون تومان صرف هزینه اجاره می‌کنند و حدقل یک میلیون تومان هم هزینه خانوار دو نفره به اضافه قبوض دوره‌ای را می‌پردازند. پس در بهترین حالت اگر دور بچه‌دار شدن و مسافرت‌های داخلی و خارجی را قلم بگیریم و نرخ تورم و افزایش اجاره‌خانه‌ها را صفر در نظر بگیریم، به‌صورت معقول بین 5 تا 7 سال طول می‌کشد تا زوج توان پس‌انداز 80 میلیون تومان برای ذخیره‌سازی در بانک را داشته باشند تنها راه حذف سپرده‌گذاری یک‌ساله برای خانه اولی‌هاست و در وهله دوم تسهیل شرایط ضمانت وام.»

    «حسین»، یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین عنوان کرده است: «به نظر من برای آن‌هایی که پول دارند برای افتتاح حساب و می‌توانند صاحب‌خانه شوند، خوبه، ولی برای کسانی که مستاجرند، باعث افزایش اجاره ماهانه و یا افزایش سرسام‌آور پول پیش می‌شود. این را هم باید در نظر بگیرید که به دلیل این‌که نرخ سود بانکی پایین آمده، بیشتر سرمایه‌دارها برگشتن به بازار مسکن و اجاره. با این اوضاع اقتصاد و وضعیت اشتغال برای ما جوان‌ها، ضررش برای آنهایی که پول ندارند و مجبور هستند اجاره بدهند، بیشتر و بیشتر می‌شود.»

    یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین هم که نام خود را عنوان نکرده، متذکر شده است: «خیلی بعید به نظر می‌رسد با این رکود سنگین، تاثیر آن‌چنانی داشته باشد.»

    یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین تصریح کرده است: «یک‌سال باید پول بخوابد. ای کاش سود اوراق مسکن زیر 10 درصد بود.»

    همچنین «احمد» نوشته است: «من و همسرم پول گذاشتیم و بعد از چند ماه آن‌قدر شرایط عجیب و غریب داشت که در نهایت فهمیدیم به ما تعلق نمی‌گیرد. چرا همان زمان افتتاح حساب استعلام نمی‌گیرند تا مثل ما افسردگی سراغ جوان‌ها نیاید تا تمام برنامه‌هاشون از بین برود. آخر پشت این قضیه چیست که باید هر ورق مسکن رو 102 هزار بخری با سود 17.5.»

    « h.d» هم تصریح کرده است: «به نظر می‌رسد در صورتی که بدون سنگ‌اندازی اضافی مجریان نسبت به اعطای تسهیلات اقدام شود، بنوان به رونق ابتدایی بازار امیدوار شد.»

    «علی‌رضا» هم تاکید کرده است: «تنها گزینه مناسب کاهش نرخ سود اوراق مشارکت برای خانه اولی‌ها است. نمی‌دانم چرا سود وام با خرید اوراق کم نشد، ولی سود وام مسکن که لازم به خوابیدن پول به مدت یک سال است، کم شد که البته درصد کمی از خانه اولی‌ها مایل به استفاده از گزینه نگهداری پول تا یک‌سال هستند و بیشتر تمایل به استفاده از وام سریع الوصول یعنی از طریق خرید اوراق دارند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار