مدیران خودروعصر اعتبار

توقف دوجانبه در معاملات و قیمت بازار مسکن

عصر ساختمان- این روزها هم به لحاظ تغییرات قیمتی شاهد توقف در بازار مسکن پایتخت هستیم و هم به لحاظ معاملات در عموم مناطق تهران. جز تعداد انگشت‌‌‌شماری که به هر دلیل حضورشان در بازار جدی است و قصد معامله دارند، سایر معامله‌‌‌گران متوقف شده و بازار را ترک کرده‌‌‌اند.

توقف دوجانبه در معاملات و قیمت بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، نبض بازار مسکن در شروع شهریورماه نسبت به هفته‌‌‌های اخیر دچار تغییرات بنیادی خاصی نشده است و تقریبا همان شرایط مرداد در یکی دو روز سپری شده از شهریور نیز حاکم بوده است. از یکسو شروع ماه صفر که عده‌‌‌ای از معامله‌‌‌گران را با انگیزه‌‌‌های سنتی از بازار خارج می‌کند همزمان با این ایام بوده و از سوی دیگر هیچ محرک موثری برای خرید ملک در بازار وجود ندارد.

    در نتیجه بسیاری از متقاضیان بالقوه خرید مسکن جز نیم‌‌‌نگاهی از دور به شرایط بازار، اقدام دیگری برای معامله انجام نمی‌‌‌دهند. آنها البته تا حدودی نگران هستند که مبادا یکباره به هر دلیل شرایط بازار مسکن تغییر کند و جهت قیمت‌ها افزایشی شود و به همین خاطر رصد قیمت‌ها از طریق فضای مجازی و پرس و جو را در دستور کار روزمره خود دارند اما وقتی پای صحبت این گروه از متقاضیان مسکن می‌‌‌نشینیم، متوجه بی‌‌‌انگیزگی آنها برای خرید می‌‌‌شویم.

    عده‌‌‌ای با این تصور که جا برای کاهش قیمت هر چه بیشتر مسکن وجود دارد از معامله پرهیز می‌کنند و عده‌‌‌ای نیز با توجه به اینکه در بازار راکد امکان تبدیل به احسن (فروش ملک قبلی و خرید ملک جدید) به واسطه کم‌‌‌تعداد بودن خریداران دشوارتر است، تمایلی به حضور در بازار نشان نمی‌‌‌دهند. اما بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در مورد تغییرات قیمت‌های پیشنهادی نیز چندان خبری در بازار نیست و پس از چند موج کاهشی در فاصله خرداد تا اواسط مرداد، دست‌‌‌کم در یک هفته اخیر گویا در اغلب مناطق تهران تغییر قیمت‌ها متوقف شده و مالکان انعطاف بیشتری نشان نداده‌‌‌اند. اینکه آیا چنین رفتاری در شهریورماه ادامه پیدا می‌کند یا نه قابل پیش‌بینی نیست اما در روزهای آینده می‌توان با رصد دقیق قیمت‌های پیشنهادی به اطلاعاتی در این خصوص دست پیدا کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی