مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر مؤسسه مسجد مطرح کرد:

ارائه قانون و ضوابط تسهیلاتی برای احداث مسجد

عصر ساختمان- مدیر مؤسسه مسجد گفت: بزرگترین مشکل در احداث مسجد قانون‌ها و ضوابط دولتی است به عنوان مثال وام و تسهیلات به بخش‌های کشاورزی، دامداری، صنعت و تجارت اعطا می‌کنند، ولی برای مسجد نمی‌توانند و قانونی در این زمینه ندارند.

ارائه قانون و ضوابط تسهیلاتی برای احداث مسجد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، مسجد مکان عبادت بندگان در پیشگاه پروردگار است، و زمینه‌ای برای سیر انسان به سوی پروردگار برای دستیابی به آمال و آرزوها فراهم می‌کند و در حقیقت می‌توان مسجد را نمود عینی حاکمیت ارزش‌های الهی نامید.

    امام جماعت محور اساسی هر مسجد است و باید با آگاهی از روحیات جوانان، از توانمندی ارتباط با آنها برخوردار باشد تا زمینه جذب جوانان به مسجد فراهم شود.

    مسجد مکانی اجتماعی است که اقشار مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند، بنابراین مشکلات افراد آسان‌تر از مکان‌های دیگر در مسجد حل می‌شود، زیرا روح تعاون و همکاری در این مکان معنوی دمیده شده و حضور افراد از گروه‌های مختلف راه حلی برای مسائل و مشکلات سیاسی و اجتماعی را جلوی پای افراد قرار می‌دهد.

    ارزش‌های اسلامی مانند علم، تقوا و عدالت در مسجد تحقق عملی پیدا می‌کند و زمینه‌ای برای وحدت و همبستگی در برابر ظلم و بی‌عدالتی‌ها در مسجد فراهم می‌شود تا بتوان در برابر دشمنان اسلام ایستادگی کرد.

    به منظور بررسی ظرفیت‌های مسجد و وظیفه متولیان امر در این زمینه با حجت‌الاسلام تقی قرائتی، مدیر مؤسسه مسجد به گفت‌وگو پرداختیم.

    فارس: مسجد در طول تاریخ از چه کارکردها و ظرفیت‌هایی برخوردار بوده است؟

    مسجد از صدر اسلام تا امروز و از نظر تاریخی خانه مردم بوده و متعلق به همه مردم است، بنابراین هیچ کس بر مسجد سلطه ندارد و هیچ گروهی نتوانسته تاکنون بر مسجد حکومت کند.

    بخشی از مشکلات مربوط به این است که عده‌ای به ادعای مدیریت مسجد در امور مسجد دخالت می‌کنند، این امر کار را مشکل کرده، بنابراین باید همواره در نظر داشت مسجد برای همه مردم است.

    تأسیس ارگان‌هایی برای سلطه بر مسجد سبب می‌شود مردم به مسجد مراجعه نکنند، در حالی که مسجد خانه مردم و برای مردم است بنابراین مدیریت مسجد نیز با همه مردم است، حتی روحانی مسجد امام مسجد بوده و مدیر مسجد نیست.

    فارس: با توجه به شرایط کنونی چگونه می‌توان از کارکردهای مسجد حداکثر استفاده صورت گیرد؟

    کارکردهای مسجد روز به روز افزایش پیدا می‌کند، مسجد در برابر پیشرفت‌های ماهواره، اینترنت و تلفن همراه ایستاده و می‌توان به صراحت بیان کرد کارکردهای مسجد ذره‌ای کاهش پیدا نکرده است.

    مسجد کارکرد مردمی دارد که همه مردم را بدون استثنا در برمی‌گیرد و اگر بنا شد استثنائاتی برای حضور مردم در مسجد در نظر بگیریم، این اقدام در مسجد نباید باشد.

    فارس: آیا به نظر شما مدیریت هیأت امنایی مسجد می‌تواند مفید باشد؟

    با مقایسه در نظام‌های جهانی این مطلب بیان می‌شود که سازمان ملل هیأت امنایی نیست، هیچ دولت و وزارتخانه‌ای در دنیا هیأت امنا ندارد، در هیچ امری هیأت امنا وجود ندارد، مساجدی که هیأت امنا ندارد، وضعیت بهتری نسبت به مساجد دارای هیأت امنا دارد.

    مساجدی بدون موقوفه وضعیت بهتری نسبت به مساجد دارای موقوفه دارد، زیرا در مساجدی که موقوفه دارد، موقوفه کفایت نمی‌کند، مردم نیز به دلیل داشتن موقوفه، هزینه‌ای به این مساجد نمی‌دهند، اگر مسجد موقوفه نداشته باشد، مردم هزینه‌های آن را می‌پردازند، بنابراین مساجدی که اوضاع نابسامان دارند، دارای موقوفه هستند.

    فارس: دستگاه‌های مختلف چه وظیفه‌ای نسبت به مسجد بر عهده دارند؟

    وظیفه دستگاه‌ها خدمت‌‌رسانی به مسجد است، بزرگترین مشکل در احداث مسجد قانون‌ها و ضوابط دولتی است که وام به بخش‌های کشاورزی، دامداری، صنعت و تجارت می‌دهند، ولی برای مسجد نمی‌توانند تسهیلاتی در نظر بگیرند و قانونی در این زمینه ندارند، زمین برای فضای آموزشی، تفریحی، امنیتی و بهداشتی می‌دهند ولی قانونی در این حوزه برای مسجد وجود ندارد.

    برق و آب در همه مکان‌ها رایگان شده ولی برای مسجد رایگان نیست، با آنکه مسجد عمومی است ولی در زمینه برق و گاز مشکل دارد و کشورهایی مانند ترکیه که از ایران، گاز خریداری می‌کنند، به مسجدها رایگان گاز می‌دهند، ولی ما از مسجدها هزینه گاز دریافت می‌کنیم.

    فارس: نقش امام جماعت در مساجد چیست؟

    زمانی که مسئله دینی در مسجد مطرح می‌شود، باید روحانی مسجد پاسخگو باشد، امام جماعت و روحانی اختیاردار مسجد نیست بلکه خدمات دینی به مسجد ارائه می‌دهد، اگر فردی در مسجد مشکل و سئوال دینی داشت، باید روحانی مسجد پاسخ دهد، روحانی در مسئله دین تکلیف دارد، البته همه فعالیت‌های مسجد مربوط به روحانی نیست، بلکه هر کاری در مسجد مربوط به فردی است.

    همه مردم در مسجد دخالت دارند و باید از مسجد استفاده کنند، هنوز مسجدها به عنوان مراکز عمومی هستند، فرهنگسراها، باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها اعتباراتی دارند، این امر در حالی است که مسجد با داشتن ویژگی فراگیری، فعال‌تر و موفق‌تر از مکان‌های دیگر است، البته اکنون با 10 درصد کارکرد و ظرفیت مشغول کار است.

    می‌توان بیان کرد مسجد کارکرد محدود ندارد، بهترین کار در مسجد عبادت است ولی نمی‌توان گفت فرد در مسجد تنها نماز اقامه کند، محدود کردن فعالیت مسجد تنها برای نماز اشکال دارد.

    فارس: چگونه مسجد را می‌توان از ظرفیت مساجد در تقویت وحدت اسلامی و تقریب مذاهب بهره‌ گرفت؟

    با اهل سنت در زمینه نماز و قرآن اختلاف داریم ولی مسجد تنها مرکز و مبنایی است که شیعه و سنی در آن یکی هستند و در روایت مسجد شیعه و سنی از یکدیگر جدا نشده، مسجد مرکز اتحاد ملل و مذاهب است، اختلافات با اهل سنت به این دلیل است که از مسجد جدا شدیم، باید در نظر داشت در مسجد همه با یکدیگر یکی هستند و اقشار مختلف مانند نظامی، غیرنظامی، زن و مرد در مسجد یکسان بوده و تفاوتی ندارند.

    فارس: مسجد چه جایگاه و اثری در تربیت اسلامی دارد؟ چگونه می‌توان به این امر دست پیدا کرد؟

    مسجد محل تربیت است در دیگر اماکن می‌توان آموزش‌هایی را ارائه داد ولی نمی‌توان تربیت کرد، مانند اینکه هیچ کس برای بچه مادر نمی‌شود، هیچ مکانی برای تربیت جامعه اسلامی مانند مسجد نیست.

    اکنون تشکیلات منسجم برای مسجد وجود ندارد، قانونی نیز در این زمینه نیست، مراکزی هستند که خدمات را ارائه می‌دهند ولی دخالت در امور مساجد ندارند، در اصل نیز کسی نباید دخالت در تشکیلات مسجد داشته باشد.

    اگر  مسجد را از بدعت‌ها و تحریف‌ها و افراط و تفریط تطهیر کنیم، به مورد دیگری نیاز ندارد، امور مسجد خود به خود جلو می‌رود، بنابراین در گام نخست باید موانع مسجد را برداریم.

    حوزه علمیه باید برای تربیت متخصص امور دینی مسجد کار کند و در این زمینه باید از افراط‌ها و تفریط‌ها جلوگیری کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار