مدیران خودروعصر اعتبار

راه‌اندازی پایگاه بافت تاریخی شهر کرمان

عصر ساختمان- آثار به جا مانده از گذشتگان یک عنصر اساسی در ایجاد و حفظ هویت ملی- فرهنگی ماست و منابعی بدون جایگزین هستند که می توانند میان آینده و گذشته ما وحدت ایجاد کنند.

راه‌اندازی پایگاه بافت تاریخی شهر کرمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا ، موضوع حفاظت از میراث فرهنگی و برنامه ریزی برای آن اگر چه پیشینه ای دراز در تاریخ جهان دارد ولی رویکرد گذشته بیشتر بر اهداف حفاظتی یا پژوهشی استوار بوده است. اما در طول چند دهه اخیر همراه با رشد بحران‌های شهرنشینی و رواج نظریه توسعه پایدار شهری، موضوع برنامه ریزی برای آثار تاریخی و فرهنگی به عنوان بخشی از پایداری اجتماعی و فرهنگی  وارد برنامه ریزی توسعه، به ویژه برنامه ریزی و طراحی شهری شده است.

    همراه با رشد پدیده جهانی شدن، گسترش ارتباطات و رواج اقتصاد پسامدرن نقش فرهنگی شهرها ابعاد وسیع تر و جدی تری پیدا کرده است، به گونه ای که شهرها دیگر فقط مرکز تولید و توزیع صنایع و خدمات سنتی نیستند، آنها امروزه برای دوام و بقای خود به هویت فضایی، جاذبه‌های فراغتی و گردشگری و تعامل فرهنگی نیاز دارند.

    حال ایسنا، برای اینکه بداند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا چه اندازه در این راستا گام برداشته است، نگاهی کوتاه به عملکرد یکساله آن داشته است.

    "محمود وفایی" در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان این مطلب که حضور گردشگران در مقایسه با دولت قبلی در استان، تقریبا سه برابر شده است، گفت: این امر به دلیل ارتباطی که از طریق برجام صورت گرفته است، می باشد.

    وی افزود: معمولا از تمام ملیت ها در استان کرمان گردشگر داشته ایم، حتی گردشگر آمریکایی نیز در بین گردشگران بوده است، اما گردشگران اتحادیه اروپا، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی، سویس، ایسلند، آمریکا، چین و ... عمده ملیت هایی هستند که در استان کرمان حضور بیشتری داشته اند.

    گردشگری

    مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اضافه کرد: در سال 91، 8 هزار نفر گردشگر به استان کرمان سفر کرده بودند که این حضور در سال 93 به 12 هزار نفر و در سال 94 به حدود 16 هزار و پیش بینی می شود که کرمان میزبان 30 هزار گردشگر در سال جاری باشد.

    وی با اشاره به سرمایه گذار گروه هتل های «اینترکنتینانتال» ترکیه در ایران اذعان کرد: یکی از گزینه های سرمایه گذار در بحث هتلینگ استان کرمان، شرکت‌های ترکیه ای است که در این راستا مذاکراتی نیز با سازمان مرکزی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور انجام شده، اما این مذاکرات هنوز به مرحله تفاهنامه و انعقاد قرارداد نرسیده است و هیچگونه مذاکراتی در این خصوص با استان کرمان صورت نگرفته است.

    وفایی در خصوص وضعیت هتل ها واقامت گاه های گردشگری و رشد 30 درصدی آنها، به ایسنا گفت: در استان کرمان فقط یک هتل 5 ستاره وجود دارد که ساخت یک هتل 5 ستاره دیگر را نیز در دست اقدام داریم، ضمن آنکه 2 هتل 4 ستاره در دست اقدام و یک مهمانسرای 4 ستاره نیز در کرمان مشغول به فعالیت است که نشان می دهد در این حوزه نیازمند کار و توجه ویژه هستیم.

    وی در خصوص طرح توسعه اقامت گاه های بوم گردی در استان، عنوان کرد: حدود 75 واحد بوم گردی روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان ایجاد گردیده است و این مهمانخانه های روستایی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اخذ مجوز از این سازمان، با رعایت استانداردهای پذیرایی اقامتی احداث گردیده اند و در این مکان ها گردشگران داخلی و خارجی اقامت می نمایند ضمن آنکه این اقامتگاه های روستایی نیز به عنوان محل عرضه صنایع دستی فعال شده اند.

    مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اقدامات این سازمان در یک سال اخیر، تصریح کرد: ثبت کویر لوت به عنوان اولین اثر طبیعی کشور در فهرست جهانی ( بزرگترین عرصه جهانی کشور)، اجرای موفق طرح توسعه اقامت گاههای بوم گردی در استان با کسب رتبه اول کشوری با ظرفیت پذیرش حدود 2 هزار نفر و ایجاد اشتغال مستقیم بیش از 200 نفر و غیر مستقیم بیش از 380 نفر از جمله اقدامات در این بخش بوده است.

    وی اضافه کرد: افزایش تعداد تاسیسات گردشگری به 400 واحد و رشد 30 درصدی مجتمعات گردشگری در استان طی سال گذشته و همچنین افزایش تعداد اشتغال صنعت گردشگری از تعداد 2 هزار و 300 نفر به 2 هزار و 800 نفر( رشد بالای 25 درصد) از مهمترین اقدامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در حوزه گردشگری می باشد.

    صنایع دستی

    وفایی در ادامه با بیان اینکه صنایع دستی باتوجه به ویژگیها و شاخصه‌های آن می‌تواند بعنوان یک پیام‌رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی کشورمان در سطح جهانی نقش ایفاء کنند، اظهار کرد: یکی از مسایل اساسی در بحث درآمدزایی برای هنرمندان صنایع دستی، بحث امکان عرضه و فروش تولیدات خود در بازارهای داخلی و خارجی و همچنین برخورداری از نمایشگاه دایمی است که خوشبختانه هم اکنون امکان حضور آنها در نمایشگاه هایی که در سطح کشور و استان برگزار می گردد، بوده و خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه استان کرمان همیشه در بحث فروش صنایع دستی جزء استان های رده اول کشور بوده و تولیدات صنایع دستی استان کرمان به لحاظ مرغوبیت، تنوع و کیفیت دارای فروش خوبی می باشد، ابراز کرد: باید نمایشگاه های دایمی در مرکز استان و شهرستان های استان ایجاد گردد که این امر، نیازمند همکاری دستگاه های مربوطه از جمله شهرداری ها، شوراها و ... می باشد، همچنین به اعتبارات دولتی نیز نیازمند می باشد.

    مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان این مطلب که باید زمینه حضور تولیدکنندگان صنایع دستی در بازارهای خارجی، به وجود آید، عنوان کرد: معمولا تولیدکنندگان صنایع دستی برای حضور در نمایشگاه های بین المللی تشویق می نماییم اما تولیدکنندگان به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه ها، امتناع می ورزند، اما امیدواریم با تعیین بازارهای هدف و امکان پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر توانایی حضور در نمایشگاه های بین المللی برخوردار گردند.

    وی با اشاره به ثبت ملی گلیم شیریکی پیچ و پته، اعلام کرد: استان کرمان در سال گذشته رتبه اول در حوزه بازرگانی (صادرات- فروش) صنایع دستی در کشور و رتبه سوم در مجموع پس از استانهای شیراز و اصفهان کسب نموده است.

    میراث فرهنگی

    وفایی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی استان، اذعان کرد: کسب رتبه اول کشوری، ثبت آثار در فهرست جهانی با داشتن بالاترین آمار شامل باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم و منظر فرهنگی آن، روستای میمند، قنات های گوهرریز جوپار و اکبر آباد و قاسم آباد بم، همچنین استفاده ازظرفیت بخش خصوصی و مالکان املاک و خانه های تاریخی از طریق راه اندازی کارگاه های مرمت مشارکتی در سطح استان به تعداد 31 کارگاه از جمله اقدامات در این حوزه می باشد.

    وی با اشاره به راه اندازی تعداد 47 کارگاه مرمت ابنیه تاریخی از محل اعتبارات استانی و ملی، تصریح کرد: راه اندازی تعداد7 پروژه مهم و بزرگ مرمتی شامل باغ فتح آباد، بازار کرمان، خانه حاج آقا علی رفسنجان، باغ بیرم آباد، کاروانسرای شفیع آباد شهداد، کنسولگری انگلیس و حمام باغ لله از جمله اقداماتی که برای زنده نگهداشتن هویت فرهنگی استان صورت گرفته است.

    مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، راه اندازی پایگاه بافت تاریخی شهر کرمان و طراحی الگوی بافت تاریخی از دیگر اقدامات این حوزه دانست و به ایسنا گفت: پیگیری جهت واگذاری املاک و خانه های تاریخی به بخش خصوصی (تعداد 8 مورد)، آماده سازی پرونده های ثبت نامنقول به تعداد 50 اثر، ضمن ثبت ناملموس و معنوی آثار به تعداد 7 اثر شامل شیرینی های 5 گانه، فالوده و پسته از دیگر اقدامات می باشد.

    وی با اشاره به شناسایی و ثبت آثار منقول به تعداد 6 هزار اثر، بیان کرد: پروژه اصلاح حرایم بناهای تاریخی 31 پروژه، بررسی و شناسایی محوطه های باستانی به تعداد 30 پروژه، کاوش و باستان شناسی محوطه های تاریخی به تعداد 2 پروژه و بازسازی و اجرای محور تیگران از باغ شاهزاده تا خیابان اصلی شهر از مهمترین اقدامات حفاظت و احیای میراث فرهنگی استان کرمان می باشد.

    سرمایه گذاری

    وفایی منطقه «هنزاء» را یکی از مناطق نمونه گردشگری شهرستان رابر از توابع استان کرمان با آب و هوای مطبوع، عنوان و ابراز کرد: انعقاد تفاهم نامه و صدور مجوز تاسیس منطقه نمونه خاص هنزا توسط شرکت آرمان سازان توسعه اندیش با حجم سرمایه گذاری یک هزار میلیون ریال و همچنین انعقاد تفاهم نامه صدور مجوز پروژه اکوتوریسم پارک ملی خبر توسط شرکت هواپیمایی ماهان با حجم سرمایه گذاری 300 میلیارد تومان، در بخش میراث فرهنگی و گردشگری سرمایه گذاری شده است.

    وی ادامه داد: پیشرفت 70 درصدی مجتمع اقامتی پذیرایی پالیز 2 توسط با حجم سرمایه گذاری 33 میلیارد تومانی، صدور موافقت اصولی برای احداث 2 باب هتل توسط شهرداری کرمان و شرکت پارس زیگورات و همچنین بهره برداری از فاز اول مجتمع اقامتی- پذیرایی مجلل با حجم سرمایه گذاری 12 میلیارد تومان،  پیشرفت 80 درصدی پروژه پارک آبی رفسنجان با سرمایه گذاری به حجم 12 میلیارد تومان، پیشرفت 80 درصدی پروژه هتل 4 ستاره پاریز رفسنجان با سرمایه گذاری به حجم 15 میلیارد تومان، پیشرفت 80 درصدی کلوپ هوانوردی کرمان با سرمایه گذاری با سرمایه گذاری 3 میلیارد تومانی از مهمترین طرح های استان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار