مدیران خودروعصر اعتبار

وقتی کمیسیون دوبرابر عرف می‌شود!

گروکشی جدید بنگاهی‌های تهران

عصر ساختمان- برخی دفاتر مشاوران املاک شهر تهران، دریافت کمیسیون یک درصدی از هر طرف قرارداد را پیش‌شرط جوش دادن معامله می‌گذارند.

گروکشی جدید بنگاهی‌های تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، کسادی این روزهای معاملات مسکن شهر تهران، برخی بنگاهی‌ها و مشاوران املاک را به فکر دور زدن قانون برای کسب درآمد کرده است؛ تا جایی که با متعاملین، بخصوص فروشندگان شرط می‌کنند تنها در صورتی که دوبرابر تعرفه مجازشان، یعنی یک درصد از ارزش قرارداد را به عنوان حق کمیسیون بگیرند برای ملک مشتری پیدا می‌کنند؛ این در حالی است که مبلغ کمیسیون برای املاک دارای ارزش کمتر از 500 میلیون تومان نیم درصد از هر طرف معامله است.

    گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد معامله‌گران این روزهای مسکن در تهران از سنگ‌هایی که بنگاهی‌ها سر راهشان می‌اندازند دل خوشی ندارند. در حالی که برخی فروشندگان به دلیل رکود بازار مسکن حاضرند با قیمت‌هایی کمتر از عرف بازار، ملک خود را بفروشند، طمع بعضی بنگاهی‌ها آنها را در مسیری دو سر باخت قرار می‌دهد و در شرایطی که اغلب خانه‌های زیر قیمت توسط دلالان املاک خریداری می‌شود، با دریافت حق بنگاهی دوبله، سود مضاعف به جیب واسطه‌گران سرازیر می‌شود.

    یک شهروند که به تازگی خانه خود را فروخته در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: چندین نفر برای خرید خانه ما آمدند که همگی دلال ملک بودند و قیمت‌هایی هم که می‌دادند کمتر از نرخ بازار بود. از طرفی بنگاهدار، دریافت یک درصد کمیسیون را شرط انجام معامله کرده بود که سهم من 5 میلیون تومان و سهم خریدار نیز 5 میلیون تومان شد؛ در حالی که تابلویی با مهر اتحادیه بالای سر کارشناس مشاور املاک قرار داشت که رقم معامله را نیم درصد از هر طرف معامله نشان می‌داد. با این وجود چاره‌ای نبود و چون به پول خانه نیاز داشتم برای پرداخت یک درصد کمیسیون مخالفتی نکردم.

    گزارش‌های متعدد دیگر حاکی از آن است که بالا بردن نرخ کمیسیون و تخطی از نرخ مصوب اتحادیه املاک به روش معمول این روزهای بسیاری از دفاتر املاک تبدیل شده است. اما رییس اتحادیه مشاوران املاک اصرار دارد که ارقام نامتعارف کمیسیون را تایید نکند.

    حسام عقبایی با بیان این‌که چنین ادعایی صحت ندارد، به خبرنگار ایسنا گفت: ممکن است مواردی پیش بیاید که برخی شهروندان مایل باشند بابت کمیسیون، ارقامی بالاتر از نرخ مصوب اتحادیه به دفاتر املاک پرداخت کنند که اگر اعتراضی نکنند و گزارشی به ما ارسال نشود نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

    وی تاکید کرد: حتی یک مورد گزارش در این خصوص به اتحادیه مشاوران املاک وصول نشده و اگر در این خصوص هموطنان شکایت یا اعتراضی دارند در سراسر کشور می توانند با شماره 7334 تماس بگیرند و موارد تخلف را به ما گزارش دهند تا با خاطیان برخورد قانونی صورت دهیم.

    به گفته عقبایی 120 هزار دفتر مشاور املاک در کشور وجود دارد که اگر چنین ادعایی درست باشد قاعدتا باید شاکی هم وجود داشته باشد اما تا کنون چنین مساله‌ای به ما گزارش نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار