مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست بررسی طرح بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محلات شهر سقز عنوان شد

سقز جزو ۱۰ شهر مشمول طرح بازسازی محلات حاشیه‌ای است

لزوم مشخص شدن زمان اجرای پروژه‌های شهری

عصر ساختمان- بازسازی محلات حاشیه‌ای و فرسوده یکی از کارهای وزارت راه و شهرسازی بوده که شهر سقز نیز به عنوان یکی از ۱۰ شهر پایلوت اجرای این طرح مشخص شده است.

سقز جزو ۱۰ شهر مشمول طرح بازسازی محلات حاشیه‌ای است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، نشست طرح بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محلات شهر سقز پیش از ظهر امروز با هدف بازآفرینی شهری با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و معاونین شهردار و برخی دیگر از مسوولان ادارات برگزار شد.

    امین وفادار نایب رئیس و سخنگوی شورای شهر در نشست، با اشاره به بازسازی و نوسازی محلات فرسوده شهری، گفت: توانمندسازی محلات شهری و رفع مشکلات حاشیه‌ها، باید مورد اهتمام جدی همه دستگاه‌های اجرایی باشد و ضمن تسریع در اجرای برنامه‌ها، اثرات آن را برای جلب مشارکت عمومی نمایان ساخت.

    سپس مشاور تدبیر شهر در این جلسه با بیان اینکه بازسازی محلات حاشیه‌ای و فرسوده در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: بازسازی محلات و محدوده شهر سقز به عنوان یکی از 10 شهر انتخاب شده در ایران شامل این طرح بازسازی وزارت راه و شهرسازی شده است.

    کلهرنیا با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز تجدید حیات و نوسازی محلات برای سکونت شهروندان ساکن در آن و بهبود کیفی و کمی آن، گفت: تحقیقات استراتژیک طرح بازسازی محلات بر مبنای شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و... با تعیین حداقل و حداکثر اولویت این معیارها برنامه راهبردی تعریف و سند برنامه‌ریزی تهیه شده است

    وی افزود: هدف این طرح بازآفرینی و احیای محلات کمتر برخوردار در سطح شهر است و بر اساس شاخص‌های در نظر گرفته شده از لحاظ تاریخی، بازار و مرکز شهر به عنوان اولویت اول، از نظر محدوده منفصل شهری، تازه‌آباد به عنوان اولویت اول و از لحاظ بهسازی و نوسازی، بهارستان در اولویت قرار گرفته است.

    یکی دیگر از مشاوران تدبیر شهر گفت: طرح‌های انجام شده گذشته بیشتر نگاه کاربردی، تک بعدی و در مقیاس کلان تهیه شده که در اجرا و عمل مشکل سازه بوده است.

    * مطالعات کارشناسی لازمه اجرای طرح ستاد بازآفرینی است

    سپس دبیر اجرایی ستاد بازآفرینی راه و شهرسازی کردستان، شهر را مجموعه از محلات در کنار هم دانست و بیان داشت: قبل از اجرای طرح‌ها باید مطالعات کارشناسی انجام شود.

    وی افزود: برای اجرای طرح ستاد بازآفرینی باید نخست مطالعات کارشناسی برای چشم‌اندازها تدوین و بعد اجرا و در راستای اهداف مورد نظر هدایت شود

    رضایی گفت: برای اجرای طرح بهسازی و نوسازی برای هر استان 3 شهر و هر شهر سه محله به عنوان پایلوت در برنامه 5 ساله توسعه مدنظر قرار گرفته است.

    وی تصریح کرد: با مشارکت مردمی و تشکیل کارگروه ویژه باید توسعه ناکارآمد محلات را بررسی و اهدافی محقق شود که منجر به فرسودگی مجدد محلات نشود.

    معان عمرانی فرمانداری سقز در این نشست با اشاره به نجات بخشی بافت فرسوده شهری، هدفی ملی است که لازم است مجموعه ادارات شهرستان و شورای شهر آنچه برای پیشبرد اهداف مورد نظر حرکت کنند.

    * 99 درصد مشکلات زیرساختی محلات سقز مرتفع شده است

    صابر زارعی افزود: با تدوین طرح و چشم‌اندازها برنامه‌هایی کامل، مدون و در راستای موضوع تلاش برای اجرایی نمودن آن به کار گرفته شود.

    وی با اشاره به اینکه مشکلات زیرساختی در محلات سطح شهر سقز حدود 99 درصد مرتفع شده است، بیان داشت: آبرسانی شهر سقز برای 170 هزار نفر ظرفیت دارد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، باید با توانمندسازی فرهنگی و اقتصادی شیوه استفاده درست از مصرف انرژی تقویت شود

    معاون عمرانی فرمانداری سقز با بیان اینکه برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهر سقز 900 میلیارد تومان بودجه و اعتبارات نیاز است، خواستار جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی در اتمام طرح و پروژه‌ها شد

    وی با تاکید بر استفاده مناسب از بودجه و اعتبارات اختصاص داده شده، گفت: همچنین در مقوله صرفه‌جویی انرژی از سوی شهروندان باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

    زارعی اظهار امیدواری کرد: انتخاب سقز به عنوان پایلوت، نمونه و الگویی موفق در منطقه باشد و با حمایت تمام دستگاه‌های اجرایی بتوان سقز را به شهری پیشرفته و توسعه یافته تبدیل نمود.

    * زمان اجرای پروژه‌های شهری مشخص شود

    سپس ضیاءالدین نعمانی شهردار سقز با اشاره به مشکلات محلات تازه آباد و قوخ و... گفت: باید از طریق تهیه طرح، پروژه و مطالعات کارشناسی شده برای محلات، اعتبارات دولتی و مردمی را جذب کرد.

    باقی رحمان‌پور رئیس شورای شهر سقز با بیان اینکه زیرساخت‌ها باید در محلات در اولویت قرار گیرد، بیان داشت: با تدوین مطالعات، طرح‌ها و برنامه‌های در راستای شهرسازی مشارکتی و بهبود بخشی محلات حرکت نمود.

    محمد کیانی مسئول کمسیون فرهنگی شورای شهر سقز با بیان اینکه طرح‌ها باید با بافت فرهنگی و مکانی وضع موجود همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: باید پروژه‌هایی را مطرح نمود که قابلیت اجرایی آن در عمل وجود داشته باشد.

    سردار دوغی یکی دیگر از اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه باید زمان اجرای این پروژه مشخص شود، گفت: تسریع عملی نمودن این کار حرکت در راستای توسعه و آبادانی مناطق کمتر برخوردار و تقویت بنیه‌های اجتماعی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار