مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

وجود ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی مصوب در کشور شناسایی شده که به دلیل وجود ساختمان‌های با ارزش فرهنگی و تاریخی در این مناطق، تخریب جایز نیست و باید با مرمت و مقاوم‌سازی، آنها را مجددا احیا کرد.

وجود ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد آئینی در نشستی با حضور مسئولان بسیج مهندسین عمران و معماری اظهار کرد: بافت‌های ناکارآمد شهری به شش محدوده بافت‌های فرسوده ( بافت‌های میانی)، بافت‌های با پیشینه تاریخی، سکونتگاه غیررسمی ( حاشیه نشینی)، بافت فرسوده با پیشینه روستایی،  مناطق و محدوده‌های با کاربری نامناسب در شهرها نظیر پادگان‌ها، زندان‌ها و بافت‌های مزاحم نظیر کارخانجات و کارگاه‌های آلاینده هوا دردرون شهرها تقسیم شده است.

    آئینی با بیان این‌که بناهای موجود در بافت‌های فرسوده قدمتی بیش از50 سال دارند، افزود: سقف ساکنان در بافت‌های فرسوده، لرزان و بلای جانشان است و چنانچه نوسازی و یا مقام‌سازی نشوند در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله بر سر ساکنان آوار می شود، بنابراین چاره‌ای جز شتاب بخشی به جریان نوسازی بناهای فرسوده در این مناطق نداریم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که 74 هزار هکتار بافت فرسوده شهری ( بافت میانی ) در حدود 500 شهر شناسایی شده است، عنوان کرد: 32 هزار هکتار بافت تاریخی مصوب در کشور شناسایی شده است که به جهت وجود ساختمان‌های با ارزش فرهنگی و تاریخی در این مناطق، تخریب جایز نیست و باید با مرمت و مقاوم سازی، آن ها را مجددا احیا کرد.

    1153 سکونتگاه غیررسمی در کشور وجود دارد

    رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با اشاره اینکه 1153محله در 59 هزار هکتار در سکونتگاه‌های غیررسمی (‌حاشیه نشینی) مصوب وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از 167 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری مصوب شناسایی شده است و در واقع باید گفت20 درصد از سطح شهرها و همچنین 30 درصد جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده ضروری است و باید شتاب گیرد، بیان کرد: به دلیل حمایت دولت و ارایه تسهیلات ارزان قیمت بیش از 50 در صد بناهای ناپایدار در روستاها مقاوم‌سازی و نوسازی شده است اما متاسفانه در شهرها این رقم کمتر از 15 درصد است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم.

    آئینی با تاکید به این‌که تبیین و اجرای بسته‌های تشویقی و رفع موانع و مشکلات بر سر راه‌ مالکان، سازندگان و سرمایه‌گذاران به عنوان راهبرد اصلی دولت سیزدهم در نوسازی بناهای ناپایدار در محلات فرسوده شهری به شمار می‌آید، اظهار کرد: حدود 2 میلیون و 200 هزار مسکن در هزار و 153 سکونتگاه‌های غیررسمی (‌حاشیه نشینی) شناسایی شده که در حدود 1 میلیون و 200 هزار بنا ایمن و مقاوم ساخته شده است و در حدود 930 الی 950 هزار بنای ناپایدار فاقد هیچ گونه سازه مقاوم وجود دارد.

    او تصریح کرد: باید با کمک یکدیگر  و با هم اندیشی و هم‎افزایی راهکاری موثرتر در جهت مقاوم‌سازی و نوسازی این بناها ارایه کنیم و انتظار ما بر این است که مجموعه بسیج در فرآیند سنددار کردن بیش از 70 درصد املاک دارای قولنامه‌ای و تصرفی درسکونتگاه‌های (حاشیه نشینی) دولت را یاری کنند تا مالکان و سازندگان این مناطق بتوانند در خصوص دریافت پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی اقدام کنند.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران‌ با اشاره به این‌که مالکان بناهای فرسوده در مناطق حاشیه‌نشینی با داشتن سند به راحتی می‌توانند پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی دریافت کنند، عنوان کرد: در 85 درصد از بناهای موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی امکان زیست انسانی وجود دارد و فقط باید مقاوم سازی و ساماندهی شوند. سنددار کردن واحدهای مسکونی در محلات حاشیه‌نشینی به عنوان اولین گام در ساماندهی این محلات به شمار میاید.

    او با اشاره به این‌که برای نخستین بار معادل 80 درصد تسهیلات نوسازی برای واحدهای مسکونی‌ همچنین سایر ابنیه شامل اداری و تجاری در بافت‌های تاریخی در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: مجموعه بسیج می‌تواند در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ساکنان این بافت‌ها برای بهره‌مندی از این تسهیلات پیشقدم شوند.

    آئینی بیان کرد: بسته تشویقی شهرسازانه 19 بندی درخصوص سیاست‌های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو