مدیران خودروعصر اعتبار

روستای تاریخی هفتادر اردکان واجد ثبت ملی شناخته شد

عصر ساختمان- مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: بافت تاریخی روستای هفتادر در شهرستان اردکان در جلسه شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناخته شد.

روستای تاریخی هفتادر اردکان واجد ثبت ملی شناخته شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «محمدمهدی شرافت» اظهار کرد: روستای هفتادر در دهستان عقدا از توابع شهرستان اردکان استان یزد واقع شده و از سمت جنوب به جاده اردکان ـ نائین، از غرب به روستای عقدا، از شمال به کویر سیاه کوه و از طرف شرق به روستای سرو سفلی منتهی می‌شود و به طور کلی از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه دشت‌های کویر و محصور در ارتفاعات است.

    وی در ادامه گفت: پرونده ثبت بافت تاریخی هفتادر که توسط کارشناسان این اداره‌کل آماده شده بود، پس از مطرح شدن در شورای ثبت سازمان، مورد تأیید کارشناسان مربوطه قرار گرفت و واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناخته شد.

    به گفته‌ی شرافت، برای شناخت معیارهای تعیین محدوده بافت با ارزش هر روستا باید به مهم‌ترین وجه ارزشمند هر روستا یعنی منحصر به فرد بودن آن توجه کرد و برای تعیین محدوده بافت تاریخی باید از ارزش‌هایی چون برج و بارو، عناصر شاخص، معابر، دانه‌های تاریخی و با ارزش بهره گرفت.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد خاطرنشان کرد: بافت تاریخی روستای هفتادر دارای ساختاری متراکم و به هم پیوسته است که در یک حصار خشتی چینه‌ای با چهار دروازه محصور به نام‌های دروازه زینب، دروازه بز گله‌کن، دروازه صحرا و دروازه شمس بوده که در قرن هشتم به گرد آن بارویی کشیده شده است.

    وی با بیان این‌که در این روستا خانه‌های تاریخی متعلق به دوره‌های ایلخانی، تیموری و صفوی نیز دیده می‌شود، یادآور شد: دو بنای ارزشمند و شاخص این روستا، امامزاده و آب انبار مجاور آن است که در حومه شرقی و خارج از روستا قرار داشته اما وابسته به آن است.

    شرافت افزود: اجزای تشکیل‌دهنده این مجموعه علاوه بر برج و بارو شامل معابر عمومی اعم از مسقف و روباز، ابنیه مسکونی، ابنیه مذهبی شامل مساجد، حسینیه‌ها و ابنیه عام‌المنفعه است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد خاطرنشان کرد: امامزاده سیدمحمد، مسجدجامع هفتادر، مسجد چادک، خانه قاضی، آب انبار شهریار، آب انبار هفتادر، برج حاجی ابوالقاسم، حسینه سفلی، حسینیه علیا، خانه شیرین، مکتب خانه حاجی فاطمه خانم از جمله عناصر شاخص روستای هفتادر است.

    این مسئول یادآور شد: بهره‌وری کاربردی معنوی از ثروت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، بیشتر از راه بصری صورت می‌گیرد و بر این اساس به جای این‌که تنها به بنا، بافت یا ثروت دیگری توجه شود باید به محیط پیرامون و بستر آن نیز توجه کنیم، بنابراین خود بنا و گستره فراگیر آن، به عنوان دو موجودیتی که مکمل هم هستند باید مورد توجه قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو