مدیران خودروعصر اعتبار

مشارکت مردم سرعت ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد

عصر ساختمان- عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در صورتی که فرایندهای ساخت از طریق واگذاری زمین، به مردم سپرده شود به جای تقاضای سرمایه‌ای بازار، نیاز واقعی مردم برطرف می‌شود.

مشارکت مردم سرعت ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، صالح شکوهی، درباره لزوم مردمی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی و در فرایند جنگ تحمیلی بارها چنین تجربه‌ای داشته‌ایم که زمانی که کار را به مردم سپردیم نتیجه مطلوب‌تری را شاهد بودیم.

    عضو هیات علمی دانشگاه‌ علم‌ و‌ صنعت عنوان کرد: در حوزه مردمی‌سازی مسکن و شهرسازی تقریبا خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم، برای مثال در فرایند بررسی طرح‌ها و مصوبات شهرسازی مردم اساسا هیچ نقشی نداشته و ندارند یا در حوزه ساخت مسکن دولتی نیز به سراغ زمین های دولتی رفته‌ایم و قرارداد دولت با پیمانکاران بوده و از مردم کمکی گرفته نمی‌شود.

    *مردم برای خودشان خانه بسازند

    وی افزود: در طول تاریخ همیشه مردم خودشان برای خودشان خانه ساخته‌اند، از طرفی هم هر زمان که دولت در کار خود مردم دخالت و تصدی گری کرده، نهایتا نتیجه‌ کار مطلوب نبوده است.

    شکوهی در پاسخ به این سوال که با بازتعریف نقش دولت در پروژه‌های ساخت مسکن بازیگران مدل جدید چه کسانی خواهند بود، گفت: در وضعیت فعلی که طی این سال‌ها ایجاد شده معمولا در شرایطی دولت ساخت و ساز انجام داده که سودآوری اقتصادی داشته باشد و به مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه شده است و این باعث شده دولت‌ها دائما از طریق مداخله مستقیم یا اعطای تسهیلات به انبوه سازان یا محدود کردن زمین، به صورت مستقیم و غیرمستقیم به امید اینکه ساخت و ساز باعث اشتغال‌زایی می‌شود، باعث افزایش قیمت مسکن شوند.

    این استاد دانشگاه بیان کرد: مردم معمولا در حوزه مسکن به دنبال سودآوری نیستند بلکه دنبال تامین نیاز هستند، یعنی در صورتی که فرایندهای ساخت به مردم سپرده شود به جای تقاضای سرمایه‌ای بازار، نیاز واقعی مردم برطرف می‌شود.

    *مردمی‌سازی سرعت ساخت و ساز را افزایش می‌دهد

    وی ادامه داد: در گذشته هم همینطور بوده که مردم برای خود خانه می‌ساختند ولی نه به عنوان سرمایه مازاد، بلکه برای نیاز و زندگی خودشان. از همین روی اگر مردمی‌سازی در حوزه مسکن و شهرسازی اتفاق بیافتد، احتمالا سودآوری ساخت و ساز کمتر اما نیاز واقعی مردم بهتر تامین خواهد شد.

    شکوهی در بیان اینکه اگر روش های ساخت روش‌های مردمی‌تر باشد و فرایند آسان‌تر و سریع‌تری دارد، گفت: حمایت‌هایی هم اگر از سمت بانک‌ها و دولت‌ها می‌شود به جای آنکه پول به انبوه‌سازان داده شود به خود مردم داده شود، احتمالا باعث کاهش قیمت زمین و مسکن می‌شود و پیمانکاران و سوداگران ضرر خواهند کرد.

    این کارشناس مسکن در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که ممکن است دولت در ابتدای امر با نیت خیر وارد فرایند مداخله ساخت مسکن شود، اضافه کرد:در نهایت سود اصلی به پیمانکاران و سازندگان می‌رسد. درحالی که اگر دولت بتواند این فرآیند را مردمی‌سازی کند هم مسئولیت دولت کم می‌شود و هم نیاز مردم مرتفع می شود و هم کیفیت نتیجه و خدماتی که ارائه می‌شود بهتر خواهد شد.

    وی افزود: فرآیند شهرسازی تنها شامل ساخت مسکن نمی‌شود؛ در باقی بخش‌ها نیز نیاز به مردمی‌سازی وجود دارد. ما در تمام امور کشور باید تا جایی که بتوانیم تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم و اقتصاد را به صورت مردمی اداره کنیم؛ در این صورت هم سرعت پیشرفت افزایش پیدا می‌کند و هم عدالت بیشتر می‌شود.

    شکوهی گفت: برای مثال وقتی یک طرح جامع یا تفصیلی تصویب می‌شود ما کجا از مردم نظرخواهی می‌کنیم؟ حتی مصوبات کمیسیون ماده 5 هم بدون نظر مردم اعمال می‌شود. اگر تمام این فرایندها از قانونگذاری تا خدمات‌دهی و تامین زیرساخت و اماده سازی زمین مردمی شود بخش زیادی از مشکلات مردم و دولت در حوزه مسکن همزمان حل خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی