مدیران خودروعصر اعتبار

تعداد املاکی‌های مجاز بیش از دو برابر نانوایی‌ها

عصر ساختمان- کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه ۲۰۰ هزار بنگاه املاک مجاز در کشور داریم، گفت: تعداد بنگاه‌های املاک در کشور با احتساب این رقم حدود ۱.۸ برابر بیشتر از مدارس است.

تعداد املاکی‌های مجاز بیش از دو برابر نانوایی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، فعالیت بنگاه‌های املاک امروز در حالت ابهام‌آمیزی قرار گرفته است، در حالی که پیش از این بارها و بارها به موضوع بنگاه‌های غیرمجاز پرداخته و از آسیب‌هایی که این واحدها به بخش مسکن وارد کردند، گزارش‌های زیادی منتشر شد، اما این مساله که حتی بنگاه‌های املاک مجاز نیز در این سالها رشد کمی غیرقابل باوری داشتند به فراموشی سپرده شده است.

    این در حالی است که کارشناسان یکی از علل افزایش قیمت مسکن در کشور را نقش مشاوران املاک می دانند، مشاوران املاک که چه به صورت مجاز و چه غیرمجاز در حال فعالیت هستند، دلالی و سوداگری در این بازار رها شده با هدف کسب سود را از مهم‌ترین دلایل ایجاد بنگاه‌های املاک می‌توان عنوان کرد که طبق آمار و اخبار مستند در چند ماه اخیر با پلمب تعدادی از واحدهای غیرمجاز، قیمت مسکن در برخی از مناطق بسیار کاهش یافته است؛ این مساله در واقع نشان دهنده میزان تاثیرگذاری این بنگاه‌ها در روند معاملات حوزه مسکن است.

    فرشید ایلاتی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص بنگاه‌های املاک با اشاره به اینکه تعداد این بنگاه، ها حدود 200 هزار تا است گفت: این آمار را در صورتی که بخواهیم با سایر بخش‌ها مقایسه کنیم، به ارقام غیرقابل باوری خواهیم رسید که نشان می‌دهد در این حوزه کم کاری‌های زیادی صورت گرفته وگرنه اخذ مجوز توسط این تعداد بنگاه بر اساس کدام دلیل قانونی و حتی منطقی بوده است؟

    وی با مقایسه تعداد بنگاه‌های املاک با سایر بخش‌ها تصریح کرد: وجود 200 هزار بنگاه املاک مجاز که البته این آمار جدا از بنگاه‌های املاک غیرمجاز است 1.8 برابر بیشتر از مدارس کشور است.

    ایلاتی گفت: همچنین با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که تعداد بنگاه‌های مجاز 2.6 برابر بیشتر از تعداد نانوایی‌ها، 2 برابر تعداد کل پزشک‌های کشور، 14.2 برابر تعداد داروخانه‌ها و 22 برابر تعداد شعب کل فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور است.

    وی با اشاره به تاثیرگذاری بنگاه‌های املاک مجاز و غیرمجاز در بازار مسکن گفت: سود بسیار بالایی در این بخش وجود دارد. از سوی دیگر وقتی قوانین بازدارنده نیست، سبب شده تا ورود به این بخش بسیار راحت باشد و همه به این سمت بیایند.

    افزایش تعجب‌آور بنگاه‌های املاک

    نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در مصاحبه‌ای که ِپیش از این با ایرنا داشت، با اشاره به تعداد قابل توجه بنگاه‌ها گفت: این مساله سبب تعجب خود ما نیز شده است. این در حالی است که برخی نهادهای دیگر مانند دفترخانه‌ها که خدمات ملکی ارائه می‌دهند، به ازای هر 15 هزار نفر یک دفترخانه وجود دارد و این قانون همچنان پابرجاست و تعدادشان نیز افزوده نشده است.

    داوود بیگی‌نژاد اضافه کرد: تعداد بنگاه‌های املاک به حدی زیاد شده است که امروز یادمان آمده باید این بازار تنظیم شود. برای این موضوع باید از قبل برنامه‌ریزی انجام می‌شد.

    وی با بیان اینکه برای از این به بعد باید چاره‌اندیشی کرد، بیان داشت: باید به فکر نظام‌مندکردن و قانونمداری در حوزه بنگاه‌های املاک باشیم چرا که در این صورت، وقوع جرم در آن کاهش خواهد یافت و ما نیز می‌توانیم از آبروی خودمان دفاع کنیم.

    نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: در 20 منطقه از تهران 11 هزار مشاور املاک وجود دارد که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند. این صنف رها شده و ابزاری نیز برای کنترل آن نداریم. در این وضعیت شناسایی بنگاه‌های املاک غیرمجاز با این ظرفیت کم اتحادیه، امکانپذیر نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی