مدیران خودروعصر اعتبار

تمرکز اوراق سلف مسکن بر پروژه‌های در حال ساخت

عصر ساختمان- سید محمدرضا حبیب‌زاده گفت: اوراق سلف متری ساختمان از نظر کاربردی به نوعی یک شیوه تامین مالی میان ابزاری است که ویژگی‌هایی از جمله ابزارهای بدهی و مشارکتی به صورت توامان، تامین مالی سازنده در راستای اهداف عملیاتی و فرصت سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی از ارزش افزوده صنعت ساختمان را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد.

تمرکز اوراق سلف مسکن بر پروژه‌های در حال ساخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از بازار سرمایه (سنا)، سید محمدرضا حبیب‌زاده معاون تامین مالی و خدمات مشاوره تامین سرمایه بانک مسکن در مورد ماهیت اوراق سلف مسکن، اظهار کرد: اوراق سلف موازی مسکن در واقع بر بستر دستورالعمل انتشار اوراق سلف است که با همکاری سازمان بورس، بورس کالا، کمیته تدوین مقرارات و کمیته فقهی تغییرات لازم بر دستورالعمل موجود صورت گرفت، این امر سبب شد تا گستره این ابزار مشمول حوزه مسکن هم شود.

    او افزود: اوراق سلف متری ساختمان از نظر کاربردی به نوعی یک شیوه تامین مالی میان ابزاری است که ویژگی‌هایی را از جمله ابزارهای بدهی و مشارکتی به صورت توامان، تامین مالی سازنده در راستای اهداف عملیاتی و فرصت سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی از ارزش افزوده صنعت ساختمان را در اختیار سرمایه‌گذاران خواهد گذاشت.

    حبیب‌زاده در خصوص مسئله قیمت‌گذاری اوراق سلف مسکن، بیان کرد: از آنجایی که پروژه‌های ساختمانی قابل رویت هستند، اشخاص سرمایه‌گذار می‌توانند برای اخذ اطلاعات افزون بر ارائه گزارش‌ها توسط شخص سازنده در سامانه بورس کالا، از بنگاه‌های املاک نیز بهره بگیرند.

    حبیب زاده بیان کرد: در نظر داریم برای این ابزار کف و سقف سود( در قالب اختیار خرید/فروش) تعیین نکنیم و سرمایه گذاران براساس متر پایه و طی دوره متناسبا سود دریافت خواهند کرد. به طور مثال اگر قیمت پایه پروژه‌ای در یک منطقه معادل 100 میلیون تومان بوده باشد، هم این امکان وجود دارد که برگه‌های اوراق به همان مبلغ 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود و هم در واحدهای کوچک‌تر مثلا 10 میلیون تومان قابلیت تبدیل دارد تا نقدشوندگی اوراق افزایش یابد.

    او در پاسخ به این سوال که آیا اوراق سلف مسکن تنها بر پرژوه‌های درحال ساخت هستند یا ساختمان‌های در حال تحویل را هم شامل می‌شوند با خیر، گفت: با توجه به آنکه اوراق سلف موازی مسکن یک ابزار تامین مالی سازنده به حساب می‌آید، محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد؛ اما از آنجایی که یک ابزار تامین مالی به حساب می‌آید برای پروژه‌های در حال ساخت بیشتر استفاده می‌شود.

    معاون تامین مالی و خدمات مشاوره تامین سرمایه بانک مسکن در خصوص اینکه آیا هر شخصی می‌تواند برای پروژه‌های عمرانی خود از اوراق اوراق بهره بگیرد یا خیر، اظهار کرد: از آنجایی که اوراق سلف مسکن فعلا در ابتدای مسیر قرار دارد با انبوه‌سازانی که مورد تایید دستگاه‌های مربوطه باشند، کار را آغاز خواهیم کرد.

    حبیب‌زاده در رابطه با مدت زمان تحویل پروژه‌هایی که قرار است به واسطه اوراق تامین مالی شوند، بیان کرد: تعریف اولیه‌ای که برای انتشار اوراق در نظر داریم برای پروژه‌های بالای ٣۰ درصد پیشرفت است که مرغوبیت پروژه، متراژ، قابلیت دسترسی و غیره مشخص شده باشد.

    وی در پایان با اشاره به اینکه محدودیت شهری برای انتشار اوراق وجود ندارد؛ بیان کرد: شخص سازنده در صورت تایید صلاحیت، می‌تواند در هر شهری که مد نظرش قرار دارد، پروژه خود را به واسطه اوراق تامین مالی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو