مدیران خودروعصر اعتبار

ظرفیتی که ساخت مسکن ملی را در شهر تهران ممکن کرد

عصر ساختمان- اگرچه بنا به گفته‌ی مسئولان، واحدهای نهضت ملی مسکن در شهر تهران ساخته نمی‌شود اما اختصاص زمین‌های بخش خصوصی، بافت‌های فرسوده و اراضی متعلق به دستگاه‌های دولتی، عملا اجرای این برنامه در دل پایتخت را امکان‌پذیر کرده است.

ظرفیتی که ساخت مسکن ملی را در شهر تهران ممکن کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده به دلیل محدودیت زمین، طرح نهضت ملی مسکن در شهر تهران اجرا نخواهد شد و در شهرهای اطراف مثل پرند، هشتگرد، ایوانکی، دماوند و غیره اجرا می‌شود. این در حالی است که اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت علوم با وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص 373 هکتار از اراضی متعلق به وزارت علوم برای احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف از جمله تهران و پردیس منعقد شده است.

    پروژه نهضت ملی مسکن که هم‌اکنون 32 هزار هکتار زمین برای اجرای آن به میزان 1.8 میلیون واحد اختصاص یافته در سراسر کشور در حال اجرا است. این طرح از طرق مختلفی شامل ساخت مسکن در اراضی دولتی با اجاره 99 ساله، نوسازی واحدهای شهری و روستایی انجام می‌شود.

    یکی دیگر از شقوق این طرح به ساخت و ساز توسط بخش خصوصی مربوط می‌شود. در قالب این برنامه همکاری بین دولت و بخش خصوصی شکل می‌گیرد. نوسازی بافت‌های فرسوده مربوط به این بخش است.

    در صورتی که انبوه‌سازان در شهرهای مختلف، اراضی خود را به طرح نهضت ملی مسکن بیاورند می‌توانند از تمامی امتیازات و تسهیلات این برنامه استفاده کنند. در پایان اجرای طرح، هریک طرفین بر اساس منابعی که تخصیص داده‌اند سهم خود را برمی‌دارند. واحدهای در اختیار دولت می‌تواند به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که در فراخوان‌ها تایید صلاحیت  شده‌اند اختصاص یابد.

    اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی در شهرهای مختلف از جمله تهران دنبال می‌شود. به تازگی نیز اراضی وزارت علوم در شهرهای تهران و پردیس به این پروژه اختصاص یافته است.

    بنا به گفته ارسلان مالکی ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، از 373 هکتار اراضی وزارت علوم، بیشترین میزان با ظرفیت ساخت حدود 4 هزار و 560 واحد در استان تهران و در شهرهای تهران و پردیس قرار دارد. البته از این اراضی برای تامین مسکن اعضای هیات علمی و سایر همکاران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی