مدیران خودروعصر اعتبار

صدور رای نهایی یونسکو برای ثبت جهانی یزد در تیرماه ۹۶

عصر ساختمان- معاون سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در تیرماه سال آینده در صحن علنی کمیته ثبت جهانی یونسکو در لهستان مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

صدور رای نهایی یونسکو برای ثبت جهانی یزد در تیرماه ۹۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «محمدحسن طالبیان» امروز (چهارشنبه 3 شهریور) در نشست مسئولان استان با ارزیاب یونسکو که به منظور بررسی نهایی پرونده ثبت جهانی یزد به این استان سفر کرده اظهار کرد: چند پرونده برای ثبت جهانی در اختیار میراث فرهنگی کشور جهت ارسال به یونسکو وجود داشت، ولی همت و عزم همگانی مسئولان استان یزد برای ثبت جهانی این شهر تاریخی باعث شد تا علی‌رغم مشکلاتی که ثبت جهانی یک شهر به همراه دارد، پرونده یزد به یونسکو ارسال شود.

    وی ادامه داد: این پرونده نهایتاً در سال گذشته برای بررسی ساختاری به یونسکو ارسال و سپس برای بررسی بیشتر در تمام جوانب در اختیار ایکوموس که یک انجمن غیردولتی و بازوی یونسکو در ثبت محدوده‌ها و سایت‌های تاریخی جهان است، قرار گرفت.

    به گفته‌ وی، پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد پس از بررسی‌های ایکوموس، بالاخره در تیرماه سال آینده در صحن علنی کمیته ثبت جهانی یونسکو در کشور لهستان مورد قضاوت قرار می‌گیرد و نتیجه نهایی در این رابطه تعیین می‌شود.

    طالبیان اظهار کرد: وضعیت شهر یزد برای ثبت جهانی در مقایسه با دیگر شهرهای کشورمان مناسب‌تر و بیانگر توسعه پایدار در زندگی ساکنان گذشته این شهر با توجه به نحوه زندگی در کنار کویر، استفاده از آب و آشنایی نسبت به مصالح بومی بوده است.

    وی افزود: زندگی ساکنان این دیار کاملاً مطابق با موضوع اقتصاد مقاومتی و الگویی برای نسل‌های کنونی و آینده هستند.

    معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند شاید در گذشته ناملایماتی در بافت تاریخی یزد وجود داشته، اما در فرایند جهانی شدن این بافت، مسئولان و مردم یزد سعی بر سامان دادن شهرشان دارند و این الگویی برای ایران و جهان است.

    وی به تلاش‌های صورت گرفته در این باره اشاره و خواستار تداوم برنامه‌های مدیریتی تدوین شده برای ادامه‌ی این فعالیت‌ها از سوی مسئولان استان یزد شد.

    طالبیان در پایان نیز در رابطه با اهمیت ثبت جهانی یزد تاکید کرد: اگر یزد موفق به ثبت جهانی شود، دیگر شهرهای کشورمان به ویژه شهرهای خشتی نیز می‌توانند با استفاده از تجربیات یزد موفق شوند لذا این خدمت نه تنها برای یزد و یزدی‌ها بلکه برای همه ایرانیان حائز اهمیت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار