مدیران خودروعصر اعتبار

جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی

خانقاه «نادر دیوان‌بیگی» یادگار وزیر «امام قلی‌خان» در بخارا

عصر ساختمان: خانقاه «نادر دیوان بیگی» از جمله آثار تاریخی و معماری شهر «بخارا» است که در قرن هفدهم میلادی توسط وزیر حاکم وقت بخارا ساخته شده است.

خانقاه «نادر دیوان‌بیگی» یادگار وزیر «امام قلی‌خان» در بخارا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، «خانقاه نادر دیوان‌بیگی» از جمله آثار تاریخی و معماری شهر «بخارا» مربوط به قرن هفدهم میلادی است.

این خانقاه توسط «نادر میرزا طغای‌ابن‌سلطان» (معروف به نادر دیوان‌بیگی) وزیر «امام قلی‌خان» امیر بخارا، در سال‌های 1620 و 1621 میلادی ساخته شده است.

خانقاه نادر دیوان‌بیگی، در سمت غرب مجموعه تاریخی «لب حوض» قرار دارد و همزمان با حوض ساخته شده و در مقابل آن، مدرسه نادر دیوان‌بیگی واقع شده است.

پیشطاق این بنای تاریخی باشکوه و نسبتا بلند است. در 2 طرف پیشطاق خانقاه، مناره‌هایی زیبا قرار گرفته که به نمای این بنا شکوه و جلوه خاصی بخشیده است. در 2 سوی خانقاه نیز در‌های ورودی حجره‌ها وجود دارند. با توجه به اینکه دیوارهای خانقاه نادر دیوان‌بیگی چندین مرتبه (در سال‌های 1914 و 1916 میلادی توسط «سید عالم‌خان» آخرین امیر بخارا) مورد تعمیر قرار گرفته، نمای اصلی آن تغییر یافته است.

اندازه خانقاه نادر دیوان‌بیگی 27/5 در 25 متر است. در ورودی ایوان این بنای تاریخی مربع شکل با اضلاع 11/2 متری است که در 2 طرف آن اتاق‌های 2 طبقه‌ای برای درویشان وجود دارد.

پله‌های مدور داخل مناره‌ها به بالای ساختمان ختم می‌شود. خانقاه، گنبدی بزرگ دارد و روی دیوارهای آن طاقچه‌هایی تعبیه شده است. هر چند، نقش و نگارهای زیبا روی آن حفظ نشده است. ایوان پیشطاق خانقاه نیز با پنجره‌های گچ‌کاری مزین شده است.

با توجه به محل قرار گرفتن و امکان پخش مناسب صوت در خانقاه نادر دیوان‌بیگی، این محل در طول قرون متمادی به عنوان یکی از مراکز اصلی فرهنگی و مذهبی مردم در بخارا محسوب می‌گردد.

خانقاه نادر دیوان‌بیگی در ترکیب مجموعه لب حوض همراه با دیگر یادگاری‌های تاریخی شهر بخارا در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار گرفته است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار